Testy diagnostyczne

Humor z zeszytów

Kontakt

OPIS I ANALIZA

PRZYPADKU ROZPOZNANIA I ROZWIÄ„ZANIA

PROBLEMU EDUKACYJNEGO.

Uczeń uzdolniony i aktywnie działający na rzecz szkoły

1.     Identyfikacja problemu.

    W roku szkolnym 2005/2006 zaczęłam wykÅ‚adać historiÄ™ w klasie pierwszej technikum, oddziaÅ‚ B. Jako nauczyciel i wychowawca zawsze staraÅ‚am siÄ™ jak najlepiej poznać swoich nowych uczniów. Na poczÄ…tku roku szkolnego zwykle rozmawiam z mÅ‚odzieżą na temat ich zainteresowaÅ„, zdolnoÅ›ci, pierwszych wrażeÅ„ po zetkniÄ™ciu z nowÄ… szkoÅ‚Ä… i oczekiwaÅ„, jakie z niÄ… wiążą. Uczniowie na poczÄ…tku zwykle sÄ… nieco onieÅ›mieleni i nie bardzo garnÄ… siÄ™ do odpowiedzi.

    MojÄ… szczególnÄ… uwagÄ™ zwróciÅ‚a jedna uczennica. ByÅ‚a najbardziej aktywna spoÅ›ród wszystkich uczniów.

Od poczÄ…tku pracy z tÄ… klasÄ… uczennica objawiaÅ‚a duże możliwoÅ›ci intelektualne oraz ogromny twórczy potencjaÅ‚. Å»ywo reagowaÅ‚a na moje propozycje, braÅ‚a aktywny udziaÅ‚ we wszystkich dziaÅ‚aniach edukacyjnych.

    ZauważyÅ‚am w ciÄ…gu pierwszego semestru, że uczennica szczególnie interesuje siÄ™ historiÄ… sztuki. Lekcje historii dajÄ… dużo okazji do rozszerzenia wiedzy w tym zakresie. Na zajÄ™ciach lekcyjnych poÅ›wiÄ™conych architekturze i sztuce starożytnej Grecji i Rzymu uczennica byÅ‚a w swoim żywiole. MiaÅ‚a sporÄ… wiedzÄ™, sama zgÅ‚aszaÅ‚a gotowość do przygotowania dodatkowych prac, na przykÅ‚ad referatów, tablic ze zdjÄ™ciami czy reprodukcjami najbardziej znanych dzieÅ‚ architektury, rzeźby i malarstwa. DzieliÅ‚a siÄ™ z kolegami z klasy swojÄ… intelektualnÄ… pasjÄ…, prezentujÄ…c efekty swej pracy, co bardzo urozmaicaÅ‚o lekcje, zwiÄ™kszaÅ‚o ich efektywność i podnosiÅ‚o zainteresowanie uczniów.

    Uczennica chÄ™tnie opowiedziaÅ‚a mi o swoich zainteresowaniach. OkazaÅ‚o siÄ™, że posiada też różnorodne uzdolnienia, które rozwija już od wczesnych klas szkoÅ‚y podstawowej.  Z tego powodu postanowiÅ‚am bliżej przyjrzeć siÄ™ uczennicy, dowiedzieć siÄ™ o niej jak najwiÄ™cej.

    2.Geneza i dynamika zjawiska.         

     Na podstawie wÅ‚asnych obserwacji zauważyÅ‚am, że uczennica byÅ‚a zawsze przygotowana do lekcji, bardzo czÄ™sto przekraczaÅ‚a wymagania, szukajÄ…c dopeÅ‚niajÄ…cych wiadomoÅ›ci poza podrÄ™cznikiem szkolnym. PojmowaÅ‚a Å‚atwo, bez wysiÅ‚ku nowy zakres materiaÅ‚u. Z rozmowy przeprowadzonej z uczennicÄ…, dowiedziaÅ‚am siÄ™, że wykonywanie zadaÅ„ nie zajmuje jej zbyt dużo czasu i tym samym ma go wiÄ™cej na rozwijanie swych zainteresowaÅ„ i zdolnoÅ›ci.

