Testy diagnostyczne

Humor z zeszytów

Kontakt

I.                  Wiek XX.

1. I wojna światowa i rewolucje w Rosji. Uczeń:

1) wyjaśnia genezę I wojny światowej i opisuje charakter działań wojennych;

2) przedstawia genezÄ™ i charakteryzuje przebieg rewolucji rosyjskich w 1917 r.;

3) wyjaśnia wpływ wydarzeń rewolucyjnych w Rosji na przebieg I wojny światowej;

4) opisuje zmiany na mapie politycznej Europy i świata po I wojnie światowej;

5) omawia polskie orientacje polityczne oraz działalność polskich formacji wojskowych w okresie I wojny światowej;

6) wyjaÅ›nia zmiany zachodzÄ…ce w polityce mocarstw wobec sprawy polskiej, w tym charakteryzuje stanowisko Rosji i Stanów Zjednoczonych.

2. Kryzys demokracji i systemy totalitarne. Uczeń:

1) wyjaÅ›nia przyczyny zwyciÄ™stwa bolszewików w Rosji oraz charakteryzuje najistotniejsze przemiany zachodzÄ…ce w życiu spoÅ‚ecznym, gospodarczym i politycznym w ZSRR do koÅ„ca lat trzydziestych XX w.;

2) wyjaÅ›nia spoÅ‚eczne, gospodarcze, polityczne i kulturowe uwarunkowania rzÄ…dów autorytarnych w Europie Åšrodkowo-Wschodniej, faszyzmu wÅ‚oskiego i nazizmu oraz charakteryzuje aktywność miÄ™dzynarodowÄ… WÅ‚och i Niemiec w latach trzydziestych XX w.;

3) porównuje systemy totalitarne oraz charakteryzuje ich imperialne cele;

4) prezentuje stanowiska nauk spoÅ‚ecznych na temat genezy i mechanizmów dziaÅ‚ania systemów totalitarnych;

5) ocenia politykę świata zachodniego wobec totalitaryzmu nazistowskiego i komunizmu; wyjaśnia genezę II wojny światowej.

3. Europa i świat między wojnami. Społeczeństwo, gospodarka, kultura. Uczeń:

1) charakteryzuje proces demokratyzacji spoÅ‚eczeÅ„stw miÄ™dzywojennych i ustrojów politycznych, z uwzglÄ™dnieniem nastÄ™pstw I wojny Å›wiatowej, przemian cywilizacyjnych, w tym kultury masowej;

2) charakteryzuje życie gospodarcze okresu miÄ™dzywojennego i wyjaÅ›nia mechanizm wielkiego kryzysu gospodarczego oraz porównuje sposoby przezwyciężania jego skutków w Stanach Zjednoczonych i w Europie;

3) rozpoznaje dorobek kulturowy okresu międzywojennego.

4. Odbudowa niepodległości i życie polityczne II Rzeczypospolitej. Uczeń:

1) opisuje proces kształtowania się terytorium II Rzeczypospolitej, w tym powstanie wielkopolskie i powstania śląskie oraz plebiscyty, a także wojnę polsko - bolszewicką;

2) rozpoznaje charakterystyczne cechy ustroju II Rzeczypospolitej w oparciu o konstytucje z 1921 i 1935 r.;

3) opisuje gÅ‚ówne ugrupowania polityczne II Rzeczypospolitej, ich aktywność w życiu politycznym oraz przywódców;

4)wyjaśnia przyczyny kryzysu demokracji parlamentarnej w II Rzeczypospolitej; charakteryzuje przyczyny i konsekwencje przewrotu majowego;

5) wyjaśnia uwarunkowania polityki zagranicznej II Rzeczypospolitej;

6) synchronizuje najważniejsze wydarzenia z dziejów Polski z wydarzeniami europejskimi.

5. II Rzeczpospolita. Społeczeństwo, gospodarka, kultura. Uczeń:

1) charakteryzuje i ocenia dorobek gospodarczy II Rzeczypospolitej;

2) analizuje strukturę społeczeństwa II Rzeczypospolitej, w tym strukturę narodowościowo-wyznaniową oraz charakteryzuje politykę II Rzeczypospolitej wobec mniejszości narodowych i jej uwarunkowania;

3) charakteryzuje dorobek kulturowy II Rzeczypospolitej;

4) prezentuje oceny polskiej historiografii dotyczÄ…ce II Rzeczypospolitej.

