HISTORIA
IV etap edukacyjny – zakres podstawowy
Cele ksztaÅ‚cenia – wymagania ogólne
I. Chronologia historyczna.
UczeÅ„ porzÄ…dkuje i synchronizuje wydarzenia z historii powszechnej oraz dziejów ojczystych; dostrzega zmienność i dynamikÄ™ wydarzeÅ„ w dziejach, a także ciÄ…gÅ‚ość procesów historycznych.
II. Analiza i interpretacja historyczna.
UczeÅ„ analizuje wydarzenia, zjawiska i procesy historyczne w kontekÅ›cie epoki i dostrzega zależnoÅ›ci pomiÄ™dzy różnymi dziedzinami życia spoÅ‚ecznego; rozpoznaje rodzaje źródeÅ‚; ocenia przydatność źródÅ‚a do wyjaÅ›nienia problemu historycznego; dostrzega wielość perspektyw badawczych oraz wielorakie interpretacje historii i ich przyczyny.
III. Tworzenie narracji historycznej.
Uczeń tworzy narrację historyczną w ujęciu przekrojowym lub problemowym; dostrzega
problem i buduje argumentacjÄ™, uwzglÄ™dniajÄ…c różne aspekty procesu historycznego; dokonuje selekcji i hierarchizacji oraz integruje pozyskane informacje z różnych źródeÅ‚ wiedzy.
TreÅ›ci nauczania – wymagania szczegóÅ‚owe
1. Europa i świat po I wojnie światowej. Uczeń:
1) opisuje nastÄ™pstwa wojny, wyróżniajÄ…c konsekwencje polityczne, gospodarcze, spoÅ‚eczne i kulturowe;
2) wyjaÅ›nia cele powoÅ‚ania i charakter Ligi Narodów;
3) wyjaśnia politykę mocarstw wobec Niemiec po zakończeniu I wojny światowej.
2. Odrodzenie państwa polskiego po I wojnie światowej. Uczeń:
1) opisuje odrodzenie paÅ„stwa polskiego oraz jego granice i sÄ…siadów;
2) charakteryzuje i ocenia postanowienia traktatu wersalskiego wobec Polski;
3) porównuje cele i skutki powstania wielkopolskiego i trzech powstaÅ„ Å›lÄ…skich oraz wyjaÅ›nia przyczyny i opisuje nastÄ™pstwa wojny polsko - bolszewickiej;
4) charakteryzuje ustrój polityczny II Rzeczypospolitej na podstawie konstytucji marcowej 1921 r.;
5) wskazuje czynniki utrudniające proces integracji odrodzonego państwa polskiego;
6) wyjaśnia cele i skutki reformy Władysława Grabskiego;
7) ocenia wkÅ‚ad Józefa PiÅ‚sudskiego i Romana Dmowskiego w odbudowÄ™ paÅ„stwa polskiego.
3. Kryzys demokracji w Europie Zachodniej. Uczeń:
1) charakteryzuje okoliczności oraz następstwa dojścia do władzy Mussoliniego i Hitlera;
2) porównuje faszyzm z nazizmem, uwzglÄ™dniajÄ…c organizacjÄ™ paÅ„stwa, ideologiÄ™ oraz politykÄ™ wobec spoÅ‚eczeÅ„stwa;
3) charakteryzuje i ocenia politykę państw europejskich wobec Hitlera i wskazuje na jej uwarunkowania.
4. System totalitarny w ZSRR. Uczeń:
1) opisuje okoliczności dojścia do władzy Stalina;
2) opisuje zmiany w życiu politycznym, spoÅ‚ecznym i gospodarczym ZSRR po dojÅ›ciu do wÅ‚adzy Stalina, z uwzglÄ™dnieniem uprzemysÅ‚owienia kraju, kolektywizacji rolnictwa oraz jej nastÄ™pstw (Wielki GÅ‚ód) i Wielkiej Czystki;
3) porównuje totalitarne systemy hitlerowskich Niemiec i ZwiÄ…zku Radzieckiego.
5. Kryzys demokracji parlamentarnej w Polsce. Uczeń:
1) wyjaśnia przyczyny i skutki przewrotu majowego;
2) porównuje gÅ‚ówne postanowienia konstytucji marcowej 1921 r. i konstytucji kwietniowej 1935 r.;
3) wymienia charakterystyczne cechy rzÄ…dów sanacji, wskazujÄ…c różnice miÄ™dzy demokracjÄ… parlamentarnÄ… a rzÄ…dami autorytarnymi;
4) charakteryzuje gÅ‚ówne kierunki polityki zagranicznej II Rzeczypospolitej.
6. Gospodarka i społeczeństwo II Rzeczypospolitej. Uczeń:
1) charakteryzuje strukturÄ™ spoÅ‚ecznÄ…, narodowoÅ›ciowÄ… i wyznaniowÄ… odrodzonego paÅ„stwa polskiego, dostrzegajÄ…c przyczyny konfliktów spoÅ‚ecznych i narodowoÅ›ciowych;
2) porównuje przejawy kryzysu gospodarczego na Å›wiecie i w Polsce, wskazujÄ…c jego specyficzne cechy;
3) opisuje osiągnięcia gospodarcze II Rzeczypospolitej, w tym budowę portu w Gdyni i utworzenie Centralnego Okręgu Przemysłowego;
4) charakteryzuje gÅ‚ówne osiÄ…gniÄ™cia kultury i nauki II Rzeczypospolitej.
