OPIS I ANALIZA
PRZYPADKU ROZPOZNANIA I ROZWIÄ„ZANIA
PROBLEMU EDUKACYJNEGO.
Uczeń uzdolniony i aktywnie działający na rzecz szkoły
1. Identyfikacja problemu.
W roku szkolnym 2005/2006 zaczęłam wykÅ‚adać historiÄ™ w klasie pierwszej technikum, oddziaÅ‚ B. Jako nauczyciel i wychowawca zawsze staraÅ‚am siÄ™ jak najlepiej poznać swoich nowych uczniów. Na poczÄ…tku roku szkolnego zwykle rozmawiam z mÅ‚odzieżą na temat ich zainteresowaÅ„, zdolnoÅ›ci, pierwszych wrażeÅ„ po zetkniÄ™ciu z nowÄ… szkoÅ‚Ä… i oczekiwaÅ„, jakie z niÄ… wiążą. Uczniowie na poczÄ…tku zwykle sÄ… nieco onieÅ›mieleni i nie bardzo garnÄ… siÄ™ do odpowiedzi.
MojÄ… szczególnÄ… uwagÄ™ zwróciÅ‚a jedna uczennica. ByÅ‚a najbardziej aktywna spoÅ›ród wszystkich uczniów.
Od poczÄ…tku pracy z tÄ… klasÄ… uczennica objawiaÅ‚a duże możliwoÅ›ci intelektualne oraz ogromny twórczy potencjaÅ‚. Å»ywo reagowaÅ‚a na moje propozycje, braÅ‚a aktywny udziaÅ‚ we wszystkich dziaÅ‚aniach edukacyjnych.
ZauważyÅ‚am w ciÄ…gu pierwszego semestru, że uczennica szczególnie interesuje siÄ™ historiÄ… sztuki. Lekcje historii dajÄ… dużo okazji do rozszerzenia wiedzy w tym zakresie. Na zajÄ™ciach lekcyjnych poÅ›wiÄ™conych architekturze i sztuce starożytnej Grecji i Rzymu uczennica byÅ‚a w swoim żywiole. MiaÅ‚a sporÄ… wiedzÄ™, sama zgÅ‚aszaÅ‚a gotowość do przygotowania dodatkowych prac, na przykÅ‚ad referatów, tablic ze zdjÄ™ciami czy reprodukcjami najbardziej znanych dzieÅ‚ architektury, rzeźby i malarstwa. DzieliÅ‚a siÄ™ z kolegami z klasy swojÄ… intelektualnÄ… pasjÄ…, prezentujÄ…c efekty swej pracy, co bardzo urozmaicaÅ‚o lekcje, zwiÄ™kszaÅ‚o ich efektywność i podnosiÅ‚o zainteresowanie uczniów.
Uczennica chÄ™tnie opowiedziaÅ‚a mi o swoich zainteresowaniach. OkazaÅ‚o siÄ™, że posiada też różnorodne uzdolnienia, które rozwija już od wczesnych klas szkoÅ‚y podstawowej. Z tego powodu postanowiÅ‚am bliżej przyjrzeć siÄ™ uczennicy, dowiedzieć siÄ™ o niej jak najwiÄ™cej.
2.Geneza i dynamika zjawiska.
Na podstawie własnych obserwacji zauważyłam, że uczennica była zawsze przygotowana do lekcji, bardzo często przekraczała wymagania, szukając dopełniających wiadomości poza podręcznikiem szkolnym. Pojmowała łatwo, bez wysiłku nowy zakres materiału. Z rozmowy przeprowadzonej z uczennicą, dowiedziałam się, że wykonywanie zadań nie zajmuje jej zbyt dużo czasu i tym samym ma go więcej na rozwijanie swych zainteresowań i zdolności.
W czasie lekcji uczennica czÄ™sto zadawaÅ‚a mi wiele dodatkowych pytaÅ„ dotyczÄ…cych tematu. ByÅ‚a zawsze skupiona i bardzo aktywna. Bardzo chÄ™tnie podejmowaÅ‚a siÄ™ dodatkowych prac, na przykÅ‚ad zadaÅ„ na ocenÄ™ celujÄ…cÄ…. Jak zauważyÅ‚am, dziewczyna byÅ‚a bardzo aktywna na terenie klasy i szkoÅ‚y. Jej zachowanie nigdy nie budziÅ‚o zastrzeżeÅ„. Inteligencja dziewczynki zbiegaÅ‚a siÄ™ z ogromnÄ… kulturÄ… osobistÄ…, zarówno w stosunku do nauczycieli, jak i rówieÅ›ników. W kolejnych klasach technikum uczennica wykazywaÅ‚a nadal ogromne zainteresowanie naukÄ…. Bardzo chÄ™tnie pomagaÅ‚a sÅ‚abszym kolegom w nauce i byÅ‚a lubiana w klasie. ByÅ‚a solidna, obowiÄ…zkowa i ambitna.
