Testy diagnostyczne

Humor z zeszytów

Kontakt

XVI. KRYTERIA OCENIANIA Z ZAJĘĆ EDUKACYJNYCH

Z HISTORII.

 

1. StopieÅ„ celujÄ…cy (6) otrzymuje uczeÅ„, który:

  • Posiada wiedzÄ™ i umiejÄ™tnoÅ›ci wykraczajÄ…ce wyraźnie poza podstawy programowe i program nauczania historii w danej klasie;
  • Jego zasób wiedzy i umiejÄ™tnoÅ›ci Å›wiadczy o wyraźnych i sprecyzowanych uzdolnieniach humanistycznych;
  • Samodzielnie, twórczo i systematycznie pracuje nad pogÅ‚Ä™bianiem wiedzy historycznej i rozwijaniem wÅ‚asnych uzdolnieÅ„ i zainteresowaÅ„ - poprzez lekturÄ™ pozycji popularnonaukowych, zdobywa dalszÄ… wiedzÄ™;
  • Czynnie uczestniczy w lekcjach, biegle posÅ‚uguje siÄ™ zdobytymi wiadomoÅ›ciami i prezentuje dociekliwość podczas rozwiÄ…zywania problemów historycznych, formuÅ‚ujÄ…c wÅ‚asne sÄ…dy i opinie na podstawie znacznej wiedzy faktograficznej, a także w oparciu o odpowiednie teksty źródÅ‚owe i literaturÄ™ przedmiotu dla uzasadnienia swej wypowiedzi;
  • Dokonuje peÅ‚nej oceny i analizy porównawczej zjawisk, procesów i faktów historycznych w oparciu o szeroki zasób informacji zdobytych ze źródeÅ‚ pozapodrÄ™cznikowych;
  • Dostrzega zależnoÅ›ci pomiÄ™dzy różnymi dziedzinami życia spoÅ‚eczno –politycznego, gospodarczego i kulturalnego na przestrzeni wieków i potrafi je uzasadnić;
  • Wskazuje wspóÅ‚czesne konsekwencje polityczne i spoÅ‚eczno- gospodarcze procesów i faktów historycznych z przeszÅ‚oÅ›ci;
  • Biegle rozwiÄ…zuje podane do przemyÅ›lenia problemy teoretyczne i praktyczne. Proponuje wÅ‚asne, niekonwencjonalne i nietypowe rozwiÄ…zania;
  • WspóÅ‚pracuje z nauczycielem w przygotowywaniu zajęć opartych na twórczym rozwiÄ…zywaniu problemów;
  • Starannie wykonuje dodatkowe zadania – referaty, biogramy, odczyty, artykuÅ‚y - w których przedstawia wÅ‚asne opinie podparte analizÄ… faktów na podstawie tekstów źródÅ‚owych i literatury przedmiotu;
  • UmiejÄ™tnie wykorzystuje wiedzÄ™ z innych przedmiotów – wiedzy o spoÅ‚eczeÅ„stwie, wiedzy o kulturze, geografii czy jÄ™zyka polskiego;
  • Wzorowo prowadzi zeszyt przedmiotowy.
  • Uczestniczy w olimpiadach oraz szkolnych czy pozaszkolnych konkursach przedmiotowych i osiÄ…ga w nich sukcesy.

 