6. Europa i świat podczas II wojny światowej. Uczeń:

1) opisuje gÅ‚ówne etapy II wojny Å›wiatowej i wskazuje przeÅ‚omowe wydarzenia dla jej przebiegu;

2) wyjaÅ›nia uwarunkowania wspóÅ‚pracy niemiecko-radzieckiej w latach 1939-1941 i jej konsekwencje dla paÅ„stw i narodów Europy Åšrodkowej;

3) charakteryzuje uwarunkowania militarne i polityczne konferencji Wielkiej Trójki oraz ich ustalenia;

4) porównuje I i II wojnÄ™ Å›wiatowÄ… – charakter dziaÅ‚aÅ„ wojennych i nastÄ™pstwa obu konfliktów.

7. Europa pod okupacją niemiecką i Holokaust. Uczeń:

1) charakteryzuje politykÄ™ III Rzeszy wobec spoÅ‚eczeÅ„stw okupowanej Europy, w tym nazistowski plan eksterminacji Å»ydów oraz innych narodowoÅ›ci i grup spoÅ‚ecznych;

2) opisuje postawy Å»ydów wobec polityki eksterminacji, w tym powstanie w getcie warszawskim, a także opisuje postawy spoÅ‚eczeÅ„stwa polskiego wobec Holokaustu;

3) ocenia stosunek spoÅ‚eczeÅ„stw i rzÄ…dów Å›wiata zachodniego oraz KoÅ›cioÅ‚a katolickiego do Holokaustu.

8. Okupacja niemiecka i radziecka na ziemiach polskich. Uczeń:

1) opisuje przebieg i następstwa wojny obronnej Polski w 1939 r.;

2) opisuje międzynarodowe uwarunkowania działalności polskiego rządu na wychodźstwie;

3) wskazuje podobieÅ„stwa i różnice w polityce obu okupantów wobec narodu polskiego;

4) opisuje organizacjÄ™ polskiego paÅ„stwa podziemnego oraz różne formy ruchu oporu, ze szczególnym uwzglÄ™dnieniem dziaÅ‚alnoÅ›ci Armii Krajowej;

5) wyjaśnia działania Stalina zmierzające do utworzenia komunistycznego ośrodka władzy w Polsce;

6) wyjaśnia uwarunkowania polityczne i charakteryzuje czyn zbrojny powstania warszawskiego;

7) synchronizuje najważniejsze wydarzenia II wojny Å›wiatowej z dziejów Polski, Europy i Å›wiata.

9. Europa i Å›wiat w okresie rywalizacji ZSRR i Stanów Zjednoczonych. UczeÅ„:

1) opisuje demograficzne, społeczno-gospodarcze i polityczne skutki wojny;

2) rozpoznaje zmiany polityczne na mapie Europy i świata po II wojnie światowej;

3) wyjaśnia genezę zimnej wojny i rozpoznaje jej przejawy w stosunkach pomiędzy ZSRR a Stanami Zjednoczonymi;

4) charakteryzuje problem niemiecki po II wojnie światowej;

5) wyjaśnia cele utworzenia NATO i Układu Warszawskiego oraz charakteryzuje te bloki militarne;

6) charakteryzuje proces integracji Europy Zachodniej;

7) wyjaÅ›nia cele utworzenia ONZ i charakteryzuje jego rolÄ™ w rozwiÄ…zywaniu problemów wspóÅ‚czesnego Å›wiata;

8) charakteryzuje przyczyny i skutki przeÅ‚omowych konfliktów zimnej wojny: wojny koreaÅ„skiej, kryzysu kubaÅ„skiego, wojny w Wietnamie i wojny w Afganistanie;

9) wyjaÅ›nia źródÅ‚a i rozwój konfliktu arabsko-izraelskiego po II wojnie Å›wiatowej.

10. Rozpad systemu kolonialnego. Uczeń:

1) opisuje gÅ‚ówne etapy procesu dekolonizacji Azji i Afryki, z uwzglÄ™dnieniem Indii oraz Indochin;

2) opisuje zmiany na politycznej mapie świata w wyniku procesu dekolonizacji;

3) ocenia polityczne i społeczno-gospodarcze skutki procesu dekolonizacji.