Z rozmów na temat jej zainteresowaÅ„ i zdolnoÅ›ci, które z niÄ… przeprowadziÅ‚am wyÅ‚oniÅ‚ mi siÄ™ obraz wszechstronnie uzdolnionej artystycznie dziewczyny. Po pierwsze dowiedziaÅ‚am siÄ™, że od poczÄ…tku szkoÅ‚y podstawowej przejawiaÅ‚a talenty muzyczne i wokalne. ÅšpiewaÅ‚a w scholi koÅ›cielnej, a na terenie szkoÅ‚y - najpierw podstawowej, a potem w gimnazjum - w szkolnym chórze. Za swój sukces uważa wystÄ™p w telewizyjnym programie dla dzieci „Ziarno’, w którym także Å›piewaÅ‚a. Åšwietnie gra na gitarze.
Obok muzyki jej pasjÄ… jest historia sztuki, co szybko zauważyÅ‚am, bo uwidoczniÅ‚o siÄ™ już na poczÄ…tku nauczania historii w jej klasie. Kilka lat temu zainteresowaÅ‚a siÄ™ projektowaniem form przemysÅ‚owych i projektowaniem ubioru, stÄ…d wybór naszej szkoÅ‚y nie byÅ‚ przypadkiem. CaÅ‚y czas samodzielnie zgÅ‚Ä™bia tajniki projektowania, szczególnie mebli drewnianych, obudowy samochodów i ubiorów. Z pasjÄ… fotografuje. Wybór jej dalszej drogi życiowej, po zdaniu matury w naszej szkole, Å›ciÅ›le wiążę siÄ™ z tymi zainteresowaniami. W przyszÅ‚oÅ›ci zamierza poÅ›wiÄ™cić siÄ™ studiom na Akademii Sztuk PiÄ™knych na Wydziale Form PrzemysÅ‚owych, albo na Uniwersytecie JagielloÅ„skim na Wydziale Historii Sztuki.
Uczennica po rozpoczÄ™ciu nauki w naszej szkole zaczęła udzielać siÄ™ na różnych polach na terenie szkoÅ‚y. Już od pierwszej klasy technikum dziaÅ‚aÅ‚a aktywnie w SamorzÄ…dzie Szkolnym oraz w Szkolnym Klubie Europejskim. Z ochotÄ… zgodziÅ‚a siÄ™ już w pierwszej klasie na udziaÅ‚ w szkolnych akademiach rocznicowych, które przygotowujÄ™. Zaczęłam jÄ… postrzegać jako uczennicÄ™, której rozliczne pasje i zamiÅ‚owania oraz uzdolnienia należy pielÄ™gnować i czuwać nad ich rozwojem.
3.Znaczenie problemu
Rozpoznawanie uczniów zdolnych wynika z potrzeby pogÅ‚Ä™biania i dopeÅ‚niania wiedzy o drugim czÅ‚owieku, zwÅ‚aszcza o czÅ‚owieku, na którego mamy wpÅ‚ywać wychowawczo. Należy jednak pamiÄ™tać, że nauczanie zawsze powinno zmierzać do maksymalnego rozwoju każdego ucznia.
W definicji Hildretha zawarto pięć cech, które kreÅ›lÄ… sylwetkÄ™ ucznia zdolnego:
· Przewyższa on swoich rówieÅ›ników uzdolnieniami innymi niż czysto fizyczne,
· Legitymuje siÄ™ niezbÄ™dnymi możliwoÅ›ciami intelektualnymi i osiÄ…ga wysokie rezultaty w nauce,
· Jego nieprzeciÄ™tne uzdolnienia mogÄ… być ogólne lub specjalne,
· Uzdolnienia, którymi przewyższa rówieÅ›ników, pozwalajÄ… przewidywać osiÄ…gniÄ™cia, wysoko cenione spoÅ‚ecznie.
