Testy diagnostyczne

Humor z zeszytów

Kontakt

Opracowanie i wdrażanie Przedmiotowych Systemów Oceniania

 
Ocenianie jest nieodÅ‚Ä…cznÄ… częściÄ… procesu nauczania. Nauczyciel jest zobowiÄ…zany realizować go w sposób rzetelny, obiektywny, zgodnie z ustalonymi kryteriami. Kryteria muszÄ… być jawne i zrozumiaÅ‚e dla wszystkich zainteresowanych. Każdy uczeÅ„ ma prawo być oceniany w poczuciu sprawiedliwoÅ›ci i obiektywnoÅ›ci.

PodstawÄ… do opracowania Przedmiotowych Systemów Oceniania byÅ‚ WewnÄ…trzszkolny System Oceniania. W oparciu o WSO opracowaÅ‚am, wdrożyÅ‚am i ewaluowaÅ‚am PSO z historii i wiedzy o spoÅ‚eczeÅ„stwie.

Celem Przedmiotowego Systemu Oceniania było:

  • wspomaganie procesu nauczania i uczenia siÄ™;

  • bieżąca informacja o postÄ™pach i osiÄ…gniÄ™ciach uczniów;

  • motywowanie uczniów do pracy

  • pomoc w planowaniu pracy dydaktycznej nauczyciela.

 Przedmiotowy System Oceniania zawieraÅ‚ i omawiaÅ‚:

  • elementy podlegajÄ…ce ocenie:

  • sposoby sprawdzania osiÄ…gnięć uczniów;

  • metody pomiaru;

  • wagÄ™ ocen;

  • zasady otrzymywania oceny klasyfikacyjnej;

  • kryteria wymagaÅ„ na poszczególne oceny;

  • szczegóÅ‚owy rejestr wymagaÅ„ na poszczególne oceny;

  • zasady informowania rodziców i opiekunów prawnych o wymaganiach edukacyjnych i postÄ™pach dziecka w nauce i zachowaniu.

  • Kontrakt miÄ™dzy nauczycielem i uczniem.

Uczniowie byli zapoznawani z Przedmiotowym Systemem Oceniania na pierwszej lekcji z danego przedmiotu w każdym roku szkolnym.  Zapisywali w zeszytach przedmiotowych jego część ogólnÄ… i podpisywali siÄ™ pod nim. SzczegóÅ‚owy rejestr wymagaÅ„ na poszczególne stopnie szkolne mieli do wglÄ…du w bibliotece szkolnej.

Uczniowie dokÅ‚adnie notowali treść kontraktu do zeszytu przedmiotowego na pierwszych lekcjach przedmiotu w szkole (z racji ograniczeÅ„ czasowych na lekcji, w szczególnie licznych klasach, czÄ™sto wykonywaÅ‚am kserokopiÄ™ kontraktu dla każdego ucznia i pilnowaÅ‚am, aby uczniowie dokÅ‚adnie jÄ… przeczytali, wkleili do zeszytu i podpisali). Zawsze udzielaÅ‚am uczniom wszelkich wyjaÅ›nieÅ„, by wyeliminować z góry  nieÅ›cisÅ‚oÅ›ci i wÄ…tpliwoÅ›ci, mogÄ…ce siÄ™ pojawić w ciÄ…gu roku szkolnego i zapobiec zbÄ™dnym konfliktom.

W klasach pierwszych omawiaÅ‚am z uczniami kolejno punkt po punkcie, ponieważ dopiero oswajaÅ‚y siÄ™ one z podanymi reguÅ‚ami. Wskazane byÅ‚o również w klasach pierwszych, aby wytÅ‚umaczyć uczniom pojÄ™cie kontraktu i jego cele, jeÅ›li nigdy wczeÅ›niej nie spotkali siÄ™ z takÄ… formÄ…. Ważne jest także, by pod zapisanymi w zeszycie zasadami kontraktu nauczyciel i uczniowie zÅ‚ożyli swoje podpisy, a w klasach pierwszych i drugich (uczniowie niepeÅ‚noletni) powinno siÄ™ również egzekwować podpisy ich rodziców (rodzica) lub opiekunów prawnych. Podpis zÅ‚ożony przez ucznia pod treÅ›ciÄ… kontraktu powinien uÅ›wiadomić mu osobistÄ… odpowiedzialność za stosowanie siÄ™ (lub nie) do zawartych w nim zasad. Treść kontraktu wywiesiÅ‚am również na staÅ‚e w klasopracowni szkolnej.

UczeÅ„ poznawaÅ‚ moje wymagania dotyczÄ…ce zasad obowiÄ…zujÄ…cych na lekcjach, swoje obowiÄ…zki, ale także prawa. PoznawaÅ‚ sankcje grożące mu za zaÅ‚amanie zasad i lekceważenie swych powinnoÅ›ci. Ja, jako nauczyciel precyzujÄ…cy wobec uczniów swoje wymagania, stawiajÄ…cy zadania i cele, egzekwowaÅ‚am systematycznie i konsekwentnie wywiÄ…zywanie siÄ™ uczniów z obowiÄ…zków i czuwaÅ‚am nad przestrzeganiem zapisanych w dokumencie praw uczniowskich.