2. StopieÅ„ bardzo dobry (5) otrzymuje uczeÅ„, który:

  • UczeÅ„ w peÅ‚ni przyswoiÅ‚ sobie zakres wiadomoÅ›ci i umiejÄ™tnoÅ›ci przedmiotowych objÄ™tych podstawÄ… programowÄ… i okreÅ›lonych programem nauczania historii w danej klasie;
  • Sprawnie i wÅ‚aÅ›ciwie posÅ‚uguje siÄ™ zdobytymi wiadomoÅ›ciami i umiejÄ™tnoÅ›ciami, w tym posÅ‚uguje siÄ™ prawidÅ‚owo odpowiednim sÅ‚ownictwem i terminologiÄ… historycznÄ… - używa pojęć we wÅ‚aÅ›ciwym znaczeniu;
  • Samodzielnie podaje odpowiedzi, ocenia fakty, procesy i zjawiska rzeczywistoÅ›ci spoÅ‚eczno – politycznej i gospodarczej; samodzielnie i poprawnie interpretuje dane statystyczne, wykresy i mapy;
  • Samodzielnie wyciÄ…ga wnioski, formuÅ‚uje i rozwiÄ…zuje problemy teoretyczne i praktyczne objÄ™te programem nauczania;
  • Potrafi zastosować posiadanÄ… wiedzÄ™ do rozwiÄ…zywania zadaÅ„ i problemów w nowych sytuacjach;
  • Samodzielnie analizuje teksty źródÅ‚owe dokonujÄ…c prawidÅ‚owej interpretacji wydarzeÅ„, zjawisk i procesów historycznych i oceniajÄ…c ich wiarygodność i przydatność;
  • Potrafi integrować wiedzÄ™ z różnych źródeÅ‚ informacji historycznej w czasie swoich wypowiedzi ustnych i pisemnych;
  • Potrafi korelować swÄ… wiedzÄ™ historycznÄ… z wiedzÄ… z pokrewnych przedmiotów (jÄ™zyk polski, wiedza o kulturze, wiedza o spoÅ‚eczeÅ„stwie, geografia);
  • Ma bardzo dobrÄ… orientacjÄ™ we wspóÅ‚czesnej rzeczywistoÅ›ci politycznej i spoÅ‚eczno - gospodarczej Polski i Å›wiata;
  • Wykazuje peÅ‚nÄ… i rzetelnÄ… znajomość poznanej faktografii;
  • Jego wypowiedzi ustne i pisemne sÄ… bogate w treÅ›ci, fakty, opinie i oceny, bez bÅ‚Ä™dów jÄ™zykowych i ortograficznych i integrujÄ… wiedzÄ™ uzyskanÄ… z różnych źródeÅ‚ informacji historycznej;
  • Podejmuje próby twórczego rozwijania wÅ‚asnych uzdolnieÅ„;
  • Prezentuje na forum klasy wÅ‚asne sÄ…dy i opinie uzasadniajÄ…c je za pomocÄ… trafnych argumentów w toku dyskusji;
  • Jest bardzo aktywny na lekcjach, organizuje pracÄ™ w grupie;
  • Starannie wykonuje zadania domowe i dodatkowe zadania wykraczajÄ…ce poza podstawowe wymagania programowe (Np. gromadzi materiaÅ‚ regionalny, opracowuje referaty, biogramy, przygotowuje gazetki Å›cienne);
  • Posiada wzorowo prowadzony zeszyt przedmiotowy.

 