Uzdolnionymi uczniami nazywamy tych, którzy, poza wysokÄ… inteligencjÄ… ogólnÄ…, wyróżniajÄ… siÄ™ w karierze szkolnej możliwoÅ›ciÄ… osiÄ…gnięć twórczych w jakiejkolwiek dziedzinie spoÅ‚ecznie użytecznej (udziaÅ‚ w konkursach, olimpiadach). WyróżniajÄ… siÄ™ ponadto twórczÄ… wyobraźniÄ…, Å‚atwoÅ›ciÄ… uczenia siÄ™, szerokimi zainteresowaniami, siÅ‚Ä… motywacji oraz dużą dozÄ… samokrytycyzmu i pracowitoÅ›ciÄ…. WystÄ™pujÄ… u nich takie wÅ‚aÅ›ciwoÅ›ci jak: stanowczość, skÅ‚onność do dominacji, inicjatywa, zapaÅ‚ do pracy, wewnÄ™trzne zdyscyplinowanie, energia, witalność, entuzjazm, wytrwaÅ‚ość intelektualna.
Uczniowie zdolni wczeÅ›nie zaczynajÄ… myÅ›leć logicznie, szybciej od innych dzieci wznoszÄ… siÄ™ nad poziom abstrakcyjnego myÅ›lenia, Å‚atwiej przyswajajÄ… sobie wiedzÄ™. Tacy uczniowie sÄ… również bardzo czynni w zajÄ™ciach pozalekcyjnych i pozaszkolnych, speÅ‚niajÄ… różne funkcje w samorzÄ…dzie klasowym. Wielu z nich odznacza siÄ™ skÅ‚onnoÅ›ciÄ… do dominacji, toteż z powodzeniem kierujÄ… różnymi zespoÅ‚ami. MajÄ… dużo pomysÅ‚ów w zaprojektowaniu, na przykÅ‚ad inscenizacji, dekoracji.
Pomimo tego, że przewyższajÄ… swoich rówieÅ›ników inteligencjÄ… i mogÄ… być zagrożeniem na polu intelektualnym, cieszÄ… siÄ™ sympatiÄ… rówieÅ›ników. KolegÄ™ zdolnego każdy chÄ™tnie przyjmie jako sÄ…siada, bo można go o różne sprawy szkolne zapytać, a także uzyskać pomoc. Uczniowie tacy unikajÄ… konfliktów z rówieÅ›nikami, dziÄ™ki zrównoważeniu emocjonalnemu, jakie ich cechuje. PotrafiÄ… siÄ™ zdobyć na wysokÄ… tolerancjÄ™ frustracyjnÄ…. Mimo dobrych stosunków koleżeÅ„skich, przyjaźnie dzieci zdolnych powstajÄ… na nieco odmiennych zasadach: na ogóÅ‚ to nie one szukajÄ… kontaktów, raczej koledzy siÄ™ do nich zbliżajÄ….
Rozwój uzdolnieÅ„ mÅ‚odzieży pobudzajÄ… umiarkowana swoboda, stawianie wysokich wymagaÅ„, udziaÅ‚ w konkursach, na przykÅ‚ad literackich czy artystycznych, ukazywanie trudnoÅ›ci, czÄ™sty kontakt osobisty z nauczycielem. JeÅ›li w danej klasie sÄ… uczniowie zdolni, nauczyciel powinien zaplanować dla nich dodatkowe zadania, ponieważ pracujÄ… oni szybciej, z reguÅ‚y wczeÅ›niej koÅ„czÄ… pracÄ™ i nie mogÄ… pozostać bezczynni podczas koÅ„cowej części lekcji. Powinni otrzymywać zadania trudniejsze od pozostaÅ‚ych. Indywidualizacja nie powinna siÄ™ ograniczać do zajęć lekcyjnych. Należy jÄ… stosować w pracach domowych i zajÄ™ciach pozalekcyjnych.
O powodzeniu ucznia w ogóle, a w szczególnoÅ›ci wybitnie uzdolnionego, decyduje nie tylko jego wysoka inteligencja, lecz także wÅ‚aÅ›ciwie zorganizowany system dydaktyczno-wychowawczy oraz splot czynników tkwiÄ…cych w Å›rodowisku rodzinnym. Uważa siÄ™, że bogata i różnorodna stymulacja we wczesnym dzieciÅ„stwie ma wpÅ‚yw na rozwój uzdolnieÅ„ dzieci. SÄ… one zazwyczaj wychowywane w przyjaznej atmosferze, otaczane miÅ‚oÅ›ciÄ… najbliższych, życzliwoÅ›ciÄ…. Rodzice interesujÄ… siÄ™ naukÄ… dzieci i starajÄ… siÄ™ pobudzać ich zainteresowania intelektualne oraz wytwarzajÄ… korzystnÄ… dla uczenia siÄ™ motywacjÄ™.