11. Chiny po II wojnie światowej. Uczeń:

1) opisuje gÅ‚ówne etapy w dziejach komunistycznych Chin;

2) charakteryzuje maoistowskÄ… odmianÄ™ komunizmu;

3) charakteryzuje miÄ™dzynarodowÄ… pozycjÄ™ Chin w okresie rywalizacji ZSRR i Stanów Zjednoczonych oraz po rozpadzie ZSRR.

12. Europa Środkowo-Wschodnia po II wojnie światowej. Uczeń:

1) charakteryzuje proces uzależniania państw Europy Środkowo-Wschodniej od ZSRR, z uwzględnieniem sowietyzacji i stalinizacji;

2) wyjaśnia przyczyny zmian w polityce zagranicznej ZSRR i w polityce wewnętrznej państw satelickich ZSRR po 1956 r.;

3) charakteryzuje proces uniezależnienia się państw satelickich od ZSRR;

4) wyjaśnia przyczyny rozpadu ZSRR i bloku wschodniego;

5) opisuje przeobrażenia ustrojowe w państwach Europy Środkowo-Wschodniej i rozpoznaje charakterystyczne cechy procesu dekomunizacji w państwach bloku wschodniego po 1989 r.;

6) synchronizuje najważniejsze wydarzenia z dziejów Å›wiata, Europy Zachodniej i Åšrodkowo-Wschodniej oraz Polski.

13. Polska w latach 1944-1948. Uczeń:

1) porównuje terytorium Polski powojennej z terytorium II Rzeczypospolitej oraz analizuje polityczno-spoÅ‚eczne i gospodarcze skutki zmiany granic;

2) charakteryzuje gÅ‚ówne etapy przejmowania wÅ‚adzy przez komunistów w Polsce, z uwzglÄ™dnieniem dziaÅ‚aÅ„ opozycji legalnej i podziemia antykomunistycznego; opisuje represje stosowane przez radziecki i polski aparat bezpieczeÅ„stwa;

3) rozpoznaje charakterystyczne cechy okresu odbudowy i przebudowy gospodarki, z uwzględnieniem reformy rolnej i nacjonalizacji przemysłu.

14. Polska w latach 1948-1956. Uczeń:

1) porównuje procesy stalinizacji paÅ„stwa polskiego i paÅ„stw Europy Åšrodkowo- Wschodniej;

2) charakteryzuje system polityczny i społeczno-gospodarczy Polski w okresie stalinowskim, z uwzględnieniem Konstytucji z 1952 r.;

3) rozpoznaje charakterystyczne cechy gospodarki centralnie planowanej i ocenia jej skutki;

4) charakteryzuje zjawisko socrealizmu w literaturze i sztuce.

15. Polska w latach 1956-1980. Uczeń:

1) charakteryzuje i porównuje etapy: 1956–1970 i 1970-1980;

2) wyjaÅ›nia przyczyny kryzysów spoÅ‚eczno-politycznych: 1968 r., 1970 r., 1976 r. i 1980 r.;

3) charakteryzuje działalność opozycji w PRL-u;

4) charakteryzuje relacje paÅ„stwo-KoÅ›cióÅ‚ i ocenia rolÄ™ KoÅ›cioÅ‚a w życiu spoÅ‚ecznym;

5) charakteryzuje kulturę i życie codzienne w Polsce Ludowej.

16. Polska w latach 1980-1989. Uczeń:

1) wyjaśnia ideę Solidarności i jej wpływ na przemiany społeczno-polityczne w Polsce;

2) charakteryzuje państwo i społeczeństwo w czasie stanu wojennego oraz ocenia społeczno-gospodarcze i polityczne skutki stanu wojennego;

3) opisuje przyczyny i skutki obrad „OkrÄ…gÅ‚ego StoÅ‚u”;

4) prezentuje oceny polskiej historiografii dotyczÄ…ce PRL-u.

17. Narodziny III Rzeczypospolitej. Uczeń:

1) wyjaśnia międzynarodowe i wewnętrzne uwarunkowania procesu odbudowy demokratycznego państwa po 1989 r.;

2) charakteryzuje proces reformowania gospodarki polskiej;

3) ocenia dokonania III Rzeczypospolitej w polityce zagranicznej.