3. StopieÅ„ dobry (4) otrzymuje uczeÅ„, który:

  • Nie opanowaÅ‚ w peÅ‚ni wiedzy i umiejÄ™tnoÅ›ci okreÅ›lonych programem nauczania historii w danej klasie, ale opanowaÅ‚ je w stopniu przekraczajÄ…cym wymagania zawarte w podstawie programowej;
  • Przedstawia zdecydowanÄ… wiÄ™kszość wymaganej faktografii, bez poważniejszych bÅ‚Ä™dów. Poprawnie stosuje wiÄ™kszość pojęć i terminologii przedmiotowej wymaganej przy danych tematach, pomijajÄ…c jedynie jednostkowe pojÄ™cia;
  • Ma wprawdzie niewielkie braki w zakresie wiedzy, ale udziela prawidÅ‚owych odpowiedzi naprowadzajÄ…cych na wÅ‚aÅ›ciwy tok myÅ›lenia i poprawnie rozwiÄ…zuje zadania o pewnym stopniu trudnoÅ›ci i wymagajÄ…ce opanowania umiejÄ™tnoÅ›ci przewidzianych programem;
  • PrawidÅ‚owo rozumuje, dostrzega podobieÅ„stwa i różnice pomiÄ™dzy procesami, zjawiskami i faktami historycznymi;
  • W czasie odpowiedzi ustnych i pisemnych przedstawia materiaÅ‚ rzeczowy uporzÄ…dkowany pod wzglÄ™dem tematycznym, zachowujÄ…c niemal caÅ‚kowicie hierarchiÄ™ ważnoÅ›ci danych faktów, zjawisk i procesów oraz porzÄ…dek chronologiczny;
  • WyodrÄ™bnia najważniejsze zagadnienia w obrÄ™bie poszczególnych tematów i czyni to niemal bezbÅ‚Ä™dnie;
  • Potrafi samodzielnie i precyzyjnie okreÅ›lić ramy czasowo - przestrzenne danego zagadnienia czy zjawiska, lokalizujÄ…c je w czasie i przestrzeni historycznej;
  • Dostrzega i opisuje poprawnie zależnoÅ›ci i zwiÄ…zki przyczynowo – skutkowe miÄ™dzy różnymi faktami, zjawiskami i procesami historycznymi, również pomiÄ™dzy zjawiskami z zakresu historii powszechnej i historii Polski, rozumie zwiÄ…zki przyczynowo – skutkowe wystÄ™pujÄ…ce w życiu spoÅ‚ecznym, gospodarczym i politycznym;
  • FormuÅ‚uje, z nielicznym bÅ‚Ä™dami, prawidÅ‚owe wnioski czÄ…stkowe i ogólne;
  • Jego ocena wydarzeÅ„, zjawisk i procesów historycznych nie budzi wiÄ™kszych zastrzeżeÅ„, ale częściowo jest stereotypowa i emocjonalna;
  • Podejmowana przez ucznia i wykonywana samodzielnie analiza tekstów źródÅ‚owych zawiera jedynie nieliczne jednostkowe bÅ‚Ä™dy rzeczowe, jest w wiÄ™kszoÅ›ci kompletna, uporzÄ…dkowana tematycznie i chronologicznie;
  • Czytanie różnego rodzaju tekstów źródÅ‚owych ze zrozumieniem, pod kÄ…tem sformuÅ‚owanych do tekstu pytaÅ„, nie stwarza uczniowi wiÄ™kszego problemu - dokonuje wÅ‚aÅ›ciwej selekcji informacji;
  • Typowe zadania teoretyczne i praktyczne rozwiÄ…zuje caÅ‚kowicie samodzielnie;
  • Nabyte umiejÄ™tnoÅ›ci przedmiotowe potrafi stosować w typowych sytuacjach problemowych.
  • WiedzÄ™ czerpie nie tylko z podrÄ™cznika, ale także z innych źródeÅ‚ informacji (literatura popularnonaukowa, Internet, prasa codzienna i inne);
  • Jego prace pisemne domowe sÄ… zawsze zwiÄ…zane z tematem, zawierajÄ… wÅ‚asne przemyÅ›lenia i wnioski i nie posiadajÄ… bÅ‚Ä™dów merytorycznych;
  • UczeÅ„ jest aktywny w klasie, chÄ™tnie zabiera gÅ‚os w dyskusji, zgodnie wspóÅ‚pracuje w grupie;
  • Ma starannie i systematycznie prowadzony zeszyt przedmiotowy;
  • Posiada wysokÄ… frekwencjÄ™ na lekcjach – systematycznie uczÄ™szcza na zajÄ™cia z historii.

