Prowadzenie zajęć pozalekcyjnych – koÅ‚a historycznego o treÅ›ciach regionalnych.
W roku szkolnym 2006/2007,od wrzeÅ›nia 2006 roku, prowadziÅ‚am szkolne koÅ‚o historyczne adresowane do zainteresowanych przeszÅ‚oÅ›ciÄ… miasta Radomia uczniów wszystkich klas. ZajÄ™cia koÅ‚a prowadziÅ‚am spoÅ‚ecznie dwa razy w miesiÄ…cu, w ustalonych terminach, zwykle w wymiarze 2-3 godzin lekcyjnych. UczestniczyÅ‚a w nich przede wszystkim mÅ‚odzież klas pierwszych i drugich liceum profilowanego i technikum, która zgÅ‚osiÅ‚a zainteresowanie tematykÄ… regionalnÄ….
Opracowany program koÅ‚a stawiaÅ‚ sobie za cel nadrzÄ™dny rozszerzenie treÅ›ci nauczania realizowanych w ramach obowiÄ…zujÄ…cego programu nauczania historii w liceach ogólnoksztaÅ‚cÄ…cych, liceach profilowanych i technikach. Program nauczania uwzglÄ™dnia bowiem realizacjÄ™ w szkole wymiaru regionalnego historii ojczystej. Niemniej wzglÄ™dy czasowe i organizacyjne nie pozwalajÄ… w peÅ‚ni wyczerpujÄ…co i z należytÄ… uwagÄ… potraktować dziejów regionu, a swoisty charakter dziejów regionalnych dobór treÅ›ci szczegóÅ‚owych zwykle pozostawia w gestii nauczyciela. Dlatego koÅ‚o historyczne wychodzÄ…c naprzeciw potrzebom i zainteresowaniom uczniów miaÅ‚o im umożliwić systematyczne poznanie i uporzÄ…dkowanie wiedzy na temat przeszÅ‚oÅ›ci miasta Radomia w szerszym, aniżeli na lekcjach historii, zakresie.
Realizacji zajęć w ramach koÅ‚a przyÅ›wiecaÅ‚y nastÄ™pujÄ…ce ogólne cele edukacyjne:
- Rozwijanie zainteresowaÅ„ poznawczych i postaw twórczych;
- Rozwijanie umiejÄ™tnoÅ›ci samoksztaÅ‚cenia poprzez zdobywanie informacji z różnych źródeÅ‚;
- Pogłębianie wiedzy z zakresu historii regionalnej;
- Rozwijanie wiedzy o historii regionu w powiÄ…zaniu z historiÄ… kraju;
- Rozwijanie wiedzy o kulturze własnego regionu i jej związkach z kulturą narodową;
UwzglÄ™dniÅ‚am ponadto nastÄ™pujÄ…ce cele szczegóÅ‚owe:
- Rozszerzenie zakresu wiedzy o przeszłości w jej aspekcie regionalnym i jednostkowym;
- Uświadomienie bogatej przeszłości miasta Radomia, jego dorobku materialnego i duchowego;
- Budzenie szacunku dla dorobku cywilizacyjnego regionu;
- KsztaÅ‚towanie postaw lokalnego patriotyzmu, emocjonalnych zwiÄ…zków z „maÅ‚Ä… ojczyznÄ…”;
- Kształtowanie lokalnych więzi społecznych;
- Ugruntowanie poczucia tożsamoÅ›ci narodowej przez rozwój tożsamoÅ›ci regionalnej;
- Pomoc w samoidentyfikacji jednostki w najbliższym otoczeniu społecznym i regionalnym;
- Rozwijanie świadomych postaw obywatelskich;
- Przygotowanie do aktywności społecznej na rzecz lokalnego środowiska;
- WyksztaÅ‚cenie umiejÄ™tnoÅ›ci wykorzystywania w rekonstrukcji przeszÅ‚oÅ›ci regionu różnorodnych źródeÅ‚ informacji;
- Rozwijanie umiejętności warsztatowych i metodologicznych, pozwalające na dokonanie np. opisu, charakterystyki;
- Rozwijanie umiejętności pracy zespołowej;
W wyniku realizacji zajęć uczniowie wykazują się wiadomościami obejmującymi znajomość:
- Dziejów politycznych, gospodarczych, spoÅ‚ecznych i kulturalnych Radomia od czasów najdawniejszych po wspóÅ‚czesne;
- Rozwoju miasta na przestrzeni wieków w aspekcie terytorialnym, gospodarczym i kulturalnym;
- Działalności najwybitniejszych radomskich przedstawicieli życia politycznego i gospodarczego oraz kultury i sztuki;
- Roli regionu w różnych epokach i jego zwiÄ…zków z innymi regionami Polski;
- GÅ‚ównych zabytków architektury i sztuki w regionie.
