I. Dzieje nowożytne.
1. Odkrycia geograficzne i europejski kolonializm doby nowożytnej. Uczeń:
1) charakteryzuje cywilizacje prekolumbijskie w Ameryce;
2) opisuje udziaÅ‚ poszczególnych paÅ„stw europejskich w podziale Nowego Åšwiata w XVI-XVIII w.;
3) ocenia wpływ odkryć geograficznych i ekspansji kolonialnej na życie gospodarcze i kulturowe Europy;
4) ocenia długofalowe konsekwencje wielkich odkryć geograficznych dla Ameryki, Azji, Afryki.
2. Europa w XVI-XVII w. Uczeń:
1) rozpoznaje charakterystyczne cechy renesansu europejskiego oraz wskazuje czoÅ‚owych twórców i ich dzieÅ‚a;
2) wyjaÅ›nia polityczne, gospodarcze, spoÅ‚eczne, kulturowe uwarunkowania i nastÄ™pstwa reformacji, opisujÄ…c gÅ‚ówne nurty i postaci; charakteryzuje reformÄ™ KoÅ›cioÅ‚a katolickiego;
3) opisuje mapÄ™ politycznÄ… i wyznaniowÄ… Europy w XVI w.;
4) wyjaśnia zmiany w sposobie funkcjonowania państw europejskich w epoce nowożytnej, z uwzględnieniem charakterystyki i oceny absolutyzmu francuskiego;
5) opisuje proces kształtowania się państwa moskiewskiego/rosyjskiego;
6)charakteryzuje gÅ‚ówne europejskie konflikty polityczne w XVI-XVII w., z uwzglÄ™dnieniem roli Turcji w Europie Åšrodkowo-Wschodniej;
7) wyjaśnia genezę i opisuje następstwa rewolucji angielskich;
8) analizuje przemiany kapitalistyczne w życiu gospodarczym Europy Zachodniej XVI-XVII w.;
9) opisuje przemiany w kulturze europejskiej w XVII w. i rozpoznaje gÅ‚ówne dokonania epoki baroku.
3. Rzeczpospolita w okresie renesansu i demokracji szlacheckiej. Uczeń:
1) opisuje i wyjaÅ›nia funkcjonowanie najważniejszych instytucji życia politycznego w XVI-wiecznej Polsce, w tym sejmików, sejmu, senatu i sejmu elekcyjnego; ocenia demokracjÄ™ szlacheckÄ…;
2) ocenia polskÄ… specyfikÄ™ w zakresie rozwiÄ…zaÅ„ ustrojowych, struktury spoÅ‚ecznej i modelu życia gospodarczego na tle europejskim oraz synchronizuje najważniejsze wydarzenia z dziejów Polski w XVI w. z wydarzeniami europejskimi;
3) opisuje zmiany terytorialne państwa polsko-litewskiego i charakteryzuje stosunki z sąsiadami w XVI w.;
4) ocenia zmiany w relacjach polsko-litewskich w XVI w.;
5) ocenia kulturowÄ… rolÄ™ Polski w przeniesieniu wzorców cywilizacji zachodniej na obszary ruskie i litewskie;
6) ocenia sytuacjÄ™ wyznaniowÄ… na ziemiach Rzeczypospolitej w XVI w., w tym tolerancjÄ™ wyznaniowÄ… oraz uniÄ™ brzeskÄ…;
7) identyfikuje dzieła polskiego renesansu oraz ocenia dorobek polskiej myśli politycznej okresu odrodzenia i reformacji.
4. Rzeczpospolita Obojga Narodów w XVII w. Ustrój, spoÅ‚eczeÅ„stwo i kultura. UczeÅ„:
1) opisuje zmiany terytorium Rzeczypospolitej w XVII w.;
2) opisuje gÅ‚ówne etapy konfliktów politycznych i militarnych Rzeczypospolitej ze SzwecjÄ…, paÅ„stwem moskiewskim/RosjÄ… i TurcjÄ… w XVII w.; wyjaÅ›nia ich nastÄ™pstwa;
3) charakteryzuje proces oligarchizacji życia politycznego Rzeczypospolitej;
4)wyjaÅ›nia przyczyny kryzysów wewnÄ™trznych oraz zaÅ‚amania gospodarczego Rzeczypospolitej w XVII w;
5) ocenia polskÄ… specyfikÄ™ w zakresie rozwiÄ…zaÅ„ ustrojowych, struktury spoÅ‚ecznej i modelu życia gospodarczego na tle europejskim oraz synchronizuje najważniejsze wydarzenia z dziejów Polski w XVII w. z wydarzeniami europejskimi;
6) charakteryzuje sarmatyzm jako ideologię i styl życia polskiej szlachty; rozpoznaje dzieła sztuki polskiego baroku.
5. Oświecenie, absolutyzm oświecony i rewolucje XVIII w. Uczeń:
1) wyjaśnia polityczne, gospodarcze, społeczne, kulturowe uwarunkowania oświecenia europejskiego;
2) charakteryzuje gÅ‚ówne idee europejskiego oÅ›wiecenia i rozpoznaje jego gÅ‚ówne dokonania w myÅ›li politycznej, nauce, literaturze, sztuce i architekturze;
3) charakteryzuje absolutyzm oświecony na przykładach państw sąsiadujących z Rzeczypospolitą;
4) charakteryzuje program modernizacji Rosji i rosyjskÄ… ideÄ™ imperium;
5) charakteryzuje parlamentaryzm angielski i rewolucję przemysłową w Anglii;
6) porównuje przyczyny oraz charakter rewolucji amerykaÅ„skiej i francuskiej;
7) charakteryzuje specyfikę okresu jakobińskiego rewolucji francuskiej;
8) wskazuje najważniejsze zmiany na mapie politycznej Europy i Ameryki PóÅ‚nocnej w XVIII w. oraz wyjaÅ›nia ich przyczyny;
9) ocenia znaczenie rewolucji amerykańskiej i francuskiej z perspektywy politycznej, gospodarczej i społecznej.
6. Rzeczpospolita w XVIII w. Reformy oświeceniowe i rozbiory. Uczeń:
1) charakteryzuje politykę Rosji, Prus i Austrii wobec Rzeczypospolitej i wskazuje przejawy osłabienia suwerenności państwa polskiego;
2) charakteryzuje działania zmierzające do naprawy Rzeczypospolitej i walkę zbrojną o utrzymanie niepodległości w drugiej połowie XVIII w.;
3) charakteryzuje i ocenia dzieło Sejmu Wielkiego, odwołując się do tekstu Konstytucji 3 Maja;
4) opisuje i wyjaÅ›nia uwarunkowania wewnÄ™trzne i miÄ™dzynarodowe kolejnych rozbiorów Polski, a także analizuje zmiany granic;
5) prezentuje oceny polskiej historiografii dotyczÄ…ce rozbiorów, panowania StanisÅ‚awa Augusta Poniatowskiego i przyczyn upadku Rzeczypospolitej;
6) wyjaśnia specyfikę polskiego oświecenia; ocenia dorobek kulturowy okresu stanisławowskiego, z uwzględnieniem reformy szkolnictwa;
7) synchronizuje najważniejsze wydarzenia z dziejów Polski w XVIII w. z wydarzeniami w Europie i w Stanach Zjednoczonych.