4. StopieÅ„ dostateczny (3) otrzymuje uczeÅ„, który:

  • UczeÅ„ opanowaÅ‚ wiadomoÅ›ci podstawowe ujÄ™te w planie nauczania w danej klasie na poziomie nieprzekraczajÄ…cym wymagaÅ„ zawartych w podstawie programowej;
  • Dysponuje niepeÅ‚nÄ…, wyrywkowÄ… i fragmentarycznÄ… wiedzÄ… okreÅ›lonÄ… programem nauczania, ale nie uniemożliwia mu to dalszej edukacji przedmiotowej w klasie programowo wyższej;
  • OpanowaÅ‚ najważniejsze wiadomoÅ›ci i umiejÄ™tnoÅ›ci, ale zapamiÄ™tywanie treÅ›ci dominuje u niego nad ich rozumieniem; w obrÄ™bie poszczególnych tematów sygnalizuje okoÅ‚o poÅ‚owy wymaganych zagadnieÅ„;
  • PosÅ‚uguje siÄ™ poprawnie terminologiÄ… historycznÄ… i faktografiÄ… mieszczÄ…cÄ… siÄ™ w podstawie programowej okreÅ›lonej ustawÄ…;
  • W czasie wypowiedzi ustnych i pisemnych przedstawia materiaÅ‚ rzeczowy w wiÄ™kszoÅ›ci uporzÄ…dkowany pod wzglÄ™dem tematycznym, zachowujÄ…c hierarchiÄ™ ważnoÅ›ci rozpatrywanych faktów i zjawisk oraz porzÄ…dek chronologiczny;
  • Przedstawia, w czasie prezentacji swej wiedzy, okoÅ‚o poÅ‚owy wymaganej przy temacie faktografii, nie popeÅ‚niajÄ…c przy tym znacznej iloÅ›ci bÅ‚Ä™dów;
  • Trafnie okreÅ›la ramy czasowo – przestrzenne tematów lokalizujÄ…c fakty i zjawiska w czasie i przestrzeni historycznej;
  • Potrafi okreÅ›lić kolejność chronologicznÄ… gÅ‚ównych wydarzeÅ„;
  • Nanosi daty i wydarzenia na oÅ› czasu przy pomocy nauczyciela;
  • Ma dosyć dobrÄ… orientacjÄ™ w mapie historycznej, ale samodzielnie lokuje na mapie jedynie miejsca ważnych wydarzeÅ„;
  • W ograniczonym stopniu prezentuje relacje i zwiÄ…zki miÄ™dzy faktami, zjawiskami i procesami historycznymi;
  • Dostrzega, w wÄ…skim zakresie, zależnoÅ›ci i zwiÄ…zki przyczynowo - skutkowe pomiÄ™dzy zjawiskami z historii powszechnej i historii Polski; nie Å‚Ä…czy wydarzeÅ„ historycznych w logiczne ciÄ…gi przyczynowo – skutkowe;
  • FormuÅ‚uje samodzielnie maÅ‚o uporzÄ…dkowane wnioski, chociaż w wiÄ™kszoÅ›ci poprawne, ale czÄ™sto bez odpowiedniego uzasadnienia;
  • Analiza tekstów źródÅ‚owych jest u niego peÅ‚na, uporzÄ…dkowana tematycznie i chronologicznie, wykonywana samodzielnie i zawiera jedynie nieliczne bÅ‚Ä™dy rzeczowe;
  • Wykazuje znajomość najczęściej wystÄ™pujÄ…cych i wykorzystywanych na lekcjach źródeÅ‚ – umie je rozróżnić pod wzglÄ™dem formy i treÅ›ci oraz wykorzystać jako źródÅ‚o informacji historycznej z instrukcjÄ… i pod kierunkiem nauczyciela;
  • UmiejÄ™tnoÅ›ci przedmiotowe stosuje w sytuacjach typowych; nazywa problemy o Å›rednim stopniu trudnoÅ›ci i stawia do nich pytania.
  • Jego wypowiedzi ustne i pisemne rzadko sÄ… chaotyczne i zawierajÄ… nieliczne bÅ‚Ä™dy jÄ™zykowe;
  • Prace domowe czÄ™sto sÄ… staranne i przemyÅ›lane i w przeważajÄ…cej mierze pozostajÄ… w zwiÄ…zku z tematem zadania;
  • W zeszycie przedmiotowym nie ma rażących braków, prowadzi go systematycznie;
  • Jest raczej sporadycznie aktywny na zajÄ™ciach, nie angażuje siÄ™ szczególnie w proces dydaktyczny na lekcjach, sporadycznie wypowiada siÄ™ na forum klasy z wÅ‚asnej inicjatywy, chyba, że jest systematycznie do tego zachÄ™cany przez nauczyciela;
  • Ma przeciÄ™tnÄ… frekwencjÄ™ na lekcjach, ale zawsze usprawiedliwionÄ….

