Testy diagnostyczne

Humor z zeszytów

Kontakt

Prowadzenie zajęć pozalekcyjnych – koÅ‚a historycznego o treÅ›ciach regionalnych.

W roku szkolnym 2006/2007,od wrzeÅ›nia 2006 roku, prowadziÅ‚am szkolne koÅ‚o historyczne adresowane do zainteresowanych przeszÅ‚oÅ›ciÄ… miasta Radomia uczniów wszystkich klas. ZajÄ™cia koÅ‚a prowadziÅ‚am spoÅ‚ecznie dwa razy w miesiÄ…cu, w ustalonych terminach, zwykle w wymiarze 2-3 godzin lekcyjnych. UczestniczyÅ‚a w nich przede wszystkim mÅ‚odzież klas pierwszych i drugich liceum profilowanego i technikum, która zgÅ‚osiÅ‚a zainteresowanie tematykÄ… regionalnÄ….

Opracowany program koÅ‚a stawiaÅ‚ sobie za cel nadrzÄ™dny rozszerzenie treÅ›ci nauczania realizowanych w ramach obowiÄ…zujÄ…cego programu nauczania historii w liceach ogólnoksztaÅ‚cÄ…cych, liceach profilowanych i technikach. Program nauczania uwzglÄ™dnia bowiem realizacjÄ™ w szkole wymiaru regionalnego historii ojczystej. Niemniej wzglÄ™dy czasowe i organizacyjne nie pozwalajÄ… w peÅ‚ni wyczerpujÄ…co i z należytÄ… uwagÄ… potraktować dziejów regionu, a swoisty charakter dziejów regionalnych dobór treÅ›ci szczegóÅ‚owych zwykle pozostawia w gestii nauczyciela. Dlatego koÅ‚o historyczne wychodzÄ…c naprzeciw potrzebom i zainteresowaniom uczniów miaÅ‚o im umożliwić systematyczne poznanie i uporzÄ…dkowanie wiedzy na temat przeszÅ‚oÅ›ci miasta Radomia w szerszym, aniżeli na lekcjach historii, zakresie.

Realizacji zajęć w ramach koÅ‚a przyÅ›wiecaÅ‚y nastÄ™pujÄ…ce ogólne cele edukacyjne:

  • Rozwijanie zainteresowaÅ„ poznawczych i postaw twórczych;
  • Rozwijanie umiejÄ™tnoÅ›ci samoksztaÅ‚cenia poprzez zdobywanie informacji z różnych źródeÅ‚;
  • PogÅ‚Ä™bianie wiedzy z zakresu historii regionalnej;
  • Rozwijanie wiedzy o historii regionu w powiÄ…zaniu z historiÄ… kraju;
  • Rozwijanie wiedzy o kulturze wÅ‚asnego regionu i jej zwiÄ…zkach z kulturÄ… narodowÄ…;

UwzglÄ™dniÅ‚am ponadto nastÄ™pujÄ…ce cele szczegóÅ‚owe:

  • Rozszerzenie zakresu wiedzy o przeszÅ‚oÅ›ci w jej aspekcie regionalnym i jednostkowym;
  • UÅ›wiadomienie bogatej przeszÅ‚oÅ›ci miasta Radomia, jego dorobku materialnego i duchowego;
  • Budzenie szacunku dla dorobku cywilizacyjnego regionu;
  • KsztaÅ‚towanie postaw lokalnego patriotyzmu, emocjonalnych zwiÄ…zków z „maÅ‚Ä… ojczyznÄ…”;
  • KsztaÅ‚towanie lokalnych wiÄ™zi spoÅ‚ecznych;
  • Ugruntowanie poczucia tożsamoÅ›ci narodowej przez rozwój tożsamoÅ›ci regionalnej;
  • Pomoc w samoidentyfikacji jednostki w najbliższym otoczeniu spoÅ‚ecznym i regionalnym;
  • Rozwijanie Å›wiadomych postaw obywatelskich;
  • Przygotowanie do aktywnoÅ›ci spoÅ‚ecznej na rzecz lokalnego Å›rodowiska;
  • WyksztaÅ‚cenie umiejÄ™tnoÅ›ci wykorzystywania w rekonstrukcji przeszÅ‚oÅ›ci regionu różnorodnych źródeÅ‚ informacji;
  • Rozwijanie umiejÄ™tnoÅ›ci warsztatowych i metodologicznych, pozwalajÄ…ce na dokonanie np. opisu, charakterystyki;
  • Rozwijanie umiejÄ™tnoÅ›ci pracy zespoÅ‚owej;

