Testy diagnostyczne

Humor z zeszytów

Kontakt

Opracowanie i wdrożenie do realizacji programu zajęć fakultatywnych z historii dla uczniów przygotowujÄ…cych siÄ™ do egzaminu maturalnego.

OpracowaÅ‚am, wdrożyÅ‚am i przeprowadziÅ‚am ewaluacjÄ™ programu zajęć fakultatywnych z historii. Program uzyskaÅ‚ pozytywnÄ… opiniÄ™ RODONU oraz nauczyciela historii spoza szkoÅ‚y. ZostaÅ‚ jednogÅ‚oÅ›nie zatwierdzony do realizacji przez RadÄ™ PedagogicznÄ… ZespoÅ‚u SzkóÅ‚ Odzieżowych w dniu 21 kwietnia 2008 roku i wpisany do szkolnego zestawu programów.

 ZaÅ‚ożenia ogólne programu

Program opracowaÅ‚am na potrzeby zajęć z uczniami klas maturalnych – czwartych technikum i trzecich liceum profilowanego - przygotowujÄ…cymi siÄ™ do matury z historii w zakresie podstawowym. Zgodnie z obowiÄ…zujÄ…cym w szkole przydziaÅ‚em godzin, uczniowie czwartych klas technikum zakoÅ„czyli naukÄ™ tego przedmiotu w klasie przedmaturalnej, natomiast uczniowie klas trzecich liceum profilowanego odbywajÄ… zajÄ™cia z historii w wymiarze jednej godziny lekcyjnej w tygodniu.

W zwiÄ…zku z tym zaistniaÅ‚a potrzeba zorganizowania zajęć, które pomogÅ‚yby im w przygotowaniu siÄ™ do egzaminu maturalnego. W klasie maturalnej czekaÅ‚o ich zadanie powtórzenia i utrwalenia zdobytych wiadomoÅ›ci i umiejÄ™tnoÅ›ci oraz uzupeÅ‚nienia ewentualnych zalegÅ‚oÅ›ci. MÅ‚ody czÅ‚owiek czÄ™sto nie jest w stanie sam poradzić sobie z tym zadaniem, potrzebuje pomocy i wsparcia nie tylko w powtarzaniu i uzupeÅ‚nianiu materiaÅ‚u nauczania, jak przede wszystkim w doborze odpowiednich ćwiczeÅ„ i zadaÅ„ utrwalajÄ…cych zdobyte w trakcie nauki umiejÄ™tnoÅ›ci. Z tego powodu w szkole odbywaÅ‚y siÄ™ zajÄ™cia fakultatywne. W ramach tych zajęć pomagaÅ‚am uczniom w okreÅ›laniu stojÄ…cych przed nimi celów, planowaniu wÅ‚asnej pracy i realizacji postawionych zadaÅ„. 

Program zajęć fakultatywnych z historii opracowałam, opierając się na:

  • wytycznych rozporzÄ…dzenia Ministerstwa Edukacji Narodowej z dnia 21 maja 2001 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego, ksztaÅ‚cenia ogólnego w poszczególnych typach szkóÅ‚ oraz ksztaÅ‚cenia w profilach w liceach profilowanych;
  • standardach wymagaÅ„ egzaminacyjnych z historii

ZakÅ‚adaÅ‚ realizacjÄ™ zawartych w nim treÅ›ci nauczania do koÅ„ca kwietnia w danym roku szkolnym w wymiarze dwóch godzin tygodniowo.

 Program zakÅ‚adaÅ‚ nastÄ™pujÄ…ce ogólne cele edukacyjne:

  • KsztaÅ‚cenie poczucia odpowiedzialnoÅ›ci za wÅ‚asny rozwój;
  • Rozwijanie zainteresowaÅ„ poznawczych i postaw twórczych;
  • KsztaÅ‚cenie umiejÄ™tnoÅ›ci planowania pracy wÅ‚asnej oraz oceny osiÄ…gnięć;
  • Rozwijanie umiejÄ™tnoÅ›ci samoksztaÅ‚cenia poprzez zdobywanie informacji z różnych źródeÅ‚;
  • Usystematyzowanie i utrwalenie posiadanych przez uczniów wiadomoÅ›ci i umiejÄ™tnoÅ›ci;
  • PogÅ‚Ä™bianie wiedzy z zakresu historii;
  • Zrozumienie znaczenia historii w rozwoju cywilizacji.