W zakresie umiejętności przedmiotowych zajęcia w kole zmierzały do doskonalenia następujących czynności:
- Wyszukiwania, gromadzenia, selekcji i interpretowania informacji przy wykorzystaniu różnorodnych źródeÅ‚ wiedzy historycznej (materialnych, pisanych, ikonograficznych, statystycznych, np. teksty pisane, ilustracje, zdjÄ™cia, mapy, drzewa genealogiczne, tabele statystyczne, zabytki sztuki);
- Poprawnego interpretowania tekstów źródÅ‚owych, w tym dokumentów prawnych, tekstów publicystycznych i popularnonaukowych oraz tworzenia na ich podstawie informacji historycznej;
- Dokonywania rekonstrukcji faktów i zjawisk historycznych na podstawie różnych źródeÅ‚ wiedzy;
- Porównywania, czyli wskazywania podobieÅ„stw i różnic pomiÄ™dzy zjawiskami, procesami i wydarzeniami historycznymi;
- Dokonywania i formuÅ‚owania samodzielnej oceny faktów, zjawisk i procesów historycznych;
- Uzasadniania sformuÅ‚owanych ocen za pomocÄ… celowo i trafnie dobranych argumentów.
W zakresie wychowawczym program koÅ‚a niniejszy stawiaÅ‚ sobie za cel ksztaÅ‚towanie i doskonalenie nastÄ™pujÄ…cych postaw i zachowaÅ„ uczniów:
- Lokalnego patriotyzmu – miÅ‚oÅ›ci i przywiÄ…zania do „maÅ‚ej ojczyzny”;
- Poczucia przynależnoÅ›ci do wspólnoty lokalnej poprzez pogÅ‚Ä™bianie wiedzy na jej temat;
- Poszanowania regionalnych tradycji patriotycznych, niepodległościowych i demokratycznych;
- Poszanowania dla dorobku przeszłych pokoleń;
- Poczucia wartości i znaczenia dziedzictwa kulturowego w regionie oraz odpowiedzialności za jego trwanie;
- Poczucia odpowiedzialności za rodzinę i region;
- WspóÅ‚istnienia i efektywnego wspóÅ‚dziaÅ‚ania w zespole na rzecz lokalnego Å›rodowiska;
- KsztaÅ‚cenie twórczej samodzielnoÅ›ci;
- Rozbudzenie dociekliwości i chęci rozwijania zainteresowań;
Procedury osiÄ…gania celów:
Program zakÅ‚adaÅ‚ realizacjÄ™ celów poprzez zajÄ™cia z uczniami zarówno na terenie szkoÅ‚y, jak i poza niÄ….
Åšrodkiem realizacji celów koÅ‚a na terenie szkoÅ‚y byÅ‚y przede wszystkim różnego rodzaju metody aktywizujÄ…ce:
- Analiza i interpretacja materiaÅ‚ów źródÅ‚owych: materialnych (rodzinne pamiÄ…tki) pisanych, ikonograficznych i statystycznych dotyczÄ…cych dziejów Radomia;
- Prezentacje uczniowskie – referaty, wywiady, tablice Å›cienne, gazetki Å›cienne, albumy, reklamy miasta, wystawy fotografii zabytków - realizowane metodÄ… projektu indywidualnie i zespoÅ‚owo;
- Prowadzenie debat na temat obecnych szans i zagrożeń miasta i regionu, możliwości rozwoju miasta, znaczenia miasta w życiu kraju;
- Rozmowy dydaktyczne.