 

5. StopieÅ„ dopuszczajÄ…cy (2) otrzymuje uczeÅ„, który:

  • UczeÅ„ ma spore i poważne braki w wiedzy i umiejÄ™tnoÅ›ciach przedmiotowych objÄ™tych programem i z tego powodu nie jest w stanie samodzielnie rozwiÄ…zywać nawet prostych zadaÅ„ o niewielkim stopniu trudnoÅ›ci oraz nie jest w stanie samodzielnie pracować i aktywnie uczestniczyć w zajÄ™ciach;
  • Spore braki wiedzy w zakresie podstawy programowej nie uniemożliwiajÄ… mu jednak dalszej edukacji przedmiotowej w klasie programowo wyższej i nie przekraczajÄ… możliwoÅ›ci uzyskania podstawowej wiedzy w ciÄ…gu dalszej nauki w szkole;
  • Prezentowany przez ucznia zasób wiedzy jest dosyć chaotyczny, maÅ‚o uporzÄ…dkowany i rzadko uwzglÄ™dniajÄ…cy hierarchiÄ™ ważnoÅ›ci zjawisk i procesów;
  • W obrÄ™bie poszczególnych tematów sygnalizuje znajomość jedynie nielicznych zagadnieÅ„;
  • Przedstawia, w czasie prezentacji ustnej lub pisemnej, mniej niż poÅ‚owÄ™ wymaganej przy danym temacie wiedzy, popeÅ‚niajÄ…c przy tym znacznÄ… ilość bÅ‚Ä™dów;
  • Częściowo trafnie okreÅ›la ramy czasowo – przestrzenne tematów lokalizujÄ…c fakty i zjawiska w czasie i przestrzeni historycznej;
  • Potrafi okreÅ›lić kolejność chronologicznÄ… gÅ‚ównych wydarzeÅ„ oraz nanosi daty i wydarzenia na oÅ› czasu przy wydatnej pomocy nauczyciela;
  • Lokuje na mapie tylko miejsca ważnych, przeÅ‚omowych wydarzeÅ„;
  • W znikomy sposób wyjaÅ›nia zwiÄ…zki i relacje miÄ™dzy faktami, zjawiskami i procesami historycznymi;
  • FormuÅ‚uje bardzo ograniczone wnioski, w dodatku z bÅ‚Ä™dami i bez odpowiedniego uzasadnienia;
  • Zna przyczyny i skutki jedynie wybranych wydarzeÅ„, najczęściej tych, które miaÅ‚y przeÅ‚omowe znaczenie dla dziejów ludzkoÅ›ci;
  • Wypowiedź ucznia jest nieuporzÄ…dkowana, niepeÅ‚na i w ponad poÅ‚owie bÅ‚Ä™dna, a wypowiedzi pisemne zawierajÄ… liczne bÅ‚Ä™dy jÄ™zykowe i ortograficzne;
  • Podejmowana przez ucznia na lekcjach analiza tekstów źródÅ‚owych jest najczęściej niepeÅ‚na, bÅ‚Ä™dna i maÅ‚o uporzÄ…dkowana;
  • Dodatkowo uczeÅ„ posiada duże braki w zeszycie przedmiotowym, tak w notatkach z lekcji, jak i braki prac domowych. Prace domowe ucznia sÄ… czÄ™sto niestaranne i nieprzemyÅ›lane;
  • UczeÅ„ sporadycznie wypowiada siÄ™ na forum klasy z wÅ‚asnej inicjatywy;
  • Jedynie przy aktywnej i czÄ™stej pomocy nauczyciela rozwiÄ…zuje problemy typowe o niewielkim stopniu trudnoÅ›ci;
  • Jego frekwencja na lekcjach jest wprawdzie niska, ale w przeważajÄ…cej mierze usprawiedliwiona.