Zgodnie z zapisem zawartym w podstawie programowej nauczania historii w liceach i technikach uwzględniłam ponadto w tym programie następujące cele:

  • Rozszerzenie zakresu wiedzy o przeszÅ‚oÅ›ci w jej aspekcie powszechnym, europejskim, polskim, regionalnym i jednostkowym;
  • Dostrzeganie korzeni wspóÅ‚czesnej cywilizacji i kultury, jej  różnorodnoÅ›ci i zmiennoÅ›ci;
  • Budzenie szacunku dla dorobku cywilizacyjnego ludzkoÅ›ci, tolerancji dla różnych postaw Å›wiatopoglÄ…dowych i politycznych;
  • Rozbudzanie poczucia przynależnoÅ›ci do spoÅ‚ecznoÅ›ci europejskiej i caÅ‚ego Å›wiata;
  • Pomoc w samoidentyfikacji jednostki w najbliższym otoczeniu spoÅ‚ecznym, regionalnym i narodowym;
  • Rozwijanie Å›wiadomych postaw obywatelskich;
  • WyksztaÅ‚cenie umiejÄ™tnoÅ›ci wykorzystywania w rekonstrukcji przeszÅ‚oÅ›ci różnorodnych źródeÅ‚ informacji;
  • Rozwijanie umiejÄ™tnoÅ›ci warsztatowych i metodologicznych, pozwalajÄ…ce na dokonanie opisu, charakterystyki, wyjaÅ›nienia i oceny wydarzeÅ„, procesów historycznych w caÅ‚ym zakresie chronologicznym historii.

W wyniku realizacji programu uczniowie wykazują się wiadomościami obejmującymi:

§  Formy życia politycznego i spoÅ‚ecznego oraz sposoby sprawowania wÅ‚adzy i jej zakres w różnych epokach historycznych na Å›wiecie, w Europie i Polsce;

§  W odniesieniu do paÅ„stw - ich genezÄ™, organizacjÄ™, zasiÄ™g terytorialny, strukturÄ™ wÅ‚adzy, systemy polityczne w nich panujÄ…ce, a także ich rolÄ™ w procesie zorganizowania spoÅ‚eczeÅ„stw;

§ Przemiany w obrÄ™bie struktur, form organizacji, Å›wiadomoÅ›ci i obyczajowoÅ›ci spoÅ‚eczeÅ„stw na Å›wiecie na przestrzeni dziejów, ze szczególnym uwzglÄ™dnieniem spoÅ‚eczeÅ„stw europejskich;

§ W odniesieniu do narodów – ich uksztaÅ‚towanie siÄ™ i rozwój, wkÅ‚ad w historiÄ™, wspóÅ‚istnienie i konflikty pomiÄ™dzy paÅ„stwami, przeobrażenia Å›wiadomoÅ›ci narodowej, zagrożenia dla bytu narodowego wynikajÄ…ce z braku niepodlegÅ‚oÅ›ci;

§   Formy życia gospodarczego w różnych epokach historycznych, w szczególnoÅ›ci przemiany form gospodarowania od czasów najdawniejszych po wspóÅ‚czesnÄ… rewolucjÄ™ technicznÄ… oraz historyczny rozwój kultury materialnej;

§ Warunki życia ludzi na tle wydarzeÅ„ politycznych, spoÅ‚ecznych, gospodarczych i militarnych na przestrzeni dziejów;

§  GenezÄ™, przebieg, charakter i skutki konfliktów i kryzysów politycznych, spoÅ‚ecznych, gospodarczych, religijnych i ideologicznych na Å›wiecie, w Europie i Polsce;

§   OsiÄ…gniÄ™cia cywilizacyjne cywilizacji pozaeuropejskich, Europy i Polski w zakresie kultury materialnej i sztuki, techniki, nauki, literatury, myÅ›li politycznej, spoÅ‚ecznej i filozoficznej na przestrzeni dziejów;

§  DziaÅ‚alność najważniejszych postaci, dynastii, grup spoÅ‚ecznych i ich wkÅ‚ad w dorobek ogólnoludzki;