    W czasie lekcji uczennica czÄ™sto zadawaÅ‚a mi wiele dodatkowych pytaÅ„ dotyczÄ…cych tematu. ByÅ‚a zawsze skupiona i bardzo aktywna. Bardzo chÄ™tnie podejmowaÅ‚a siÄ™ dodatkowych prac, na przykÅ‚ad zadaÅ„ na ocenÄ™ celujÄ…cÄ…. Jak zauważyÅ‚am, dziewczyna byÅ‚a bardzo aktywna na terenie klasy i szkoÅ‚y. Jej zachowanie nigdy nie budziÅ‚o zastrzeżeÅ„. Inteligencja dziewczynki zbiegaÅ‚a siÄ™ z ogromnÄ… kulturÄ… osobistÄ…, zarówno w stosunku do nauczycieli, jak i rówieÅ›ników. W kolejnych klasach technikum uczennica wykazywaÅ‚a nadal ogromne zainteresowanie naukÄ…. Bardzo chÄ™tnie pomagaÅ‚a sÅ‚abszym kolegom w nauce i byÅ‚a lubiana w klasie. ByÅ‚a solidna, obowiÄ…zkowa i ambitna.

    Z rozmów na temat jej zainteresowaÅ„ i zdolnoÅ›ci, które z niÄ… przeprowadziÅ‚am wyÅ‚oniÅ‚ mi siÄ™ obraz wszechstronnie uzdolnionej artystycznie dziewczyny. Po pierwsze dowiedziaÅ‚am siÄ™, że od poczÄ…tku szkoÅ‚y podstawowej przejawiaÅ‚a talenty muzyczne i wokalne. ÅšpiewaÅ‚a w scholi koÅ›cielnej, a na terenie szkoÅ‚y - najpierw podstawowej, a potem w gimnazjum - w szkolnym chórze. Za swój sukces uważa wystÄ™p w telewizyjnym programie dla dzieci „Ziarno’, w którym także Å›piewaÅ‚a. Åšwietnie gra na gitarze.

    Obok muzyki jej pasjÄ… jest historia sztuki, co szybko zauważyÅ‚am, bo uwidoczniÅ‚o siÄ™ już na poczÄ…tku nauczania historii w jej klasie. Kilka lat temu zainteresowaÅ‚a siÄ™ projektowaniem form przemysÅ‚owych i projektowaniem ubioru, stÄ…d wybór naszej szkoÅ‚y nie byÅ‚ przypadkiem. CaÅ‚y czas samodzielnie zgÅ‚Ä™bia tajniki projektowania, szczególnie mebli drewnianych, obudowy samochodów i ubiorów. Z pasjÄ… fotografuje. Wybór jej dalszej drogi życiowej, po zdaniu matury w naszej szkole, Å›ciÅ›le wiążę siÄ™ z tymi zainteresowaniami. W przyszÅ‚oÅ›ci zamierza poÅ›wiÄ™cić siÄ™ studiom na Akademii Sztuk PiÄ™knych na Wydziale Form PrzemysÅ‚owych, albo na Uniwersytecie JagielloÅ„skim na Wydziale Historii Sztuki.

    Uczennica po rozpoczÄ™ciu nauki w naszej szkole zaczęła udzielać siÄ™ na różnych polach na terenie szkoÅ‚y. Już od pierwszej klasy technikum dziaÅ‚aÅ‚a aktywnie w SamorzÄ…dzie Szkolnym oraz w Szkolnym Klubie Europejskim. Z ochotÄ… zgodziÅ‚a siÄ™ już w pierwszej klasie na udziaÅ‚ w szkolnych akademiach rocznicowych, które przygotowujÄ™. Zaczęłam jÄ… postrzegać jako uczennicÄ™, której rozliczne pasje i zamiÅ‚owania oraz uzdolnienia należy pielÄ™gnować i czuwać nad ich rozwojem.

