Testy diagnostyczne

Humor z zeszytów

Kontakt

Kim jesteÅ› nauczycielu?

       AnalizujÄ…c różne materiaÅ‚y prasowe, które w ciÄ…gu roku czÄ™sto odwoÅ‚ujÄ… siÄ™ do stanu polskiej oÅ›wiaty w kontekÅ›cie obowiÄ…zku szkolnego 6-latków, wyników egzaminów maturalnych, zwolnieÅ„ w oÅ›wiacie czy rekrutacji na studia wyższe zawsze kusi mnie,  by zadać sobie to zasadnicze pytanie. De facto powinno ono brzmieć nastÄ™pujÄ…co: czy „bycie nauczycielem” należy dziÅ› traktować jako zawód czy powoÅ‚anie? 

      Zapewne wiÄ™kszość  odpowiedziaÅ‚aby, że to zwykÅ‚y, pospolity zawód jak każdy inny. RzemiosÅ‚o, nic ponadto i jak w każdym rzemioÅ›le można tu być mistrzem, albo tylko czeladnikiem. Zgoda, ale czy jednak wykonywanie tego fachu polegajÄ…ce przecież na pracy z żywym organizmem nie wymaga powoÅ‚ania? Czy nie jest swego rodzaju misjÄ…? Wykonywanie rzemiosÅ‚a, zawodu kojarzy siÄ™ zawsze z pewnymi schematami, niemal automatycznym wykonywaniem wyuczonych czynnoÅ›ci w przepisowo ustalonym prawem czasie. I pobieraniem zapÅ‚aty za tÄ™ pracÄ™. Niby wszystko proste i sensowne. Laicy i maÅ‚o zainteresowani tematem przyznajÄ…, że tak faktycznie jest. My – nauczyciele - przychodzimy do szkoÅ‚y, rutynowo odbÄ™bniamy lekcje, zamykamy dzienniki i idziemy do domu…. Taka  opinia jest prawie powszechna, wystarczy poczytać internetowe fora. W tej sytuacji nie dziwi fakt, że w niedawnym badaniu CBOS tylko dwie piÄ…te respondentów (43%) pytanych o to, czy polscy nauczyciele to idealiÅ›ci z powoÅ‚aniem, czy lenie z dÅ‚ugimi wakacjami odpowiedziaÅ‚o, że postrzega ich jako majÄ…cych poczucie misji.

     Jakże trudno uwierzyć, że lekcja lekcji jest nierówna, choćby realizowano ten sam temat, że klasy niepodobne do siebie, chociaż tak samo liczne, że ciÄ…gle brakuje czasu, że trzeba podejmować czÄ™sto morderczy wysiÅ‚ek, by uzyskać przyzwoite wyniki. Zapomina siÄ™ i o tym, że pracy pedagogicznej nie da siÄ™ wykonywać z caÅ‚kowitÄ… obojÄ™tnoÅ›ciÄ…, z dystansem i oderwaniem od ucznia, który w procesie dydaktycznym jest najważniejszym elementem. WspóÅ‚czeÅ›nie tacy schematyczni, „powierzchowni” nauczyciele – moim zdaniem - nie znajdujÄ… u uczniów należytego zrozumienia, a ich dziaÅ‚ania podejmowane bez zaangażowania, nie dadzÄ… żadnych rezultatów. Obie strony sÄ… wówczas niezadowolone i sfrustrowane. Faktycznie zaangażowany w swÄ… pracÄ™ nauczyciel musi uczniów autentycznie rozumieć, dostrzegać ich problemy jakiejkolwiek byÅ‚yby one natury, nie traktować ich „z góry”, ale okazywać szacunek, zrozumienie, cierpliwość  i poÅ›wiÄ™cać …czas.

     Ten czas w oÅ›wiacie nie da siÄ™ tak po prostu odmierzyć minutami. Konia z rzÄ™dem temu nauczycielowi, który zawsze punktualnie koÅ„czy lekcje i nigdy nie poÅ›wiÄ™ci uczniowi nawet jednej dodatkowej, poza lekcjami, minuty. Takich nauczycieli po prostu nie ma. W pracy pedagogicznej bez czegoÅ›, co być może zbyt szumnie nazywamy powoÅ‚aniem, swoistÄ… „iskrÄ… Bożą” wytrzymać dÅ‚ugo siÄ™ nie da.  Praca bÄ™dzie jaÅ‚owa, bez satysfakcji, a wyniki mierne lub żadne. W pracy z uczniami potrzeba rzeczywistej pasji i oddania, a satysfakcjÄ… zawsze jest sympatia uczniów i ich wysokie wyniki w nauce. Nierzadko odbywa siÄ™ to kosztem wÅ‚asnego życia domowego i prywatnego. Ostatnie, opublikowane w czerwcu 2013 roku, badania Instytutu BadaÅ„ Edukacyjnych odnoÅ›nie czasu pracy nauczycieli, wokóÅ‚ którego narosÅ‚o wiele mitów daÅ‚y jasne wyniki. NiezrÄ™cznie dla MEN i samorzÄ…dów wykazaÅ‚y mianowicie, że Å›rednio nauczyciel pracuje w tygodniu o blisko 7 godzin dÅ‚użej, niż nakÅ‚ada na niego Karta Nauczyciela. To de facto praca spoÅ‚eczna, ale moim zdaniem dowód na istnienie owego powoÅ‚ania.

    „Tylko Ci, którzy nauczyli siÄ™ potÄ™gi

      szczerego i bezinteresownego        

      wkÅ‚adu w życie innych, doÅ›wiadczajÄ…

      najwiÄ™kszej radoÅ›ci życia –

      prawdziwego poczucia speÅ‚nienia.”  

                                          / Anthony Robbins /

 

14.08.2013