Testy diagnostyczne

Humor z zeszytów

Kontakt

„PROCHEM JESTEÅš…”.

OBRZĘDY I SYMBOLIKA ŚRODY POPIELCOWEJ

 

    Åšroda Popielcowa, siódma Å›roda przed WielkanocÄ… (nazywana też po dziÅ› dzieÅ„ zamiennie Popielcem), zwana byÅ‚a dawniej ÅšrodÄ… WstÄ™pnÄ…, bo stanowi niejako wstÄ™p do Wielkiego Postu. Jest to dzieÅ„ pokuty przypadajÄ…cy 46 dni kalendarzowych (40- dniowy okres postu, bez wliczania niedziel) przed Å›wiÄ™tem Wielkanocy. Od momentu przyjÄ™cia przez PolskÄ™ wiary chrzeÅ›cijaÅ„skiej traktowana byÅ‚a jako duża uroczystość koÅ›cielna, do której przywiÄ…zywano znacznÄ… wagÄ™. W tym dniu kapÅ‚ani kreÅ›lÄ… poÅ›wiÄ™conym popioÅ‚em krzyże na czoÅ‚ach wiernych jako symbol pokuty, chociaż w Polsce praktykowane jest również posypywanie gÅ‚ów popioÅ‚em. Tradycja znana już w VIII wieku zostaÅ‚a ustalona w XI stuleciu przez papieża Urbana II jako obowiÄ…zujÄ…cy rytuaÅ‚ obrzÄ™dowy, który obecny jest w polskich koÅ›cioÅ‚ach, w niezmienionej formie, do dnia dzisiejszego.

    O Å›wiÄ™towaniu Popielca w wiekach XV- XVII tak napisaÅ‚ znawca dawnych obyczajów - Jan StanisÅ‚aw BystroÅ„: „…byÅ‚o coÅ› efektownie teatralnego w tym geÅ›cie, z którym nie wytrzeźwieni jeszcze po nocy biesiadnej szli do koÅ›cioÅ‚a, aby gÅ‚owy posypać popioÅ‚em. NajwiÄ™ksi panowie nawet, nie zawsze o niedzielnym nabożeÅ„stwie pamiÄ™tajÄ…cy, udawali siÄ™ do koÅ›cioÅ‚a; chorzy prosili ksiÄ™dza, by do domu zajechaÅ‚ z popioÅ‚em…”. Stosunkowo obszerne informacje o obrzÄ™dach Åšrody Popielcowej w II poÅ‚owie XVIII wieku podaje w swej pracy „Opis obyczajów za panowania Augusta III” ksiÄ…dz, historyk i pamiÄ™tnikarz w jednej osobie – JÄ™drzej Kitowicz, zmarÅ‚y w 1804 roku (król August III Sas panowaÅ‚ w latach 1733- 1763). Pisze on mianowicie: „W ten dzieÅ„ w koÅ›cioÅ‚ach dawano ludowi Popielec, to jest (…) po odprawionej Mszy Å›w. ksiÄ…dz posypywaÅ‚ gÅ‚owy popioÅ‚em z palmy w KwietnÄ… NiedzielÄ™ Å›wiÄ™conej (nie z trupich koÅ›ci, jak rozumie prostactwo) upalonym, przypominajÄ…c ludowi tym sposobem, że kiedyÅ› w proch siÄ™ obróci, zatem żeby siÄ™ do marnoÅ›ci Å›wiatowych, a tym bardziej do rozpusty nie przywiÄ…zywaÅ‚, ale owszem za zbytki swawole miÄ™sopustne miaÅ‚ siÄ™ przy poÅ›cie Å›wiÄ™tym do pokuty…”

   Åšroda Popielcowa jest to zatem od wieków Å›wiÄ™to na wskroÅ› przepeÅ‚nione powagÄ… i zmuszajÄ…ce czÅ‚owieka do zastanowienia siÄ™ nad celem swego istnienia. Symbolika tego Å›wiÄ™ta zwiÄ…zana jest przede wszystkim z wykorzystaniem popioÅ‚u. PopióÅ‚ w tradycji chrzeÅ›cijaÅ„skiej zachowaÅ‚ te same znaczenia, które zawarte sÄ… w Starym Testamencie. Oznacza mianowicie pyÅ‚, proch ziemi, z którego zostaÅ‚ zrodzony czÅ‚owiek, a wiÄ™c symbolizuje los czÅ‚owieka, krótkość jego życia, przemijalność, marność czÅ‚owieczÄ…. Å»aden inny dzieÅ„ w roku liturgicznym nie przypomina nam dobitniej Å‚aciÅ„skiej sentencji „Memento Mori” (pamiÄ™taj, że musisz umrzeć). Popielec każe nam oswoić siÄ™ z myÅ›lÄ… o niechybnej, nieubÅ‚aganej i nieuniknionej Å›mierci. Akcentuje bezbronność rodzaju ludzkiego wobec potÄ™gi Å›mierci, nieuchronność kresu życia ziemskiego, przemijalność czÅ‚owieka i wszystkich jego doczesnych spraw na tej ziemi. UÅ›wiadamia, że upÅ‚ywajÄ…ce życie ludzkie to czas nieodwoÅ‚alnego przemijania, czas wÄ™drówki ku Å›mierci, przed którÄ… nie umknie nikt, bez wzglÄ™du na swojÄ… pozycjÄ™ spoÅ‚ecznÄ…, status materialny, piastowane godnoÅ›ci i stanowiska.