    3.Znaczenie problemu

     Rozpoznawanie uczniów zdolnych wynika z potrzeby pogÅ‚Ä™biania i dopeÅ‚niania wiedzy o drugim czÅ‚owieku, zwÅ‚aszcza o czÅ‚owieku, na którego mamy wpÅ‚ywać wychowawczo. Należy jednak pamiÄ™tać, że nauczanie zawsze powinno zmierzać do maksymalnego rozwoju każdego ucznia.

    W definicji Hildretha zawarto pięć cech, które kreÅ›lÄ… sylwetkÄ™ ucznia zdolnego:

·        Przewyższa on swoich rówieÅ›ników uzdolnieniami innymi niż czysto fizyczne,

·        Legitymuje siÄ™ niezbÄ™dnymi możliwoÅ›ciami intelektualnymi i osiÄ…ga wysokie rezultaty w nauce,

·        Jego nieprzeciÄ™tne uzdolnienia mogÄ… być ogólne lub specjalne,

·        Uzdolnienia, którymi przewyższa rówieÅ›ników, pozwalajÄ… przewidywać osiÄ…gniÄ™cia, wysoko cenione spoÅ‚ecznie.

    Uzdolnionymi uczniami nazywamy tych, którzy, poza wysokÄ… inteligencjÄ… ogólnÄ…, wyróżniajÄ… siÄ™ w karierze szkolnej możliwoÅ›ciÄ… osiÄ…gnięć twórczych w jakiejkolwiek dziedzinie spoÅ‚ecznie użytecznej (udziaÅ‚ w konkursach, olimpiadach). WyróżniajÄ… siÄ™ ponadto twórczÄ… wyobraźniÄ…, Å‚atwoÅ›ciÄ… uczenia siÄ™, szerokimi zainteresowaniami, siÅ‚Ä… motywacji oraz dużą dozÄ… samokrytycyzmu i pracowitoÅ›ciÄ…. WystÄ™pujÄ… u nich takie wÅ‚aÅ›ciwoÅ›ci jak: stanowczość, skÅ‚onność do dominacji, inicjatywa, zapaÅ‚ do pracy, wewnÄ™trzne zdyscyplinowanie, energia, witalność, entuzjazm, wytrwaÅ‚ość intelektualna.

    Uczniowie zdolni wczeÅ›nie zaczynajÄ… myÅ›leć logicznie, szybciej od innych dzieci wznoszÄ… siÄ™ nad poziom abstrakcyjnego myÅ›lenia, Å‚atwiej przyswajajÄ… sobie wiedzÄ™. Tacy uczniowie sÄ… również bardzo czynni w zajÄ™ciach pozalekcyjnych i pozaszkolnych, speÅ‚niajÄ… różne funkcje w samorzÄ…dzie klasowym. Wielu z nich odznacza siÄ™ skÅ‚onnoÅ›ciÄ… do dominacji, toteż                                  z powodzeniem kierujÄ… różnymi zespoÅ‚ami. MajÄ… dużo pomysÅ‚ów w zaprojektowaniu, na przykÅ‚ad inscenizacji, dekoracji.

    Pomimo tego, że przewyższajÄ… swoich rówieÅ›ników inteligencjÄ… i mogÄ… być zagrożeniem na polu intelektualnym, cieszÄ… siÄ™ sympatiÄ… rówieÅ›ników. KolegÄ™ zdolnego każdy chÄ™tnie przyjmie jako sÄ…siada, bo można go o różne sprawy szkolne zapytać, a także uzyskać pomoc. Uczniowie tacy unikajÄ… konfliktów z rówieÅ›nikami, dziÄ™ki zrównoważeniu emocjonalnemu, jakie ich cechuje. PotrafiÄ… siÄ™ zdobyć na wysokÄ… tolerancjÄ™ frustracyjnÄ…. Mimo dobrych stosunków koleżeÅ„skich, przyjaźnie dzieci zdolnych powstajÄ… na nieco odmiennych zasadach: na ogóÅ‚ to nie one szukajÄ… kontaktów, raczej koledzy siÄ™ do nich zbliżajÄ….