 

6. StopieÅ„ niedostateczny (1) otrzymuje uczeÅ„, który:

  • Nie opanowaÅ‚ wiedzy i umiejÄ™tnoÅ›ci w stopniu koniecznym, pozwalajÄ…cym na kontynuacjÄ™ nauki na wyższym szczeblu ksztaÅ‚cenia i nie jest w stanie kontynuować nauki w klasie programowo wyższej;
  • Luki w jego wiadomoÅ›ciach sÄ… trudne do uzupeÅ‚nienia - nie opanowaÅ‚ koniecznej, prostej terminologii, nie opanowaÅ‚ najważniejszych dat, pojęć, wydarzeÅ„, nazwisk i innych podstawowych faktów. Myli elementarne fakty i zjawiska;
  • PosÅ‚uguje siÄ™ bardzo nielicznymi, najbardziej podstawowymi terminami historycznymi, czÄ™sto bÅ‚Ä™dnie;
  • Nie rozumie podstawowych wiadomoÅ›ci, ujÄ™tych w programie nauczania, myli je i znieksztaÅ‚ca;
  • Nie jest w stanie nawet przy wydatnej pomocy nauczyciela rozwiÄ…zać problemu o elementarnym stopniu trudnoÅ›ci czy wykonać prostych poleceÅ„ wymagajÄ…cych zastosowania podstawowych umiejÄ™tnoÅ›ci przedmiotowych;
  • Nie potrafi poprawnie lokalizować w czasie (na osi czasu) i przestrzeni historycznej (na mapie Å›ciennej lub w atlasie) najważniejszych wydarzeÅ„ i procesów historycznych;
  • Ma poważne trudnoÅ›ci w samodzielnym posÅ‚ugiwaniu siÄ™ podstawowymi źródÅ‚ami informacji historycznej;
  • Nie zna podstawowych przyczyn ani skutków wydarzeÅ„ omawianych zjawisk, w wiÄ™kszoÅ›ci bÅ‚Ä™dnie prezentuje zwiÄ…zki i zależnoÅ›ci pomiÄ™dzy opisywanymi faktami i zjawiskami.
  • Jest Å›wiadomy istnienia zwiÄ…zków teraźniejszoÅ›ci z przeszÅ‚oÅ›ciÄ…, ale nie potrafi ich sensownie wytÅ‚umaczyć;
  • W trakcie wypowiedzi ustnej lub pisemnej przedstawia jedynie nieliczne fakty dotyczÄ…ce tematu, w tym wiele z bÅ‚Ä™dami i bez zachowania porzÄ…dku chronologicznego i hierarchii ważnoÅ›ci;
  • W niewielkim stopniu i z bÅ‚Ä™dami okreÅ›la ramy czasowo-przestrzenne poszczególnych tematów.
  • FormuÅ‚uje nieliczne i niepoprawne wnioski;
  • DokonujÄ…c oceny opisywanych wydarzeÅ„ i zjawisk posÅ‚uguje siÄ™ tylko stereotypami i ogólnikami;
  • PoważnÄ… trudność sprawia mu analiza tekstu źródÅ‚owego i udzielenie odpowiedzi na postawione do tekstu pytania;
  • Jego wypowiedzi ustne i pisemne sÄ… nieudolne i nie speÅ‚niajÄ… wymogów kompozycyjnych i jÄ™zykowych;
  • Zeszyt przedmiotowy prowadzi bardzo niesystematycznie, posiada duże luki w materiale lekcyjnym i zadaniach domowych;
  • Na lekcjach jest bierny i nie angażuje siÄ™ w proces nauczania;
  • W ciÄ…gu roku szkolnego wykazuje niskÄ… frekwencjÄ™ i posiada dużo nieusprawiedliwionych godzin;
  • Pomimo dziaÅ‚aÅ„ wspomagajÄ…cych ze strony nauczyciela nie speÅ‚nia kryteriów oceny dopuszczajÄ…cej.