Dzieci zdolne i aktywne trzeba umiejÄ™tnie zainspirować i kierować ich samodzielnÄ… pracÄ…, pozytywnie wykorzystujÄ…c energiÄ™ cechujÄ…cÄ… wiÄ™kszość mÅ‚odych ludzi. Dobór form tej pracy powinien być różnorodny i wynikajÄ…cy z zainteresowaÅ„ uczniów. WażnÄ… rolÄ™ odgrywa przy tym wspóÅ‚praca z innymi nauczycielami i dyrekcjÄ… szkoÅ‚y, a także rodzicami podopiecznych, gdyż dzieciom nastoletnim tak samo potrzebna jest uwaga i zainteresowanie bliskich dorosÅ‚ych, jak i dzieciom mÅ‚odszym.
Stwarzanie uczniom możliwoÅ›ci rozwijania wÅ‚asnych zainteresowaÅ„, nauka i ksztaÅ‚cenie nowych umiejÄ™tnoÅ›ci to zadania każdej szkoÅ‚y. Formy pracy, ukierunkowane na rozwój twórczego potencjaÅ‚u uczniów pomagajÄ… realizować również cele wychowawcze, indywidualizować pracÄ™ z uczniem, wzmacniać jego poczucie wÅ‚asnej wartoÅ›ci, uczyć samoksztaÅ‚cenia. PomagajÄ… ksztaÅ‚tować wszechstronnego, odpowiedzialnego czÅ‚owieka, dbajÄ…cego o rozwój wÅ‚asny, dobrze przystosowanego do funkcjonowania we wspóÅ‚czesnym Å›wiecie.
4.Prognoza
A. Prognoza negatywna
Zaniechanie pracy nauczyciela z uczniem zdolnym bÄ™dzie miaÅ‚o niekorzystny wpÅ‚yw na jego rozwój intelektualny.
Brak zainteresowania ze strony nauczyciela, który wskazywaÅ‚ mu dalsze możliwoÅ›ci rozwijania zdolnoÅ›ci oraz brak ciÄ…gÅ‚ej motywacji może doprowadzić do:
· ZniechÄ™cenia i frustracji uczennicy;
· Uczennica może dojść do przekonania, że nie jest już warta zainteresowania, nie warto jej poÅ›wiÄ™cać czasu, ponieważ nie podoÅ‚a stawianym jej zadaniom;
· Przestanie pogÅ‚Ä™biać wiedzÄ™, bo stwierdzi, że przecież i tak nikt siÄ™ niÄ… i jej zainteresowaniami nie interesuje;
· Przestanie pogÅ‚Ä™biać wiedzÄ™, bo stwierdzi, że jej zdolnoÅ›ci i umiejÄ™tnoÅ›ci sÄ… w szkole nieprzydatne;
· W koÅ„cu przestanie siÄ™ uczyć - zacznÄ… pogÅ‚Ä™biać siÄ™ jej zalegÅ‚oÅ›ci w nauce, co spowoduje problemy z uzyskaniem promocji do nastÄ™pnej klasy i z ukoÅ„czeniem szkoÅ‚y;
· MożliwoÅ›ci poszukiwania nieodpowiedniego, ale takiego towarzystwa, u którego znajdzie akceptacjÄ™, której tak bardzo potrzebuje;
· W najgorszym przypadku (a znane sÄ… takie w literaturze), aby siÄ™ dowartoÅ›ciować, siÄ™gnie po narkotyki.