    Rozwój uzdolnieÅ„ mÅ‚odzieży pobudzajÄ… umiarkowana swoboda, stawianie wysokich wymagaÅ„, udziaÅ‚ w konkursach, na przykÅ‚ad literackich czy artystycznych, ukazywanie trudnoÅ›ci, czÄ™sty kontakt osobisty z nauczycielem. JeÅ›li w danej klasie sÄ… uczniowie zdolni, nauczyciel powinien zaplanować dla nich dodatkowe zadania, ponieważ pracujÄ… oni szybciej, z reguÅ‚y wczeÅ›niej koÅ„czÄ… pracÄ™ i nie mogÄ… pozostać bezczynni podczas koÅ„cowej części lekcji. Powinni otrzymywać zadania trudniejsze od pozostaÅ‚ych. Indywidualizacja nie powinna siÄ™ ograniczać do zajęć lekcyjnych. Należy jÄ… stosować w pracach domowych i zajÄ™ciach pozalekcyjnych.

    O powodzeniu ucznia w ogóle, a w szczególnoÅ›ci wybitnie uzdolnionego, decyduje nie tylko jego wysoka inteligencja, lecz także wÅ‚aÅ›ciwie zorganizowany system dydaktyczno-wychowawczy oraz splot czynników tkwiÄ…cych w Å›rodowisku rodzinnym. Uważa siÄ™, że bogata i różnorodna stymulacja we wczesnym dzieciÅ„stwie ma wpÅ‚yw na rozwój uzdolnieÅ„ dzieci. SÄ… one zazwyczaj wychowywane w przyjaznej atmosferze, otaczane miÅ‚oÅ›ciÄ… najbliższych, życzliwoÅ›ciÄ…. Rodzice interesujÄ… siÄ™ naukÄ… dzieci i starajÄ… siÄ™ pobudzać ich zainteresowania intelektualne oraz wytwarzajÄ… korzystnÄ… dla uczenia siÄ™ motywacjÄ™.

    Dzieci zdolne i aktywne trzeba umiejÄ™tnie zainspirować i kierować ich samodzielnÄ… pracÄ…, pozytywnie wykorzystujÄ…c energiÄ™ cechujÄ…cÄ… wiÄ™kszość mÅ‚odych ludzi. Dobór form tej pracy powinien być różnorodny i wynikajÄ…cy z zainteresowaÅ„ uczniów. WażnÄ… rolÄ™ odgrywa przy tym wspóÅ‚praca z innymi nauczycielami i dyrekcjÄ… szkoÅ‚y, a także rodzicami podopiecznych, gdyż dzieciom nastoletnim tak samo potrzebna jest uwaga i zainteresowanie bliskich dorosÅ‚ych, jak i dzieciom mÅ‚odszym.

   Stwarzanie uczniom możliwoÅ›ci rozwijania wÅ‚asnych zainteresowaÅ„, nauka i ksztaÅ‚cenie nowych umiejÄ™tnoÅ›ci to zadania każdej szkoÅ‚y. Formy pracy, ukierunkowane na rozwój twórczego potencjaÅ‚u uczniów pomagajÄ… realizować również cele wychowawcze, indywidualizować pracÄ™ z uczniem, wzmacniać jego poczucie wÅ‚asnej wartoÅ›ci, uczyć samoksztaÅ‚cenia. PomagajÄ… ksztaÅ‚tować wszechstronnego, odpowiedzialnego czÅ‚owieka, dbajÄ…cego o rozwój wÅ‚asny, dobrze przystosowanego do funkcjonowania we wspóÅ‚czesnym Å›wiecie. 

4.Prognoza

    A. Prognoza negatywna

    Zaniechanie pracy nauczyciela z uczniem zdolnym bÄ™dzie miaÅ‚o niekorzystny wpÅ‚yw na jego rozwój intelektualny.

