Testy diagnostyczne

Humor z zeszytów

Kontakt

180 lat temu Watykan potępił powstanie listopadowe

PAP | dodane 9 czerwca 2012 (06:55)

 

http://i.wp.pl/a/i/wiadomosci/odsluchaj.png

9 czerwca 1832 r. papież Grzegorz XVI ogÅ‚osiÅ‚ encyklikÄ™ o posÅ‚uszeÅ„stwie wÅ‚adzy cywilnej "Cum primum". Skierowane do wszystkich arcybiskupów i biskupów Królestwa Polskiego pismo potÄ™piaÅ‚o powstanie listopadowe jako bunt podjÄ™ty przeciwko legalnej wÅ‚adzy cara.


- Akt "Cum primum" byÅ‚ wymuszony na papiestwie, potÄ™pienie powstania byÅ‚o jednak caÅ‚kowicie Å›wiadome i dobrowolne, wczeÅ›niej czy później w ówczesnych warunkach nieuniknione - wyjaÅ›niaÅ‚ ks. MieczysÅ‚aw Å»ywczyÅ„ski ("Watykan wobec powstania listopadowego").

Stosunek papiestwa do rozpoczÄ™tego w nocy z 29 na 30 listopada 1830 r. powstania w Królestwie Polskim byÅ‚ uzależniony od wpÅ‚ywów, jakie w Watykanie posiadali dwaj polscy zaborcy, Rosja i Austria. Stolica Apostolska zmagaÅ‚a siÄ™ w tym czasie także z problemami wewnÄ™trznymi, gdyż 30 listopada zmarÅ‚ papież Pius VIII.

5 grudnia - za sprawÄ… nuncjusza papieskiego w Wiedniu Hugona Spinoli - w Watykanie dowiedziano siÄ™ o wybuchu w Polsce "strasznej rewolucji" (ona terribile rivoluzione). Spinola ze smutkiem donosiÅ‚, że wiÄ™kszość polskiego duchowieÅ„stwa poparÅ‚a powstaÅ„ców.

Na rzecz potÄ™pienia przez papiestwo powstaÅ„ców listopadowych aktywnie dziaÅ‚aÅ‚ urzÄ™dujÄ…cy w Rzymie poseÅ‚ rosyjski Grigorij Iwanowicz Gagarin. - Gagarin byÅ‚ na miejscu, miaÅ‚ dostÄ™p do podsekretarza stanu i dyplomatów papieskich, dziaÅ‚ać mógÅ‚ zatem swobodnie. ChodziÅ‚o o to, aby papież nie oÅ›wiadczyÅ‚ siÄ™ na rzecz sprawy polskiej, owszem, by wypowiedziaÅ‚ siÄ™ przeciw niej, co ze wzglÄ™du na katolicki charakter mieszkaÅ„ców Królestwa byÅ‚oby rzÄ…dowi rosyjskiemu bardzo na rÄ™kÄ™ - wyjaÅ›niaÅ‚ ks. Å»ywczyÅ„ski.

Na audiencjach u nowo obranego 2 lutego 1831 r. papieża Grzegorza XVI Gagarin mówiÅ‚, że car byÅ‚ gotów wybaczyć Polakom niewierność, byleby zÅ‚ożyli broÅ„. PrzekonywaÅ‚, że przywódcy powstania sÄ… zafascynowani jakobinizmem francuskim i jawnie antyklerykalni, co wiÄ™cej, rebeliÄ™ przeciw carowi "niezgodnie ze swym powoÅ‚aniem" poparÅ‚o polskie duchowieÅ„stwo. - PragnÄ™ tylko upomnienia ogólnego i czysto ojcowskiego - tÅ‚umaczyÅ‚.

W Watykanie podejrzewano, że powstanie w Polsce byÅ‚o inspirowane rewolucjÄ… belgijskÄ…, która wybuchÅ‚a 25 wrzeÅ›nia 1830 r. Podobnych rebelii obawiano siÄ™ także na PóÅ‚wyspie ApeniÅ„skim.

Ponaglany przez Gagarina papież nie mógÅ‚ siÄ™ dÅ‚ugo wahać, tym bardziej, że Watykan zawsze potÄ™piaÅ‚ powstania przeciw prawowicie panujÄ…cym wÅ‚adcom. Odmowa podważyÅ‚aby autorytet Grzegorza XVI w Rosji i Austrii. Na zbrojnÄ… pomoc tej ostatniej Watykan liczyÅ‚ w zwiÄ…zku z obawÄ… przed ruchami rewolucyjnymi we WÅ‚oszech.