Poza budynkiem szkoły środkiem realizacji programu były przede wszystkim wycieczki piesze:
- Å›ladem zabytków kultury materialnej Radomia,
- śladem Miejsc Pamięci Narodowej;
- do Muzeum im. Jacka Malczewskiego na wystawy stałe:
- „Zanim powstaÅ‚o miasto – poczÄ…tki Radomia”
- „ByÅ‚ zamek”
- „Jacek Malczewski – malarstwo”
- do Galerii Dziedzictwa Kulturowego Radomia.
Wycieczki niewÄ…tpliwie uatrakcyjniajÄ… proces nauczania i zwiÄ™kszajÄ… jego efekty, a także wzbudzajÄ… szacunek do spuÅ›cizny po przodkach. W ramach zajęć koÅ‚a zwykle miaÅ‚y one charakter „wypraw” – byÅ‚y formÄ… poszukiwaÅ„ i badaÅ„ sÅ‚użących zdobyciu okreÅ›lonej wiedzy, ale jednoczeÅ›nie formÄ… przeżywania przygód (zajÄ™cia poszukiwawcze, trasy zadaniowe, plenery artystyczne). Odbywane wycieczki byÅ‚y inspiracjÄ… do wykonania przez uczniów gazetek Å›ciennych, tablic tematycznych, wystaw fotografii oraz organizowania w gronie uczestników konkursów wiedzy o regionie, debat i dyskusji.
Å»aÅ‚ujÄ™, że koÅ‚o historyczne prowadziÅ‚am jedynie jeden rok szkolny 2006/2007, ale nauczanie wiedzy o spoÅ‚eczeÅ„stwie od wrzeÅ›nia 2007 roku obok historii i konieczność przygotowania uczniów do egzaminów maturalnych z obu przedmiotów uniemożliwiÅ‚y mi – z powodu ograniczeÅ„ czasowych - dalsze prowadzenie koÅ‚a.
Realizacja tego zadania wzbogaciÅ‚a mój warsztat pracy, umiejÄ™tnoÅ›ci organizatorskie i komunikacyjne. Uczniowie z chÄ™ciÄ… i zaangażowaniem uczestniczyli w zajÄ™ciach szkolnych i pozaszkolnych, co daÅ‚o mi dużą satysfakcjÄ™. Przeprowadzona ankieta ewaluacyjna wykazaÅ‚a, że uczniowie w peÅ‚ni akceptujÄ… proponowane metody i formy pracy na zajÄ™ciach koÅ‚a, a same zajÄ™cia traktujÄ… jako duże urozmaicenie nauki szkolnej i możliwość zdobycia wielu interesujÄ…cych wiadomoÅ›ci na temat rodzinnego miasta. Szczególnie uczniowie chwalili sobie wycieczki i zajÄ™cia plenerowe szlakiem zabytków radomskich oraz na grodzisku „Piotrówka”.
Wykonali na rzecz szkoÅ‚y gazetki Å›cienne i tablice tematyczne poÅ›wiÄ™cone dziejom swojego miasta, utrwalili wycieczki na zdjÄ™ciach, które udostÄ™pnili w gablotach. Poznali wartość regionalnych zabytków architektury i sztuki oraz wkÅ‚ad miasta w gospodarkÄ™ i kulturÄ™ kraju ojczystego.
Praca w kole zaktywizowaÅ‚a uczniów do wiÄ™kszego zaangażowania na lekcjach historii i wÅ‚asnych poszukiwaÅ„, rozbudziÅ‚a ich zainteresowania historyczne, zmotywowaÅ‚a do aktywnego udziaÅ‚u w życiu lokalnego Å›rodowiska. Poprzez materiaÅ‚ regionalny wielu uczestników zajęć Å‚atwiej przyswajaÅ‚o sobie materiaÅ‚ nauczania z zakresu historii ojczystej i powszechnej.
Prowadzone zajÄ™cia rozszerzyÅ‚y przyczyniÅ‚y siÄ™ wydatnie do podniesienia jakoÅ›ci pracy szkoÅ‚y i rozszerzyÅ‚y jej ofertÄ™ edukacyjnÄ…, a przez podejmowanie dziaÅ‚aÅ„ na rzecz rozwoju zainteresowaÅ„ uczniów zyskaÅ‚a ona szacunek w Å›rodowisku.