Testy diagnostyczne

Humor z zeszytów

Kontakt

WspóÅ‚praca z pedagogiem szkolnym.

Zarówno w roku szkolnym 2005/2006 jako nauczyciel historii, a nastÄ™pnie w latach 2006/2007 i 2007/2008, kiedy to peÅ‚niÅ‚am funkcjÄ™ wychowawcy klasy, wspóÅ‚pracowaÅ‚am z pedagogiem szkolnym. WspóÅ‚praca ukÅ‚adaÅ‚a siÄ™ bardzo pomyÅ›lnie i miaÅ‚a różne formy:

1. Wymiana informacji na temat uczniów i wychowanków.

DotyczyÅ‚a uczniów sprawiajÄ…cych duże kÅ‚opoty wychowawcze na terenie szkoÅ‚y albo majÄ…cych trudnÄ… sytuacjÄ™ rodzinnÄ… do tego stopnia, że wpÅ‚ywaÅ‚a ona na ich niepowodzenia szkolne. Uczniowie i wychowankowie niewÅ‚aÅ›ciwie siÄ™ zachowywali, mieli zÅ‚y wpÅ‚yw na innych kolegów, unikali lekcji i opuszczali je samowolnie bez usprawiedliwienia, lekceważyli swoje obowiÄ…zki szkolne. DrugÄ… grupÄ™ stanowili ci, którzy funkcjonowali w rodzinach o skomplikowanej sytuacji, czÄ™sto niewydolnych wychowawczo. UdzielaÅ‚am pedagogowi szkolnemu szczegóÅ‚owych informacji odnoÅ›nie bieżących wyników w nauce poszczególnych przedmiotów i zachowaniu ucznia na terenie szkoÅ‚y, na lekcjach, wobec nauczycieli i innych uczniów. Wymiana informacji zmierzaÅ‚a do okreÅ›lenia przyczyn problemów i niepowodzeÅ„ uczniów oraz możliwych sposobów ich przezwyciężenia. Wspólnie podejmowaliÅ›my różne dziaÅ‚ania zmierzajÄ…ce do udzielenia uczniom optymalnej pomocy i wsparcia.

2. Wsparcie pedagoga w mojej pracy wychowawczej.

Pedagog wspieraÅ‚ mnie w pracy wychowawczej w klasie pierwszej technikum, gdzie funkcjÄ™ wychowawcy objęłam we wrzeÅ›niu 2006 roku. Na przestrzeni dwu lat, a szczególnie w klasie pierwszej, angażowaÅ‚am go kilkakrotnie do uczestnictwa w spotkaniach z rodzicami moich wychowanków. ByÅ‚o to spowodowane trudnoÅ›ciami wychowawczymi w mojej klasie, powtarzajÄ…cymi siÄ™ wagarami i nie najlepszym stosunkiem moich wychowanków do nauki. Informacja pedagoga o konsekwencjach wagarowania oraz lekceważenia podstawowych obowiÄ…zków ucznia w szkole wpÅ‚ynęła na zwiÄ™kszenie wysiÅ‚ków wychowawczych rodziców wobec swoich dzieci i przyczyniÅ‚a siÄ™ do odczuwalnej mobilizacji uczniów i poprawy wyników. Pedagog szkolny prowadziÅ‚ również w mojej klasie zajÄ™cia w ramach godzin do dyspozycji wychowawcy poÅ›wiÄ™cone problemom wspóÅ‚czesnej mÅ‚odzieży, szczególnie samowolnym ucieczkom z lekcji, uzależnieniom i agresji.

 

WspóÅ‚praca z pedagogiem szkolnym wzbogaciÅ‚a moje doÅ›wiadczenia zawodowe i wpÅ‚ynęła na zwiÄ™kszenie skutecznoÅ›ci moich oddziaÅ‚ywaÅ„ wychowawczych i opiekuÅ„czych. Wymiana informacji na temat uczniów i wychowanków pozwoliÅ‚a mi na dogÅ‚Ä™bne poznanie ich zachowania również poza szkoÅ‚Ä…, w tym przyczyn ich konfliktów z prawem. UzyskaÅ‚am również rzetelnÄ… informacjÄ™ na temat sytuacji rodzinnej moich uczniów, co pomogÅ‚o mi odpowiednio modyfikować moje dziaÅ‚ania wychowawcze. DokÅ‚adne rozpoznanie przyczyn trudnoÅ›ci wychowawczych umożliwiÅ‚o mi podejmowanie odpowiednich kroków celem niwelowania tych trudnoÅ›ci.  Wnioski ze wspóÅ‚pracy z pedagogiem uwzglÄ™dniaÅ‚am w kontaktach z moimi wychowankami i na prowadzonych przeze mnie lekcjach. Jako wychowawca uzyskaÅ‚am od pedagoga cenne wsparcie w szczególnie trudnych przypadkach wychowawczych. Opinie i rady pedagoga w sprawach dotyczÄ…cych powstaÅ‚ych problemów wychowawczych w mojej klasie uÅ‚atwiaÅ‚y mi pomyÅ›lne rozwiÄ…zywanie zaistniaÅ‚ych trudnoÅ›ci. Ustalone z pedagogiem formy dziaÅ‚ania w odniesieniu do konkretnych uczniów konsekwentnie wcielaÅ‚am w życie, co w perspektywie przyniosÅ‚o widocznÄ… poprawÄ™.

KorzyÅ›ci z tych dziaÅ‚aÅ„ uzyskali wiÄ™c przede wszystkim moi uczniowie wychowankowie, a także ich rodzice. Wszyscy uczniowie, których dotyczyÅ‚y moje rozmowy z pedagogiem byli otoczeni przeze mnie systematycznÄ… opiekÄ… i mogli liczyć na mojÄ… pomoc. W odniesieniu do mojej klasy, w której sprawujÄ™ wychowawstwo, nastÄ…piÅ‚a wyraźna poprawa zachowania uczniów na lekcjach, zmniejszyÅ‚a siÄ™ czÄ™stotliwość wagarów, uczniowie stali siÄ™ bardziej odpowiedzialni i dojrzali, nauczyli siÄ™ też ponosić konsekwencje swoich zÅ‚ych zachowaÅ„ i zaniedbaÅ„. Uzyskali od pedagoga ważne informacje na temat sposobów radzenia sobie z agresjÄ… rówieÅ›ników w szkole, Å›rodowisku lokalnym i szukania pomocy u nauczycieli. Poznali praktyczne wskazówki jak bronić siÄ™ przed uzależnieniami. Ta wiedza pomaga im funkcjonować w szkole i poza niÄ….

WspóÅ‚praca przyczyniÅ‚a siÄ™ również do zaktywizowania rodziców w ich oddziaÅ‚ywaniach wychowawczych.
Podjęte działania z pewnością wpłynęły na podniesienie jakości pracy wychowawczej szkoły.