Zasady kontraktu sÄ… przejrzyste – obowiÄ…zuje on obie strony i przez obie powinien być konsekwentnie wcielany w życie i realizowany. Obydwie strony zobowiÄ…zywaÅ‚y siÄ™ zatem do przestrzegania umowy przez caÅ‚y rok szkolny.

Ze wzglÄ™dów praktycznych, poza dziennikiem, w kolejnych latach szkolnych, prowadzÄ™ wÅ‚asny zeszyt z uwzglÄ™dnieniem każdej klasy, w której uczÄ™, z podziaÅ‚em na dwa semestry, w którym odnotowywujÄ™ na bieżąco ilość wykorzystanych przez ucznia nieprzygotowaÅ„ do zajęć (Np.), aktywność na lekcji (plusy) i inne formy dziaÅ‚aÅ„ uczniowskich, aby uczniowie nie nadużywali swych przywilejów.

Każdy rok szkolny przynosi nowe problemy, dlatego jak każdy dokument szkolny tworzony przez nauczyciela, także i Przedmiotowy System Oceniania, w tym kontrakt z uczniami powinien być poddany ewaluacji i w razie potrzeby modyfikowany. PrzeprowadzaÅ‚am ewaluacjÄ™ Przedmiotowego Systemu Oceniania po to, by w jak najpeÅ‚niejszy sposób realizować jego cele.

PrzeprowadziÅ‚am także anonimowÄ… ankietÄ™ odnoÅ›nie oceniania wÅ›ród uczniów. Wyniki ankiety pokazaÅ‚y, że wiÄ™kszość uczniów zna kryteria oceniania i uważa je za sprawiedliwe. PotwierdzajÄ… także, że przestrzegam ustalonych zasad. WedÅ‚ug ankietowanych oceny mobilizujÄ… ich do pracy.

Opracowanie i wdrożenie Przedmiotowych Systemów Oceniania usprawniÅ‚o dziaÅ‚anie szkoÅ‚y. OkreÅ›lajÄ… one bowiem jasno obszary, które podlegajÄ… ocenie i kryteria wystawiania ocen czÄ…stkowych i klasyfikacyjnych

Uczniowie znajÄ… zasady oceniania, rozumiejÄ… je i akceptujÄ…. UważajÄ… je za sprawiedliwe i mobilizujÄ…ce do pracy. WiedzÄ…, do jakich reguÅ‚ muszÄ… siÄ™ dostosować, czego majÄ… przestrzegać, czego mogÄ… siÄ™ spodziewać. Lepiej i pewniej siÄ™ czujÄ…, znajÄ…c swoje obowiÄ…zki i prawa podczas lekcji, a także wiedzÄ…c, że dotyczÄ… one wszystkich. WiedzÄ…, jakie dziaÅ‚ania i czynnoÅ›ci na lekcji zostanÄ… nagrodzone, a przez to bÄ™dzie miaÅ‚o wpÅ‚yw na uzyskanie lepszych ocen semestralnych czy koÅ„coworocznych. WpÅ‚ywa to na wiÄ™kszÄ… aktywność uczniów i zaangażowanie w pracÄ™, mobilizuje do wykonywania dodatkowych czynnoÅ›ci.

Przedmiotowe Systemy Oceniania, a w tym szkolne kontrakty, majÄ… duże walory wychowawcze - istotnie dyscyplinujÄ… uczniów, przypominajÄ… terminy, wskazujÄ… im pewne granice, których przekroczenie grozi sankcjami. UczeÅ„ Å›wiadomie korzysta ze swoich praw w dopuszczalnym zakresie, a jeÅ›li Å›wiadomie też je Å‚amie, zna skutki takiego postÄ™powania i nie może wyrażać żadnych pretensji pod adresem nauczyciela Pozwala to uniknąć nieporozumieÅ„ miÄ™dzy nauczycielem a uczniem czy też jego rodzicem.

Przedmiotowe Systemy Oceniania jasno i dokÅ‚adnie okreÅ›lajÄ…c zakres wymagaÅ„ nauczyciela, uÅ‚atwiajÄ… mi pracÄ™ z uczniem na lekcjach i jego ocenianie. PozwalajÄ… na zorientowanie siÄ™ w możliwoÅ›ciach i indywidualnych potrzebach uczniów. UÅ‚atwiajÄ… odpowiednie motywowanie uczniów do dalszej pracy. InformujÄ… o skutecznoÅ›ci prowadzonego przeze mnie nauczania. BazujÄ…c na wÅ‚asnych doÅ›wiadczeniach zawodowych utwierdziÅ‚am siÄ™ w przekonaniu, że konsekwentne stosowanie i przestrzeganie tych dokumentów przynosi same pozytywne efekty: niezwykle usprawnia i uÅ‚atwia mi pracÄ™, eliminuje nieporozumienia z uczniami i ich rodzicami, wpÅ‚ywa na lepsze wyniki nauczania motywujÄ…c uczniów do zwiÄ™kszonej aktywnoÅ›ci na lekcjach.

Wszystkie te działania wpływają na podniesienie jakości pracy szkoły.