W wyniku realizacji zajęć uczniowie wykazują się wiadomościami obejmującymi znajomość:

  • Dziejów politycznych, gospodarczych, spoÅ‚ecznych i kulturalnych Radomia od czasów najdawniejszych po wspóÅ‚czesne;
  • Rozwoju miasta na przestrzeni wieków w aspekcie terytorialnym, gospodarczym i kulturalnym;
  • DziaÅ‚alnoÅ›ci najwybitniejszych radomskich przedstawicieli życia politycznego i gospodarczego oraz kultury i sztuki;
  • Roli regionu w różnych epokach i jego zwiÄ…zków z innymi regionami Polski;
  • GÅ‚ównych zabytków architektury i sztuki w regionie.

W zakresie umiejętności przedmiotowych zajęcia w kole zmierzały do doskonalenia następujących czynności:

  • Wyszukiwania, gromadzenia, selekcji i interpretowania informacji przy wykorzystaniu różnorodnych źródeÅ‚ wiedzy historycznej (materialnych, pisanych, ikonograficznych, statystycznych, np. teksty pisane, ilustracje, zdjÄ™cia, mapy, drzewa genealogiczne, tabele statystyczne, zabytki sztuki);
  • Poprawnego interpretowania tekstów źródÅ‚owych, w tym dokumentów prawnych, tekstów publicystycznych i popularnonaukowych oraz tworzenia na ich podstawie informacji historycznej;
  • Dokonywania rekonstrukcji faktów i zjawisk historycznych na podstawie różnych źródeÅ‚ wiedzy;
  • Porównywania, czyli wskazywania podobieÅ„stw i różnic pomiÄ™dzy zjawiskami, procesami i wydarzeniami historycznymi;
  • Dokonywania i formuÅ‚owania samodzielnej oceny faktów, zjawisk i procesów historycznych;
  • Uzasadniania sformuÅ‚owanych ocen za pomocÄ… celowo i trafnie dobranych argumentów.

W zakresie wychowawczym program koÅ‚a niniejszy stawiaÅ‚ sobie za cel ksztaÅ‚towanie i doskonalenie nastÄ™pujÄ…cych postaw i zachowaÅ„ uczniów:

  • Lokalnego patriotyzmu – miÅ‚oÅ›ci i przywiÄ…zania do „maÅ‚ej ojczyzny”;
  • Poczucia przynależnoÅ›ci do wspólnoty lokalnej poprzez pogÅ‚Ä™bianie wiedzy na jej temat;
  • Poszanowania regionalnych tradycji patriotycznych, niepodlegÅ‚oÅ›ciowych i demokratycznych;
  • Poszanowania dla dorobku przeszÅ‚ych pokoleÅ„;
  • Poczucia wartoÅ›ci i znaczenia dziedzictwa kulturowego w regionie oraz odpowiedzialnoÅ›ci za jego trwanie;
  • Poczucia odpowiedzialnoÅ›ci za rodzinÄ™ i region;
  • WspóÅ‚istnienia i efektywnego wspóÅ‚dziaÅ‚ania w zespole na rzecz lokalnego Å›rodowiska;
  • KsztaÅ‚cenie twórczej samodzielnoÅ›ci;
  • Rozbudzenie dociekliwoÅ›ci i chÄ™ci rozwijania zainteresowaÅ„;

Procedury osiÄ…gania celów:

Program zakÅ‚adaÅ‚ realizacjÄ™ celów poprzez zajÄ™cia z uczniami zarówno na terenie szkoÅ‚y, jak i poza niÄ….

Åšrodkiem realizacji celów koÅ‚a na terenie szkoÅ‚y byÅ‚y przede wszystkim różnego rodzaju metody aktywizujÄ…ce:

  • Analiza i interpretacja materiaÅ‚ów źródÅ‚owych: materialnych (rodzinne pamiÄ…tki) pisanych, ikonograficznych i statystycznych dotyczÄ…cych dziejów Radomia;
  • Prezentacje uczniowskie – referaty, wywiady, tablice Å›cienne, gazetki Å›cienne, albumy, reklamy miasta, wystawy fotografii zabytków - realizowane metodÄ… projektu indywidualnie i zespoÅ‚owo;
  • Prowadzenie debat na temat obecnych szans i zagrożeÅ„ miasta i regionu, możliwoÅ›ci rozwoju miasta, znaczenia miasta w życiu kraju;
  • Rozmowy dydaktyczne.