§ Różnorodność krajobrazów kulturowych i ideologicznych Å›wiata, w tym jedność i różnorodność kulturowo - ideologiczna Europy oraz wielokulturowość w dziejach Polski;

§ Różne systemy religijne na Å›wiecie – genezÄ™, rozwój i rolÄ™ wielkich religii monoteistycznych w tworzeniu oraz umacnianiu paÅ„stwowoÅ›ci i kultury wielu narodów, ze szczególnym uwzglÄ™dnieniem genezy i znaczenia chrzeÅ›cijaÅ„stwa w tworzeniu tożsamoÅ›ci europejskiej, w tym polskiej;

§    ZwiÄ…zki przyczynowo - skutkowe i czasowo - przestrzenne pomiÄ™dzy różnymi zjawiskami, procesami i faktami historycznymi.

W zakresie umiejętności przedmiotowych program stawiał sobie za cel doskonalenie następujących czynności:

  • Umieszczania opisywanych procesów, zjawisk, wydarzeÅ„ i faktów w czasie i przestrzeni historycznej;
  • PorzÄ…dkowania zjawisk, procesów, wydarzeÅ„ i faktów historycznych chronologicznie, wedÅ‚ug ich nastÄ™pstwa czasowego;
  • PosÅ‚ugiwania siÄ™ poznanymi pojÄ™ciami historycznymi i stosowania ich w odpowiednim kontekÅ›cie;
  • Sprawnego posÅ‚ugiwania siÄ™ mapÄ… historycznÄ… w celu poszukiwania, gromadzenia, interpretowania i tworzenia informacji zgodnie z warsztatem historycznym;
  • Wyszukiwania, gromadzenia, selekcji i interpretowania informacji przy wykorzystaniu różnorodnych źródeÅ‚ wiedzy historycznej (np. tekst pisany, ilustracja, mapa, drzewo genealogiczne, tabela statystyczna, wykres, diagram, schemat);
  • Poprawnego interpretowania tekstów źródÅ‚owych, w tym dokumentów prawnych, tekstów publicystycznych i popularnonaukowych oraz tworzenia na ich podstawie informacji historycznej;
  • Wskazywania przyczyn i skutków, w tym dalekosiężnych, procesów, zjawisk i wydarzeÅ„ historycznych;
  • Opisywania przebiegu procesów historycznych z uwzglÄ™dnieniem rodzaju, wielkoÅ›ci i tempa zmian zachodzÄ…cych w czasie;
  • Poprawnego przeprowadzania hierarchizacji faktów z uwzglÄ™dnieniem ich ważnoÅ›ci i znaczenia w danym procesie historycznym;
  • Dokonywania rekonstrukcji faktów i zjawisk historycznych na podstawie różnych źródeÅ‚ wiedzy;
  • Porównywania, czyli wskazywania podobieÅ„stw i różnic pomiÄ™dzy zjawiskami, procesami i wydarzeniami historycznymi;
  • WyciÄ…gania i przedstawiania wniosków wynikajÄ…cych z porównywania;
  • Dokonywania i formuÅ‚owania samodzielnej oceny faktów, zjawisk i procesów historycznych;
  • Uzasadniania sformuÅ‚owanych ocen za pomocÄ… celowo i trafnie dobranych argumentów.

W zakresie wychowawczym program niniejszy stawiaÅ‚ sobie za cel ksztaÅ‚towanie i doskonalenie nastÄ™pujÄ…cych postaw i zachowaÅ„ uczniów:

  • Samodzielnego kierowania wÅ‚asnym rozwojem;
  • Poczucia odpowiedzialnoÅ›ci za wÅ‚asny rozwój, planowanie pracy, osiÄ…gniÄ™cia i porażki;
  • Autorefleksji;
  • Poszanowania tradycji patriotycznych, niepodlegÅ‚oÅ›ciowych i demokratycznych;
  • Tolerancji wobec odmiennych ras, kultur, poglÄ…dów, zwyczajów, religii oraz uznanie wartoÅ›ci pluralizmu w życiu spoÅ‚ecznym, kulturalnym i religijnym;
  • OtwartoÅ›ci na poglÄ…dy innych ludzi;
  • WrażliwoÅ›ci moralnej;
  • Poczucia wartoÅ›ci i znaczenia dziedzictwa kulturowego oraz odpowiedzialnoÅ›ci za jego trwanie;
  • Poczucia odpowiedzialnoÅ›ci za rodzinÄ™, region i ojczyznÄ™;
  • WspóÅ‚istnienia i wspóÅ‚dziaÅ‚ania w grupie.