B. Prognoza pozytywna
Wsparcie i ciÄ…gÅ‚e zainteresowanie uczennicy, wskazywanie jej nowych dróg samoksztaÅ‚cenia, motywowanie do pogÅ‚Ä™biania wiedzy i umiejÄ™tnoÅ›ci, spowoduje:
· Maksymalny rozwój uczennicy;
· UkoÅ„czenie przez uczennicÄ™ szkoÅ‚y z wyróżnieniem, albo z maksymalnie wysokim wynikiem;
· KontynuacjÄ™ nauki w wymarzonej szkole wyższej;
· W przyszÅ‚oÅ›ci zdobycie przez niÄ… satysfakcjonujÄ…cej pracy i odniesienie sukcesów zawodowych;
· Ponieważ uczennica bÄ™dzie szczęśliwa, bÄ™dzie mogÅ‚a uszczęśliwiać innych;
· KorzyÅ›ci dla szkoÅ‚y i jej promocja wynikajÄ…ce z udziaÅ‚u uczennicy w konkursach;
· „Zarażenie” swoim zaangażowaniem i pasjÄ… koleżanek i kolegów innych klas, którzy bÄ™dÄ… chcieli prezentować swoje dokonania;
· SzkoÅ‚a zacznie jawić siÄ™ nie tylko jako miejsce zdobywania wiedzy, ale też miejsce, które sprzyja ekspresji wÅ‚asnej osobowoÅ›ci i rozwijaniu uzdolnieÅ„ artystycznych.
5.Propozycje oddziaływań.
W pracy z uczennicą uznałam za celowe:
- Wyrabiać umiejętność samokształcenia,
- Motywować do samodzielnej pracy,
- Rozwijać możliwoÅ›ci twórcze,
- Motywować do uczestnictwa w konkursach przedmiotowych i artystycznych,
- Motywować do uczestnictwa w uroczystościach i imprezach szkolnych;
- Motywować do ciągłego samokształcenia poprzez stawianie nowych zadań,
- Ośmielać do prezentacji własnych dokonań i zdolności;
- Ciągle interesować się postępami uczennicy,
- Pomagać w rozwiÄ…zywaniu nurtujÄ…cych problemów,
- Pomagać w poszukiwaniu wiedzy.
W realizacji powyższych celów uznaÅ‚am za niezbÄ™dne:
· ObjÄ™cie uczennicy indywidualnÄ… opiekÄ…;
· WÅ‚Ä…czenie uczennicy do uczestnictwa w zajÄ™ciach fakultatywnych z historii przeznaczonych dla maturzystów przygotowujÄ…cych siÄ™ do egzaminu maturalnego z historii;
· WÅ‚Ä…czenie uczennicy do uczestnictwa w zajÄ™ciach Szkolnego Klubu Europejskiego, którego jestem opiekunem;
· WÅ‚Ä…czenie uczennicy do uczestnictwa w uroczystoÅ›ciach i imprezach szkolnych, które rokrocznie przygotowujÄ™ – akademiach rocznicowych i Dniu Europejskim;
· Wskazywanie dróg samoksztaÅ‚cenia;
· Wskazywanie odpowiedniej literatury we wspóÅ‚pracy z bibliotekarkÄ… szkolnÄ….
6.Wdrażanie i efekty oddziaływań.
Artystyczne dokonania uczennicy staraÅ‚am siÄ™ nie tylko dostrzegać, ale i upowszechniać. Dobrym momentem do ujawnienia jej talentów muzycznych byÅ‚y coroczne szkolne akademie patriotyczne z okazji Narodowego ÅšwiÄ™ta NiepodlegÅ‚oÅ›ci poÅ›wiÄ™cone rocznicy odzyskania niepodlegÅ‚oÅ›ci przez PolskÄ™ w dniu 11 listopada 1918 roku czy też uchwalenia Konstytucji 3 Maja. Uczennica od trzech lat jest systematycznie przeze mnie angażowana do samodzielnego wykonania pieÅ›ni patriotycznych. ZachÄ™cona w pierwszym roku pozytywnym przyjÄ™ciem swojego wystÄ™pu zarówno ze strony uczniów, jak i nauczycieli, uÅ›wietniÅ‚a także kolejne akademie. Jej brawurowe wystÄ™py podnoszÄ… poziom uroczystoÅ›ci, a szkoÅ‚a postrzegana jest jako placówka, która docenia twórcze ambicje uczniów, daje im podstawy wiary w siebie i poparcie, co na pewno zaprocentuje w ich przyszÅ‚ym życiu.