7. II wojna światowa. Uczeń:
1) wyjaśnia polityczne, społeczne i gospodarcze przyczyny wybuchu II wojny światowej;
2) charakteryzuje położenie międzynarodowe Polski w przededniu wybuchu II wojny światowej;
3) ocenia konsekwencje zawarcia paktu Ribbentrop-Mołotow;
4) sytuuje w czasie i przestrzeni etapy i fronty II wojny światowej, wskazując momenty przełomowe;
5) przedstawia przyczyny i skutki Holokaustu oraz opisuje przykłady oporu ludności żydowskiej;
6) przedstawia okolicznoÅ›ci powstania koalicji antyfaszystowskiej oraz porównuje postanowienia konferencji w Teheranie, JaÅ‚cie i Poczdamie;
7) charakteryzuje bezpoÅ›rednie skutki II wojny Å›wiatowej, wyróżniajÄ…c nastÄ™pstwa polityczne, spoÅ‚eczne, gospodarcze i kulturowe, z uwzglÄ™dnieniem przesunięć
ludności w Europie Środkowej.
8. Ziemie polskie pod dwiema okupacjami. Uczeń:
1) porównuje cele i metody polityki niemieckiej i radzieckiej w okupowanej Polsce;
2) opisuje strukturę polityczną i wojskową oraz działalność polskiego państwa podziemnego i ocenia historyczną rolę Armii Krajowej;
3) wyjaÅ›nia przyczyny i opisuje skutki wybuchu powstania warszawskiego oraz ocenia postawÄ™ aliantów i ZwiÄ…zku Radzieckiego wobec powstania;
4) analizuje zmiany terytorialne, straty ludnościowe, kulturowe i materialne Polski będące następstwem II wojny światowej.
9. Sprawa polska w czasie II wojny światowej. Uczeń:
1) przedstawia okoliczności powstania oraz działalność rządu II Rzeczypospolitej na uchodźstwie;
2) charakteryzuje udziaÅ‚ Polaków w wysiÅ‚ku militarnym aliantów oraz sytuuje w czasie i przestrzeni dziaÅ‚ania wojsk polskich na różnych frontach wojny;
3) ocenia politykę mocarstw wobec sprawy polskiej w czasie II wojny światowej.
10. Świat po II wojnie światowej. Uczeń:
1) wyjaśnia przyczyny i skutki rozpadu koalicji antyhitlerowskiej oraz opisuje początki zimnej wojny;
2) opisuje okoliczności i ocenia skutki powstania NRD i RFN;
3) charakteryzuje sojusze polityczno-militarne NATO i Układu Warszawskiego, sytuując je na mapie;
4) charakteryzuje paÅ„stwa bÄ™dÄ…ce w strefie wpÅ‚ywów ZSRR, z uwzglÄ™dnieniem wydarzeÅ„ na WÄ™grzech w 1956 r. i w CzechosÅ‚owacji w 1968 r.;
5) sytuuje w czasie i przestrzeni proces dekolonizacji oraz ocenia jego następstwa, uwzględniając rolę ONZ;
6) wyjaśnia znaczenie II Soboru Watykańskiego dla przemian w Kościele katolickim drugiej połowy XX w.;
7) charakteryzuje konflikty zimnej wojny, w tym wojny w Korei, Wietnamie i Afganistanie oraz kryzys kubański, uwzględniając rolę ONZ;
8) wyjaśnia przyczyny i charakter konfliktu bliskowschodniego;
9) charakteryzuje przemiany w Chinach po II wojnie światowej;
10) opisuje przemiany polityczne i spoÅ‚eczno - gospodarcze w ZSRR w latach 1945–1991;
11) charakteryzuje przemiany społeczno-polityczne w Europie Środkowo-Wschodniej w 1989 r.;
12) opisuje zmiany kulturowe i społeczne po II wojnie światowej;
13) przedstawia cele i gÅ‚ówne etapy rozwoju Unii Europejskiej.
11. Polska w systemie komunistycznym. Uczeń:
1) wyjaÅ›nia okolicznoÅ›ci przejÄ™cia wÅ‚adzy w Polsce przez komunistów;
2) charakteryzuje system represji stalinowskich w Polsce i ocenia jego skutki;
3) charakteryzuje realia życia gospodarczego i społecznego PRL-u;
4) porównuje przyczyny i skutki kryzysów 1956 r., 1968 r. i 1970 r., 1976 r.;
5) ocenia polityczną i społeczną rolę Kościoła katolickiego w PRL-u.
12. RozkÅ‚ad systemu komunistycznego w Polsce – polska droga do suwerennoÅ›ci. UczeÅ„:
1) wyjaśnia znaczenie pontyfikatu Jana Pawła II dla przemian politycznych w Polsce;
2) wyjaśnia przyczyny i skutki wydarzeń sierpniowych 1980 r. oraz ocenia rolę
Solidarności w przemianach politycznych i ustrojowych;
3) przedstawia okoliczności wprowadzenia i następstwa stanu wojennego;
4) opisuje najważniejsze postanowienia „OkrÄ…gÅ‚ego StoÅ‚u”;
5) charakteryzuje przemiany polityczne, społeczno-gospodarcze i kulturowe po 1989 r.;
6) przedstawia okoliczności i ocenia znaczenie przystąpienia Polski do NATO i Unii Europejskiej.