    Brak zainteresowania ze strony nauczyciela, który wskazywaÅ‚ mu dalsze możliwoÅ›ci rozwijania zdolnoÅ›ci oraz brak ciÄ…gÅ‚ej motywacji może doprowadzić do:

·        ZniechÄ™cenia i frustracji uczennicy;

·        Uczennica może dojść do przekonania, że nie jest już warta zainteresowania, nie warto jej poÅ›wiÄ™cać czasu, ponieważ nie podoÅ‚a stawianym jej zadaniom;

·        Przestanie pogÅ‚Ä™biać wiedzÄ™, bo stwierdzi, że przecież i tak nikt siÄ™ niÄ… i jej zainteresowaniami nie interesuje;

·        Przestanie pogÅ‚Ä™biać wiedzÄ™, bo stwierdzi, że jej zdolnoÅ›ci i umiejÄ™tnoÅ›ci sÄ… w szkole nieprzydatne;

·        W koÅ„cu przestanie siÄ™ uczyć - zacznÄ… pogÅ‚Ä™biać siÄ™ jej zalegÅ‚oÅ›ci w nauce, co spowoduje problemy z uzyskaniem promocji do nastÄ™pnej klasy i z ukoÅ„czeniem szkoÅ‚y;

·        MożliwoÅ›ci poszukiwania nieodpowiedniego, ale takiego towarzystwa, u którego znajdzie akceptacjÄ™, której tak bardzo potrzebuje;

·        W najgorszym przypadku (a znane sÄ… takie w literaturze), aby siÄ™ dowartoÅ›ciować, siÄ™gnie po narkotyki.

    B. Prognoza pozytywna

    Wsparcie i ciÄ…gÅ‚e zainteresowanie uczennicy, wskazywanie jej nowych dróg samoksztaÅ‚cenia, motywowanie do pogÅ‚Ä™biania wiedzy i umiejÄ™tnoÅ›ci, spowoduje:

·        Maksymalny rozwój uczennicy;

·        UkoÅ„czenie przez uczennicÄ™ szkoÅ‚y z wyróżnieniem, albo z maksymalnie wysokim wynikiem;

·        KontynuacjÄ™ nauki w wymarzonej szkole wyższej;

·        W przyszÅ‚oÅ›ci zdobycie przez niÄ… satysfakcjonujÄ…cej pracy i odniesienie sukcesów zawodowych;

·        Ponieważ uczennica bÄ™dzie szczęśliwa, bÄ™dzie mogÅ‚a uszczęśliwiać innych;

·        KorzyÅ›ci dla szkoÅ‚y i jej promocja wynikajÄ…ce z udziaÅ‚u uczennicy w konkursach;

·        „Zarażenie” swoim zaangażowaniem i pasjÄ… koleżanek i kolegów innych klas, którzy bÄ™dÄ… chcieli prezentować swoje dokonania;

·        SzkoÅ‚a zacznie jawić siÄ™ nie tylko jako miejsce zdobywania wiedzy, ale też miejsce, które sprzyja ekspresji wÅ‚asnej osobowoÅ›ci i rozwijaniu uzdolnieÅ„ artystycznych.

    5.Propozycje oddziaÅ‚ywaÅ„.

    W pracy z uczennicÄ… uznaÅ‚am za celowe:

-         Wyrabiać umiejÄ™tność samoksztaÅ‚cenia,

-         Motywować do samodzielnej pracy,

-         Rozwijać możliwoÅ›ci twórcze,

-         Motywować do uczestnictwa w konkursach przedmiotowych i artystycznych,

-         Motywować do uczestnictwa w uroczystoÅ›ciach i imprezach szkolnych;

-         Motywować do ciÄ…gÅ‚ego samoksztaÅ‚cenia poprzez stawianie nowych zadaÅ„,

-         OÅ›mielać do prezentacji wÅ‚asnych dokonaÅ„ i zdolnoÅ›ci;

-         CiÄ…gle interesować siÄ™ postÄ™pami uczennicy,

-         Pomagać w rozwiÄ…zywaniu nurtujÄ…cych problemów,

-         Pomagać w poszukiwaniu wiedzy.