    Procedury osiÄ…gania celów

UmiejÄ™tnoÅ›ciÄ… podstawowÄ…, reprezentowanÄ… w ramach wszystkich przedmiotów, jest odszukiwanie i zdobywanie informacji. Konieczność nauczenia uczniów orientacji w chaosie informacyjnym wymaga od nauczyciela wÅ‚aÅ›ciwego okreÅ›lenia celów w nauczaniu, elastycznoÅ›ci i gotowoÅ›ci do zmian. Program byÅ‚ przeznaczony do realizacji z okreÅ›lonÄ… grupÄ… mÅ‚odzieży, która już albo zrealizowaÅ‚a materiaÅ‚ nauczania z historii (klasy czwarte technikum), albo go koÅ„czyÅ‚a (klasa trzecia liceum profilowanego w wymiarze jednej godziny tygodniowo) i przygotowywaÅ‚a siÄ™ do matury z tego przedmiotu. Z tego powodu zaplanowano zajÄ™cia aktywne, nastawione na organizowanie uczniom „uczenia siÄ™”. W pracy z uczniami szczególny nacisk poÅ‚ożyÅ‚am na ksztaÅ‚towanie u nich umiejÄ™tnoÅ›ci pozyskiwania potrzebnych informacji, ich opracowywania i wykorzystywania w różnych sytuacjach.

Przy realizacji programu zaÅ‚ożyÅ‚am przede wszystkim strategiÄ™ problemowÄ…. Polega ona na organizowaniu przez nauczyciela warunków umożliwiajÄ…cych uczniom samodzielne zdobywanie wiedzy poprzez rozwiÄ…zywanie problemów teoretycznych lub praktycznych. Nauczyciel inicjuje sytuacjÄ™ problemowÄ… i kieruje procesem rozwiÄ…zywania problemów, a uczeÅ„ samodzielnie wypracowuje rozwiÄ…zanie problemu. W trakcie rozwiÄ…zywania problemów uczeÅ„ ma możliwość uÅ›wiadomienia sobie stanu wÅ‚asnej wiedzy i umiejÄ™tnoÅ›ci i okreÅ›lenia tych obszarów, które musi jeszcze opanować. Przez to ma on możliwość dokonywania wyboru i ponoszenia odpowiedzialnoÅ›ci za wÅ‚asna edukacjÄ™. Jasno i precyzyjnie okreÅ›lony cel sprawia, że motywacja ucznia do nauki jest duża, a osiÄ…gniÄ™ty sukces jeszcze jÄ… zwiÄ™ksza. RoÅ›nie również poczucie wÅ‚asnej wartoÅ›ci, co przekÅ‚ada siÄ™ na osiÄ…gane wyniki.