 

Rozpowszechniona w Watykanie nieprawdziwa informacja o masowym udziale polskiego duchowieÅ„stwa w postaniu byÅ‚a tematem papieskiego breve "Impensa charitas", które wydano 15 lutego 1831 r. Grzegorz XVI wzywaÅ‚ w nim polskich biskupów do posÅ‚uszeÅ„stwa wobec legalnej wÅ‚adzy i przypominaÅ‚, że duchowni nie powinni mieszać siÄ™ do spraw Å›wieckich, a "zawieruchy zbrojne obce sÄ… duchowi koÅ›cioÅ‚a".

Już w lutym 1831 r. nuncjusz Spinola donosiÅ‚, że polski bunt (rivolta Polacca) rychÅ‚o upadnie. - Spinola bezkrytycznie posyÅ‚aÅ‚ do Watykanu tylko te wieÅ›ci, które mu podsuwaÅ‚y urzÄ™dowe sfery wiedeÅ„skie. Toteż jego doniesienia to litania porażek polskich - tÅ‚umaczyÅ‚ ks. Å»ywczyÅ„ski. W Stolicy Piotrowej z ulgÄ… przyjÄ™to wiadomość o zdobyciu przez Rosjan Warszawy 7 wrzeÅ›nia 1831 r.

Po upadku powstania, 24 lutego 1832 r. car ogÅ‚osiÅ‚ statut organiczny dla Królestwa, który formalnie zastÄ™powaÅ‚ zawieszonÄ… wczeÅ›niej konstytucjÄ™ z 1815 r. Na mocy statutu Królestwo wcielono "na zawsze" do Cesarstwa Rosyjskiego, przy czym - aby zdobyć sobie zaufanie papieża - rosyjski wÅ‚adca obiecywaÅ‚ opiekÄ™ nad KoÅ›cioÅ‚em rzymskokatolickim.

MikoÅ‚ajowi I zależaÅ‚o na ponownym, bardziej stanowczym potÄ™pieniu niedawnej antyrosyjskiej rebelii przez Watykan. W ujÄ™ciu cara, powstanie listopadowe zagrażaÅ‚o staremu porzÄ…dkowi na kontynencie europejskim, którego reprezentantem byÅ‚ także papież. Rosyjski dyplomata Karl Nesselrode przekonywaÅ‚, że dobrobyt kraju zależy od postawy kleru, ten zaÅ› - w przypadku Królestwa Polskiego - zachowywaÅ‚ siÄ™ karygodnie.

Z kolei kanclerz Austrii Klemens von Mettetnich groził, że w przypadku dalszego poparcia polskiego duchowieństwa dla idei rewolucyjnych, car będzie zmuszony poprzeć w Polsce schizmę.

- Względy polityczne, tzn. wpływ austriacki i rosyjski w Watykanie odegrały tu pierwszorzędną rolę - to prawda, ale chcąc wytłumaczyć przyczynę tak szybkiej decyzji papieża, przypomnieć należy i to, że do potępienia powstania skłaniała Rzym i jego własna, a dawna już ideologia - tłumaczył ks. Żywczyński.

Projekt encykliki potępiającej polski zryw niepodległościowy opracował 21 maja osobiście Grzegorz XVI, po czym przedłożył go posłowi Gagarinowi. Po dokonaniu na jego wniosek poprawek, encyklikę ogłoszono 9 czerwca.

W zamierzeniu papieża encyklika "Cum primum" miała mieć charakter teologiczny, a nie polityczny. Papież dowodził w niej m.in. na podstawie treści Biblii, że powstanie listopadowe było buntem przeciw legalnej władzy, a walczący z Rosjanami Polacy - wichrzycielami porządku publicznego.

"Gdy tylko doszÅ‚a do nas wieść o strasznych klÄ™skach, które w roku ubiegÅ‚ym kwitnÄ…ce wasze Królestwo nawiedziÅ‚y, zaraz obudziÅ‚o siÄ™ w nas przypuszczenie, że one nie skÄ…dinÄ…d pochodzÄ…, jak od niektórych podstÄ™pu i kÅ‚amstwa sprawców, którzy pod pozorem religii w czasach naszych smutnych przeciwko legalnej książąt wÅ‚adzy gÅ‚owÄ™ podnoszÄ…c, ojczyznÄ™ swojÄ…, spod należnego posÅ‚uszeÅ„stwa siÄ™ wyÅ‚amujÄ…cÄ…, bardzo ciężkÄ… żaÅ‚obÄ… okryli" - gÅ‚osiÅ‚a encyklika.