    W realizacji powyższych celów uznaÅ‚am za niezbÄ™dne:

·        ObjÄ™cie uczennicy indywidualnÄ… opiekÄ…;

·        WÅ‚Ä…czenie uczennicy do uczestnictwa w zajÄ™ciach fakultatywnych z historii przeznaczonych dla maturzystów przygotowujÄ…cych siÄ™ do egzaminu maturalnego z historii;

·        WÅ‚Ä…czenie uczennicy do uczestnictwa w zajÄ™ciach Szkolnego Klubu Europejskiego, którego jestem opiekunem;

·        WÅ‚Ä…czenie uczennicy do uczestnictwa w uroczystoÅ›ciach i imprezach szkolnych, które rokrocznie przygotowujÄ™ – akademiach rocznicowych i Dniu Europejskim;

·        Wskazywanie dróg samoksztaÅ‚cenia;

·        Wskazywanie odpowiedniej literatury we wspóÅ‚pracy z bibliotekarkÄ… szkolnÄ….

    6.Wdrażanie i efekty oddziaÅ‚ywaÅ„.

     Artystyczne dokonania uczennicy staraÅ‚am siÄ™ nie tylko dostrzegać, ale i upowszechniać. Dobrym momentem do ujawnienia jej talentów muzycznych byÅ‚y coroczne szkolne akademie patriotyczne z okazji Narodowego ÅšwiÄ™ta NiepodlegÅ‚oÅ›ci poÅ›wiÄ™cone rocznicy odzyskania niepodlegÅ‚oÅ›ci przez PolskÄ™ w dniu 11 listopada 1918 roku czy też uchwalenia Konstytucji 3 Maja. Uczennica od trzech lat jest systematycznie przeze mnie angażowana do samodzielnego wykonania pieÅ›ni patriotycznych. ZachÄ™cona w pierwszym roku pozytywnym przyjÄ™ciem swojego wystÄ™pu zarówno ze strony uczniów, jak i nauczycieli, uÅ›wietniÅ‚a także kolejne akademie. Jej brawurowe wystÄ™py podnoszÄ… poziom uroczystoÅ›ci, a szkoÅ‚a postrzegana jest jako placówka, która docenia twórcze ambicje uczniów, daje im podstawy wiary w siebie i poparcie, co na pewno zaprocentuje w ich przyszÅ‚ym życiu.

    MotywujÄ™ uczennicÄ™ do angażowania siÄ™ w życie szkoÅ‚y. Uczennica szczególnie aktywnie pracuje w SamorzÄ…dzie Szkolnym, angażujÄ…c siÄ™ we wszystkie przedsiÄ™wziÄ™cia SamorzÄ…du. W obecnym roku szkolnym peÅ‚ni funkcjÄ™ ZastÄ™pcy PrzewodniczÄ…cego SamorzÄ…du Szkolnego. ZaproponowaÅ‚am jej także wstÄ…pienie do Szkolnego Klubu Europejskiego. Uczennica chÄ™tnie siÄ™ zgodziÅ‚a. Uczestniczy systematycznie w pracach Klubu, który prowadzÄ™ od dwóch lat. Sama zaproponowaÅ‚a wiele rozwiÄ…zaÅ„ organizacyjnych, wychodziÅ‚a z wieloma inicjatywami. To ona wÅ‚ożyÅ‚a najwiÄ™cej pracy w projekt Klubu po hasÅ‚em: „Lekcje europejskie” przeznaczony dla uczniów naszej szkoÅ‚y. Celem cyklu byÅ‚a prezentacja wybranych krajów Unii Europejskiej, w których ostatnio nasi rodacy znajdujÄ… zatrudnienie, a nieraz decydujÄ… siÄ™ zamieszkać w nich na staÅ‚e i kraje te stajÄ… siÄ™ dla nich drugÄ… ojczyznÄ…. PrzedsiÄ™wziÄ™cie zrealizowane zostaÅ‚o metodÄ… projektu. Cykl dwu lekcji europejskich pod hasÅ‚em „Irlandia – zielona wyspa” zrealizowany zostaÅ‚ w miesiÄ…cu marcu 2007 roku, a uczestniczyÅ‚a w nim mÅ‚odzież klas drugich i trzecich liceum profilowanego i technikum. Lekcje prowadzone byÅ‚y przez uczennicÄ™ - przy moim wsparciu i po konsultacjach ze mnÄ…. Uczennica sama przygotowaÅ‚a niezbÄ™dne pomoce dydaktyczne, wykonaÅ‚a plakaty i rekwizyty promujÄ…c na forum szkolnym swoje talenty artystyczne. DowiodÅ‚a równoczeÅ›nie swojej obowiÄ…zkowoÅ›ci i sumiennoÅ›ci. MiaÅ‚a również duży wkÅ‚ad w organizacjÄ™ Dnia Europejskiego w szkole w 2007 i 2008 roku. Sama proponowaÅ‚a bardzo wiele rozwiÄ…zaÅ„ scenograficznych i wykonywaÅ‚a dekoracje do sali gimnastycznej. UczestniczyÅ‚a w przygotowaniu scenariuszy tych imprez.