Strategia asocjacyjna, czyli typowy przekaz wiedzy w formie sÅ‚ownej, ma zastosowanie w rekapitulacji oraz przy omawianiu nieznanych uczniom zagadnieÅ„. Strategia operacyjna nastawiona jest na ćwiczenia i obserwacje. Podczas zajęć uczniowie nabierajÄ… pożądanych umiejÄ™tnoÅ›ci i nawyków jak: planowanie i prowadzenie obserwacji, dokumentowania przebiegu, opracowywania i analizy wyników. Strategie emocjonalne zmierzajÄ… do rozwijania u uczniów procesów emocjonalnych. Realizuje siÄ™ je przez projekcje filmów, gry dydaktyczne, dyskusje. Uczenie siÄ™ przez przeżywanie jest jednÄ… z najskuteczniejszych, najszybszych i dajÄ…cych najtrwalsze efekty metod.
WspóÅ‚czesna dydaktyka podkreÅ›la potrzebÄ™ ksztaÅ‚cenia wielostronnego, polegajÄ…cego na Å‚Ä…czeniu w trakcie pracy z mÅ‚odzieżą elementów metod podajÄ…cych, poszukujÄ…cych, waloryzujÄ…cych i praktycznych, którym to metodom odpowiadajÄ… cztery rodzaje uczenia siÄ™. W trakcie realizacji programu ze zrozumiaÅ‚ych wzglÄ™dów metody podajÄ…ce ograniczyÅ‚am do minimum, natomiast dominowaÅ‚y na zajÄ™ciach metody i techniki aktywizujÄ…ce uczniów do poszukiwania, gromadzenia, selekcji i interpretacji wiedzy historycznej z wykorzystaniem różnych źródeÅ‚ informacji. Szczególnego znaczenia nabieraÅ‚a tutaj praca ze źródÅ‚ami pisanymi (teksty prawne, publicystyczne, popularnonaukowe, roczniki, kroniki i inne), ikonograficznymi (ilustracje, ryciny, fotografie, reprodukcje dzieÅ‚ sztuki, miniatury, rysunki satyryczne i inne), kartograficznymi (mapy), które peÅ‚niÄ… nie tylko funkcjÄ™ informacyjnÄ…, ale też ilustracyjnÄ… i weryfikujÄ…cÄ…. DziÄ™ki nim uczniowie doskonalili umiejÄ™tnoÅ›ci Å‚Ä…czenia informacji z kilku źródeÅ‚, porównywania, oceny wiarygodnoÅ›ci, formuÅ‚owania hipotez i ich sprawdzania.

Dużo uwagi skupione byÅ‚o na Å‚Ä…czeniu w spójnÄ… caÅ‚ość informacji źródÅ‚owych i pozażródÅ‚owych, wykorzystywanych w wypowiedziach pisemnych, na przykÅ‚ad analizach porównawczych, esejach, rozprawkach. Realizacja programu zakÅ‚adaÅ‚a również ćwiczenia z zakresu tworzenia prac pisemnych, które majÄ… istotne znaczenie w nabywaniu i doskonaleniu umiejÄ™tnoÅ›ci posÅ‚ugiwania siÄ™ pojÄ™ciami, wartoÅ›ciowania, argumentowania i uzasadniania wÅ‚asnych opinii i ocen. Ponadto wiele ćwiczeÅ„ opartych byÅ‚o na analizie danych statystycznych ujÄ™tych w tabelach, diagramach, wykresach i schematach. Nie brakowaÅ‚o zadaÅ„ z zakresu genealogii wykorzystujÄ…cych drzewa genealogiczne dynastii królewskich, rodów szlacheckich czy magnackich (peÅ‚ne albo wymagajÄ…ce uzupeÅ‚nienia). Realizacja zajęć fakultatywnych umożliwiÅ‚a uczniom poznanie różnych typów zadaÅ„ otwartych i zamkniÄ™tych, wielokrotnego wyboru, na dobieranie, typu ”prawda-faÅ‚sz”, a wiÄ™c takich, jakie sÄ… typowe w arkuszach maturalnych z historii. Uczniowie nabyli wiedzÄ™ o tym, jak prawidÅ‚owo udzielać odpowiedzi, by byÅ‚a ona czytelna dla oceniajÄ…cego i dokÅ‚adnie dotyczyÅ‚a zagadnienia zawartego w poleceniu. Wykonywanie typowych zadaÅ„ maturalnych pozwoliÅ‚o im też na nauczenie siÄ™ kontrolowania czasu rozwiÄ…zywania zadaÅ„, aby na egzaminie dobrze rozÅ‚ożyć tempo pracy.

Dobór metod i form pracy z uczniami oraz rodzaj zastosowanych ćwiczeÅ„ i zadaÅ„ z wykorzystaniem urozmaiconych Å›rodków dydaktycznych sÅ‚użyÅ‚o:

·        Rzetelnemu sprawdzeniu, zrozumieniu, powtórzeniu i usystematyzowaniu wiedzy historycznej w stopniu niezbÄ™dnym do zdania egzaminu,

·     KsztaÅ‚ceniu i usprawnieniu niezbÄ™dnych umiejÄ™tnoÅ›ci opisanych w standardach egzaminacyjnych;

·  Skutecznej kontroli postÄ™pów uczniów w nauce przez prowadzÄ…cego i ukierunkowaniu ich dalszej pracy w pożądanym kierunku;

·          Samodzielnej kontroli stanu i jakoÅ›ci swojej wiedzy przez uczniów;

·         „Obyciu siÄ™” uczniów z typowymi zadaniami zawartymi w arkuszach maturalnych.