MotywujÄ™ uczennicÄ™ do angażowania siÄ™ w życie szkoÅ‚y. Uczennica szczególnie aktywnie pracuje w SamorzÄ…dzie Szkolnym, angażujÄ…c siÄ™ we wszystkie przedsiÄ™wziÄ™cia SamorzÄ…du. W obecnym roku szkolnym peÅ‚ni funkcjÄ™ ZastÄ™pcy PrzewodniczÄ…cego SamorzÄ…du Szkolnego. ZaproponowaÅ‚am jej także wstÄ…pienie do Szkolnego Klubu Europejskiego. Uczennica chÄ™tnie siÄ™ zgodziÅ‚a. Uczestniczy systematycznie w pracach Klubu, który prowadzÄ™ od dwóch lat. Sama zaproponowaÅ‚a wiele rozwiÄ…zaÅ„ organizacyjnych, wychodziÅ‚a z wieloma inicjatywami. To ona wÅ‚ożyÅ‚a najwiÄ™cej pracy w projekt Klubu po hasÅ‚em: „Lekcje europejskie” przeznaczony dla uczniów naszej szkoÅ‚y. Celem cyklu byÅ‚a prezentacja wybranych krajów Unii Europejskiej, w których ostatnio nasi rodacy znajdujÄ… zatrudnienie, a nieraz decydujÄ… siÄ™ zamieszkać w nich na staÅ‚e i kraje te stajÄ… siÄ™ dla nich drugÄ… ojczyznÄ…. PrzedsiÄ™wziÄ™cie zrealizowane zostaÅ‚o metodÄ… projektu. Cykl dwu lekcji europejskich pod hasÅ‚em „Irlandia – zielona wyspa” zrealizowany zostaÅ‚ w miesiÄ…cu marcu 2007 roku, a uczestniczyÅ‚a w nim mÅ‚odzież klas drugich i trzecich liceum profilowanego i technikum. Lekcje prowadzone byÅ‚y przez uczennicÄ™ - przy moim wsparciu i po konsultacjach ze mnÄ…. Uczennica sama przygotowaÅ‚a niezbÄ™dne pomoce dydaktyczne, wykonaÅ‚a plakaty i rekwizyty promujÄ…c na forum szkolnym swoje talenty artystyczne. DowiodÅ‚a równoczeÅ›nie swojej obowiÄ…zkowoÅ›ci i sumiennoÅ›ci. MiaÅ‚a również duży wkÅ‚ad w organizacjÄ™ Dnia Europejskiego w szkole w 2007 i 2008 roku. Sama proponowaÅ‚a bardzo wiele rozwiÄ…zaÅ„ scenograficznych i wykonywaÅ‚a dekoracje do sali gimnastycznej. UczestniczyÅ‚a w przygotowaniu scenariuszy tych imprez.
WdrażaÅ‚am jÄ… również do udziaÅ‚u w konkursach szkolnych, czy też zewnÄ™trznych, by bardziej rozwijaÅ‚a swój twórczy talent. ZdobyÅ‚a wyróżnienie w ogólnoszkolnym konkursie na najlepszy projekt ubioru. BraÅ‚a udziaÅ‚ pod mojÄ… opiekÄ… w konkursach europejskich. Pierwszy przeznaczony dla uczniów szkóÅ‚ gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych organizowany byÅ‚ przez ReprezentacjÄ™ Komisji Europejskiej w Polsce pod hasÅ‚em: ”Co zmieniÅ‚o siÄ™ w Twoim życiu dziÄ™ki funduszom unijnym?” Do prezentacji pisemnej należaÅ‚o doÅ‚Ä…czyć zdjÄ™cia i tu uczennica mogÅ‚a popisać siÄ™ swojÄ… pasjÄ… fotograficznÄ…. Drugi organizowany dla uczniów szkóÅ‚ ponadgimnazjalnych przez Biuro Poselskie PosÅ‚a do Parlamentu Europejskiego dr Zbigniewa Kuźmiuka w Radomiu dotyczyÅ‚ wiedzy o Unii Europejskiej. Uczniowie biorÄ…cy udziaÅ‚ w konkursie musieli samodzielnie przygotować krótki esej lub prezentacjÄ™ multimedialnÄ… na dowolny temat zwiÄ…zany z UniÄ… EuropejskÄ…. Temat i sposób jego prezentacji wybieraÅ‚ sam uczestnik. GÅ‚ównÄ… nagrodÄ… dla laureata byÅ‚ wyjazd do Brukseli na koszt organizatora konkursu. Praca dotyczÄ…ca miejsca i roli województwa mazowieckiego w strukturach europejskich spodobaÅ‚a siÄ™ i w nagrodÄ™ uczennica odbyÅ‚a 5-dniowÄ… wycieczkÄ™ do Brukseli w dniach 23-27 maja 2008 roku. W programie wycieczki byÅ‚o zwiedzanie miasta i okolic m.in. Brugii oraz instytucji europejskich. Z wycieczki uczennica przywiozÅ‚a masÄ™ zdjęć, które zÅ‚ożyÅ‚y siÄ™ na udany reportaż i zaprezentowane zostaÅ‚y przez niÄ… na forum szkoÅ‚y na poczÄ…tku czerwca.