     WdrażaÅ‚am jÄ… również do udziaÅ‚u w konkursach szkolnych, czy też zewnÄ™trznych, by bardziej rozwijaÅ‚a swój twórczy talent. ZdobyÅ‚a wyróżnienie w ogólnoszkolnym konkursie na najlepszy projekt ubioru. BraÅ‚a udziaÅ‚ pod mojÄ… opiekÄ… w konkursach europejskich. Pierwszy przeznaczony dla uczniów szkóÅ‚ gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych organizowany byÅ‚ przez ReprezentacjÄ™ Komisji Europejskiej w Polsce pod hasÅ‚em: ”Co zmieniÅ‚o siÄ™ w Twoim życiu dziÄ™ki funduszom unijnym?” Do prezentacji pisemnej należaÅ‚o doÅ‚Ä…czyć zdjÄ™cia i tu uczennica mogÅ‚a popisać siÄ™ swojÄ… pasjÄ… fotograficznÄ…. Drugi organizowany dla uczniów szkóÅ‚ ponadgimnazjalnych przez Biuro Poselskie PosÅ‚a do Parlamentu Europejskiego dr Zbigniewa Kuźmiuka w Radomiu dotyczyÅ‚ wiedzy o Unii Europejskiej. Uczniowie biorÄ…cy udziaÅ‚ w konkursie musieli samodzielnie przygotować krótki esej lub prezentacjÄ™ multimedialnÄ… na dowolny temat zwiÄ…zany z UniÄ… EuropejskÄ…. Temat i sposób jego prezentacji wybieraÅ‚ sam uczestnik. GÅ‚ównÄ… nagrodÄ… dla laureata byÅ‚ wyjazd do Brukseli na koszt organizatora konkursu. Praca dotyczÄ…ca miejsca i roli województwa mazowieckiego w strukturach europejskich spodobaÅ‚a siÄ™ i w nagrodÄ™ uczennica odbyÅ‚a 5-dniowÄ… wycieczkÄ™ do Brukseli w dniach 23-27 maja 2008 roku. W programie wycieczki byÅ‚o zwiedzanie miasta i okolic m.in. Brugii oraz instytucji europejskich. Z wycieczki uczennica przywiozÅ‚a masÄ™ zdjęć, które zÅ‚ożyÅ‚y siÄ™ na udany reportaż i zaprezentowane zostaÅ‚y przez niÄ… na forum szkoÅ‚y na poczÄ…tku czerwca.