   Od strony „surowca” popióÅ‚ używany w obrzÄ™dowoÅ›ci Åšrody Popielcowej stanowiÄ… szczÄ…tki wielkanocnej palmy z poprzedniego roku. Ona zaÅ› uwita byÅ‚a przecież z kwiatów i zielonych, rozkwitajÄ…cych gaÅ‚Ä™zi przeróżnych roÅ›lin i stÄ…d stanowiÅ‚a wyraźny symbol życia i trwania przyrody, której nieodÅ‚Ä…cznÄ… część stanowi czÅ‚owiek. Spopielenie tego symbolu tworzyÅ‚o znak o odwrotnym znaczeniu, a wiÄ™c wskazujÄ…cy na Å›mierć.

   Należy jednak pamiÄ™tać o tym, że w chrzeÅ›cijaÅ„stwie Å›mierć nie oznacza koÅ„ca wszelkiego istnienia. Jest zakrÄ™tem, wÄ™zÅ‚em w jego kontynuacji dokonywanej w wymiarze pozaziemskim. Przeto popióÅ‚ staje siÄ™ zapowiedziÄ… zmartwychwstania czÅ‚owieka, rekreacji życia.

   W symbolice popioÅ‚u można też odnaleźć inne treÅ›ci. Nasuwa siÄ™ skojarzenie z dziaÅ‚alnoÅ›ciÄ… ognia, który do dzisiaj uznajemy za żywioÅ‚ oczyszczajÄ…cy i jednoczeÅ›nie znak sÅ‚oÅ„ca, czyli życia. PopióÅ‚ zatem, jako podstawowy rekwizyt WstÄ™pnej Åšrody, jest efektem spalenia, czyli dziaÅ‚alnoÅ›ci ognia, przez którÄ… nastÄ™powaÅ‚o oczyszczenie. Z czego? Odpowiedzi może być kilka. Przede wszystkim ze zmazy życia, by móc wstÄ…pić w czas i przestrzeÅ„ obrzÄ™du. OdnosiÅ‚o siÄ™ to zarówno do niszczonej ogniem palmy, jak i potem do ludzi, którym posypywano popioÅ‚em gÅ‚owy. Tak jak oczyszcza ogieÅ„, tak i popióÅ‚ powinien mieć moc oczyszczania. Już w starożytnym, pogaÅ„skim Rzymie, w czasie tzw. ÅšwiÄ…t oczyszczenia, Rzymianie rzucali za siebie, w wodÄ™, popióÅ‚ na chwaÅ‚Ä™ bogów i zmarÅ‚ych.

  PopióÅ‚, którym posypuje siÄ™ gÅ‚owy wiernych w obrzÄ™dach Åšrody Popielcowej, stanowi wyraz skruchy i pokory czÅ‚owieka wobec Boga – Å›miertelnej, nÄ™dznej istoty wobec wszechobecnego, doskonaÅ‚ego Stwórcy. W KsiÄ™dze Rodzaju czytamy nastÄ™pujÄ…ce sÅ‚owa: „OÅ›mielam siÄ™ mówić do Pana mego, choć jestem prochem i popioÅ‚em” (Gen, 18, 27). Krzyż kreÅ›lony na czole poÅ›wiÄ™conym popioÅ‚em symbolizuje pokutÄ™ i żal za grzechy. W Biblii odnajdujemy przekazy, które mówiÄ… o tym, iż na znak żalu za grzechy posypywano sobie gÅ‚owy popioÅ‚em, bÄ…dź też dodawano popióÅ‚ do swego pożywienia.

   GÅ‚Ä™bokie treÅ›ci i symbolika Åšrody Popielcowej, a zwÅ‚aszcza owo „Memento mori”, zmuszajÄ… do refleksji wskazujÄ…c nam drogÄ™ postÄ™powania nie tylko na okres Wielkiego Postu, ale w caÅ‚ym naszym doczesnym życiu.

 

ArtykuÅ‚ opublikowany w gazecie parafialnej „Fara” – miesiÄ™czniku Parafii NajÅ›wiÄ™tszej Marii Panny WniebowziÄ™tej w JaÅ›le , nr 2(36) 2004, w lutym 2004 roku.