Papież przestrzegaÅ‚ przed skutkami dalszego "nielegalnego" dziaÅ‚ania przeciw caratowi. "Wiemy, że posÅ‚uszeÅ„stwo, które ze strony ludzi należy siÄ™ ustanowionym od Pana Boga wÅ‚adzom, jest prawem bezwzglÄ™dnym, któremu nikt, chyba, gdyby siÄ™ zdarzyÅ‚o, iż one coÅ› boskiemu i KoÅ›cioÅ‚a prawu przeciwnego rozkazujÄ…, sprzeciwiać siÄ™ nie może" - uzasadniaÅ‚.

Dla Grzegorza XVI wÅ‚adza monarsza pochodziÅ‚a od Boga, dlatego też każda próba targniÄ™cia siÄ™ na osobÄ™ panujÄ…cego lub porzÄ…dek przez niego ustalony byÅ‚a ciężkim grzechem. Jak argumentowaÅ‚, "Każda istota - powiada ApostoÅ‚ - wyższym wÅ‚adzom winna być podlegÅ‚Ä…. Nie ma bowiem wÅ‚adzy, jak tylko od Boga, te zaÅ› które sÄ…, od Boga uksztaÅ‚towane sÄ…. Dlatego kto wÅ‚adzy opór stawia, Bożemu rozkazowi opór stawia".

Zdaniem gÅ‚owy KoÅ›cioÅ‚a katolickiego Polacy powinni czerpać przykÅ‚ad z pierwszych chrzeÅ›cijan, którzy, choć czcili Chrystusa, za co groziÅ‚y przeÅ›ladowania i Å›mierć, byli poddanymi rzymskich cesarzy i faktu tego nie kwestionowali.

Papież przytoczyÅ‚ sÅ‚owa jednego z pierwszych Ojców KoÅ›cioÅ‚a - Tertuliana, który pisaÅ‚: "ChrzeÅ›cijanin niczyim nie jest wrogiem, tym mniej cesarza, o którym ponieważ wiemy, że od Boga ustanowiony, winien go kochać i szanować i życzyć mu zdrowia".

Biskup Rzymu wyraziÅ‚ także przekonanie, że w przypadku skruchy powstaÅ„ców nie zostanÄ… oni ukarani przez Å‚askawego cara za niewierność. ObiecaÅ‚ także starania Watykanu na rzecz poszanowania katolicyzmu w Polsce.

OgÅ‚oszenie encykliki potÄ™piajÄ…cej powstanie listopadowe przez Grzegorza XVI wywoÅ‚aÅ‚o oburzenie emigracji polskiej. Po dziÅ› dzieÅ„ postać tego papieża budzi skrajne opinie. Jego przeciwnicy sÄ… zdania, że negatywny stosunek Grzegorza XVI do powstaÅ„ców wynikaÅ‚ z faktu, że Watykan nie przyznawaÅ‚ Polakom prawa do niepodlegÅ‚ej ojczyzny. Inni z kolei argumentujÄ…, że papież nie posiadaÅ‚ rzetelnych informacji na temat ówczesnej sytuacji w Królestwie i dziaÅ‚aÅ‚ pod presjÄ… Rosji i Austrii. Ponadto jako gÅ‚owa PaÅ„stwa KoÅ›cielnego nie mógÅ‚ otwarcie wspierać polskich powstaÅ„ców, których posÄ…dzano o antyklerykalizm i szerzenie idei rewolucyjnych.

Jak wyjaÅ›nia ks. Å»ywczyÅ„ski, "wzmacnianie wÅ‚adzy prawosÅ‚awnego autokraty w katolickiej Polsce nie mogÅ‚o być celem szczerych życzeÅ„ żadnego papieża, a cóż dopiero gÅ‚Ä™boko religijnego Grzegorza XVI. Ale wypowiedzenie siÄ™ szczere Watykanu nie pomogÅ‚oby sprawie polskiej, sprawie zaÅ› KoÅ›cioÅ‚a mogÅ‚oby przynieść szkody nieobliczalne. PoÅ›wiÄ™cono zatem prawa Polaków, sankcjonowano posÅ‚uszeÅ„stwo cesarzowi - w zamian za to chciano jednak ratować w Polsce katolicyzm".

WedÅ‚ug niego, papieska encyklika miaÅ‚a poÅ‚ożyć kres polityce religijnej Rosji w Królestwie, zwÅ‚aszcza konfiskacie dóbr koÅ›cielnych i zamykaniu klasztorów. - Zgoda papieża na encyklikÄ™ czerwcowÄ… byÅ‚a doskonaÅ‚Ä… okazjÄ… do tego, by tÄ™ zmianÄ™ od rzÄ…du rosyjskiego uzyskać - reasumuje ks. Å»ywczyÅ„ski.