    W odniesieniu do jej zainteresowaÅ„ historiÄ… sztuki zaproponowaÅ‚am uczennicy uczestnictwo w zajÄ™ciach fakultatywnych z historii, które prowadzÄ™ rokrocznie dla uczniów klas maturalnych. Wiem, że planuje zdawać na egzaminie maturalnym również historiÄ™ sztuki. Na zajÄ™ciach stosujÄ™ indywidualizacjÄ™ pracy z uczennicÄ…. Dobieram jej odpowiednie zestawy ćwiczeÅ„ i zadaÅ„ maturalnych z zakresu historii sztuki. ProponujÄ™ odpowiedniÄ… literaturÄ™ poszerzajÄ…cÄ… wiadomoÅ›ci podrÄ™cznikowe. UdziaÅ‚ w zajÄ™ciach pozwala jej na wzbogacanie wiedzy o dziejach sztuki i doskonalenie umiejÄ™tnoÅ›ci rozpoznawania stylów w sztuce oraz wybitnych dzieÅ‚ i twórców  na przestrzeni epok. Pod moim kierunkiem uczennica wykonuje dodatkowe zadania znacznie wykraczajÄ…ce poza poziom podstawowy.

    Z rozmów przeprowadzonych z uczennicÄ… wiem, że wybór jej dalszej drogi życiowej, po zdaniu matury w naszej szkole, Å›ciÅ›le wiążę siÄ™ z jej uzdolnieniami i zainteresowaniami. W przyszÅ‚oÅ›ci zamierza poÅ›wiÄ™cić siÄ™ studiom na Akademii Sztuk PiÄ™knych na Wydziale Form PrzemysÅ‚owych, albo na Uniwersytecie JagielloÅ„skim na Wydziale Historii Sztuki. MyÅ›lÄ™, że jest na dobrej drodze, aby zrealizować to marzenie. Å»yczÄ™ jej tego, ponieważ bardzo ambitnie realizuje swoje plany. Przy tym nie sprawia żadnych problemów wychowawczych. Jest lubiana wÅ›ród rówieÅ›ników, chÄ™tnie pomaga sÅ‚abszym kolegom w nauce, znajduje czas na spotkania z przyjacióÅ‚mi. RówieÅ›nicy liczÄ… siÄ™ z jej opiniÄ…, szanujÄ… jÄ….

    Bardzo siÄ™ cieszÄ™, że mogÄ™ jej pomóc w rozwoju promocji uzdolnieÅ„ i mam nadziejÄ™, że osiÄ…gnie w życiu to, do czego dąży i co z uporem realizuje.

    Literatura:

    1. Bandura Ludwik,: Uczniowie zdolni i kierowanie ich ksztaÅ‚ceniem. Warszawa 1980.

    2. Borzym Irena, Uczniowie zdolni. Psychologiczne i spoÅ‚eczne determinanty osiÄ…gnięć szkolnych, PWN, Warszawa 1979.

    3.  Eby Judy, Smutny John, Jak ksztaÅ‚cić uzdolnienia dzieci i mÅ‚odzieży, WSiP, Warszawa 1998.

    4.  Gondzik Erwin: Kariery szkolne uczniów zdolnych. Warszawa 1980.

    5. Kompetencje zawodowe nauczycieli w pracy z uczniami zdolnymi, „Poszukiwania. Poradnik Edukacyjny” wyd. ODN Warszawa, nr 2/2001.

    6.  Lewowicki Tadeusz: Psychologiczne różnice intelektualne a osiÄ…gniÄ™cia uczniów. Warszawa 1977.

    7.  Lewowicki Tadeusz: KsztaÅ‚cenie uczniów zdolnych. Warszawa 1986.

    8.  NÄ™cka Edward: Inteligencja. GdaÅ„sk 2003.

    9.  NÄ™cka Edward: Pobudzanie intelektu. Kraków 2000.

    10.SÄ™kowski Andrzej: OsiÄ…gniÄ™cia uczniów zdolnych. Lublin 2000.

    11.Strelau Jerzy: Inteligencja czÅ‚owieka. Warszawa 1997