Poza budynkiem szkoły środkiem realizacji programu były przede wszystkim wycieczki piesze:

  • Å›ladem zabytków kultury materialnej Radomia,
  • Å›ladem Miejsc PamiÄ™ci Narodowej;
  • do Muzeum im. Jacka Malczewskiego na wystawy staÅ‚e:
  1. „Zanim powstaÅ‚o miasto – poczÄ…tki Radomia”
  2. „ByÅ‚ zamek”
  3. „Jacek Malczewski – malarstwo”
  • do Galerii Dziedzictwa Kulturowego Radomia.

Wycieczki niewÄ…tpliwie uatrakcyjniajÄ… proces nauczania i zwiÄ™kszajÄ… jego efekty, a także wzbudzajÄ… szacunek do spuÅ›cizny po przodkach. W ramach zajęć koÅ‚a zwykle miaÅ‚y one charakter „wypraw” – byÅ‚y formÄ… poszukiwaÅ„ i badaÅ„ sÅ‚użących zdobyciu okreÅ›lonej wiedzy, ale jednoczeÅ›nie formÄ… przeżywania przygód (zajÄ™cia poszukiwawcze, trasy zadaniowe, plenery artystyczne). Odbywane wycieczki byÅ‚y inspiracjÄ… do wykonania przez uczniów gazetek Å›ciennych, tablic tematycznych, wystaw fotografii oraz organizowania w gronie uczestników konkursów wiedzy o regionie, debat i dyskusji.

Å»aÅ‚ujÄ™, że koÅ‚o historyczne prowadziÅ‚am jedynie jeden rok szkolny 2006/2007, ale nauczanie wiedzy o spoÅ‚eczeÅ„stwie od wrzeÅ›nia 2007 roku obok historii i konieczność przygotowania uczniów do egzaminów maturalnych z obu przedmiotów uniemożliwiÅ‚y mi – z powodu ograniczeÅ„ czasowych - dalsze prowadzenie koÅ‚a.

Realizacja tego zadania wzbogaciÅ‚a mój warsztat pracy, umiejÄ™tnoÅ›ci organizatorskie i komunikacyjne. Uczniowie z chÄ™ciÄ… i zaangażowaniem uczestniczyli w zajÄ™ciach szkolnych i pozaszkolnych, co daÅ‚o mi dużą satysfakcjÄ™. Przeprowadzona ankieta ewaluacyjna wykazaÅ‚a, że uczniowie w peÅ‚ni akceptujÄ… proponowane metody i formy pracy na zajÄ™ciach koÅ‚a, a same zajÄ™cia traktujÄ… jako duże urozmaicenie nauki szkolnej i możliwość zdobycia wielu interesujÄ…cych wiadomoÅ›ci na temat rodzinnego miasta. Szczególnie uczniowie chwalili sobie wycieczki i zajÄ™cia plenerowe szlakiem zabytków radomskich oraz na grodzisku „Piotrówka”.

Wykonali na rzecz szkoÅ‚y gazetki Å›cienne i tablice tematyczne poÅ›wiÄ™cone dziejom swojego miasta, utrwalili wycieczki na zdjÄ™ciach, które udostÄ™pnili w gablotach. Poznali wartość regionalnych zabytków architektury i sztuki oraz wkÅ‚ad miasta w gospodarkÄ™ i kulturÄ™ kraju ojczystego.

Praca w kole zaktywizowaÅ‚a uczniów do wiÄ™kszego zaangażowania na lekcjach historii i wÅ‚asnych poszukiwaÅ„, rozbudziÅ‚a ich zainteresowania historyczne, zmotywowaÅ‚a do aktywnego udziaÅ‚u w życiu lokalnego Å›rodowiska. Poprzez materiaÅ‚ regionalny wielu uczestników zajęć Å‚atwiej przyswajaÅ‚o sobie materiaÅ‚ nauczania z zakresu historii ojczystej i powszechnej.

Prowadzone zajÄ™cia rozszerzyÅ‚y przyczyniÅ‚y siÄ™ wydatnie do podniesienia jakoÅ›ci pracy szkoÅ‚y i rozszerzyÅ‚y jej ofertÄ™ edukacyjnÄ…, a przez podejmowanie dziaÅ‚aÅ„ na rzecz rozwoju zainteresowaÅ„ uczniów zyskaÅ‚a ona szacunek w Å›rodowisku.