W odniesieniu do jej zainteresowaÅ„ historiÄ… sztuki zaproponowaÅ‚am uczennicy uczestnictwo w zajÄ™ciach fakultatywnych z historii, które prowadzÄ™ rokrocznie dla uczniów klas maturalnych. Wiem, że planuje zdawać na egzaminie maturalnym również historiÄ™ sztuki. Na zajÄ™ciach stosujÄ™ indywidualizacjÄ™ pracy z uczennicÄ…. Dobieram jej odpowiednie zestawy ćwiczeÅ„ i zadaÅ„ maturalnych z zakresu historii sztuki. ProponujÄ™ odpowiedniÄ… literaturÄ™ poszerzajÄ…cÄ… wiadomoÅ›ci podrÄ™cznikowe. UdziaÅ‚ w zajÄ™ciach pozwala jej na wzbogacanie wiedzy o dziejach sztuki i doskonalenie umiejÄ™tnoÅ›ci rozpoznawania stylów w sztuce oraz wybitnych dzieÅ‚ i twórców na przestrzeni epok. Pod moim kierunkiem uczennica wykonuje dodatkowe zadania znacznie wykraczajÄ…ce poza poziom podstawowy.
Z rozmów przeprowadzonych z uczennicÄ… wiem, że wybór jej dalszej drogi życiowej, po zdaniu matury w naszej szkole, Å›ciÅ›le wiążę siÄ™ z jej uzdolnieniami i zainteresowaniami. W przyszÅ‚oÅ›ci zamierza poÅ›wiÄ™cić siÄ™ studiom na Akademii Sztuk PiÄ™knych na Wydziale Form PrzemysÅ‚owych, albo na Uniwersytecie JagielloÅ„skim na Wydziale Historii Sztuki. MyÅ›lÄ™, że jest na dobrej drodze, aby zrealizować to marzenie. Å»yczÄ™ jej tego, ponieważ bardzo ambitnie realizuje swoje plany. Przy tym nie sprawia żadnych problemów wychowawczych. Jest lubiana wÅ›ród rówieÅ›ników, chÄ™tnie pomaga sÅ‚abszym kolegom w nauce, znajduje czas na spotkania z przyjacióÅ‚mi. RówieÅ›nicy liczÄ… siÄ™ z jej opiniÄ…, szanujÄ… jÄ….
Bardzo siÄ™ cieszÄ™, że mogÄ™ jej pomóc w rozwoju promocji uzdolnieÅ„ i mam nadziejÄ™, że osiÄ…gnie w życiu to, do czego dąży i co z uporem realizuje.
Literatura:
1. Bandura Ludwik,: Uczniowie zdolni i kierowanie ich kształceniem. Warszawa 1980.
2. Borzym Irena, Uczniowie zdolni. Psychologiczne i społeczne determinanty osiągnięć szkolnych, PWN, Warszawa 1979.
3. Eby Judy, Smutny John, Jak kształcić uzdolnienia dzieci i młodzieży, WSiP, Warszawa 1998.
4. Gondzik Erwin: Kariery szkolne uczniów zdolnych. Warszawa 1980.
5. Kompetencje zawodowe nauczycieli w pracy z uczniami zdolnymi, „Poszukiwania. Poradnik Edukacyjny” wyd. ODN Warszawa, nr 2/2001.
6. Lewowicki Tadeusz: Psychologiczne różnice intelektualne a osiÄ…gniÄ™cia uczniów. Warszawa 1977.
7. Lewowicki Tadeusz: KsztaÅ‚cenie uczniów zdolnych. Warszawa 1986.
8. Nęcka Edward: Inteligencja. Gdańsk 2003.
9. NÄ™cka Edward: Pobudzanie intelektu. Kraków 2000.
10.SÄ™kowski Andrzej: OsiÄ…gniÄ™cia uczniów zdolnych. Lublin 2000.
11.Strelau Jerzy: Inteligencja człowieka. Warszawa 1997