    Metody pomiaru i oceny osiÄ…gnięć uczniów.

Ocenianie jest to czynność, w wyniku której wydaje siÄ™ sÄ…d o przedmiocie, osobie lub zjawisku, odwoÅ‚ujÄ…c siÄ™ do jednego lub kilku kryteriów. Akt oceny jest zjawiskiem ogólnymi obejmuje nie tylko osiÄ…gniÄ™cia szkolne.

W szkolnictwie stosowanie procedur oceniania jest nastawione na ewaluacje (sprawdzanie i ocenianie). Jest to proces poznawczo oceniajÄ…cy, który polega na badaniu i ocenie programu ksztaÅ‚cenia oraz efektów jego realizacji. Edukacyjny cel oceniania ujawnia, jak uczeÅ„ radzi sobie ze stawianymi mu wymaganiami zgodnymi z realizowany, programem nauczania. Rozwojowy cel oceniania pokazuje, w jakim stopniu uczeÅ„ realizuje i rozwija wÅ‚asne możliwoÅ›ci, tzn. czy dokonujÄ… siÄ™ w nim zmiany, w jakim kierunku zmierzajÄ…, jaki jest ich zakres, tempo, dynamika.

Ocenianie wymaga jasno sformuÅ‚owanych kryteriów, które sÄ… znane uczniom. Ponieważ program byÅ‚ przeznaczony na zajÄ™cia z uczniami przygotowujÄ…cymi siÄ™ do matury wprowadziÅ‚am kryteria stosowane przy sprawdzaniu prac maturalnych. DaÅ‚o to możliwość uczniom dobrego zapoznania siÄ™ z nimi w sposób praktyczny.

Ocenianie ksztaÅ‚tujÄ…ce sÅ‚uży nauczycielowi do planowania pracy z uczniami. Daje także informacjÄ™ zwrotnÄ… zarówno nauczycielowi jak i uczniom o stopniu realizacji celu. Ocenianie opiera siÄ™ na informacjach zebranych przed rozpoczÄ™ciem nauki, czyli diagnozie wstÄ™pnej. Z tego powodu przeprowadziÅ‚am test wstÄ™pny przed każdym dziaÅ‚em materiaÅ‚u. PozwoliÅ‚o to mnie i uczniom uzyskać informacjÄ™ o poziomie ich wiadomoÅ›ci i umiejÄ™tnoÅ›ci. DziÄ™ki temu mogÅ‚am zaplanować dalszÄ… pracÄ™, nastawiajÄ…c siÄ™ na treÅ›ci sprawiajÄ…ce uczniom najwiÄ™ksze trudnoÅ›ci. Na zakoÅ„czenie każdego dziaÅ‚u przeprowadziÅ‚am test sprawdzajÄ…cy, który daÅ‚ obraz stopnia realizacji postawionych celów zarówno uczniom jak i nauczycielowi.

Ocenianie zwykle kończy się wystawieniem stopnia. Na zajęciach fakultatywnych takiej formy nie przewidywałam. Uczniowie otrzymane wyniki mieli przeliczane na procenty, ponieważ w takiej formie są podawane wyniki matur.

    MateriaÅ‚ nauczania

MateriaÅ‚ nauczania ujÄ™ty w programie realizowany byÅ‚ w ukÅ‚adzie chronologicznym i obejmowaÅ‚ nastÄ™pujÄ…ce po sobie dziaÅ‚y programowe, w obrÄ™bie których znajduje siÄ™ zarówno historia powszechna – Å›wiata i Europy, jak i historia Polski. ByÅ‚y to kolejno dziaÅ‚y:

     I.      Dzieje najdawniejsze.

     II.    Starożytność.

    III.    Åšredniowiecze.

    IV.     Czasy nowożytne (do 1914 roku)

V.           Historia najnowsza (od 1914 roku do czasów wspóÅ‚czesnych)

Z uwagi na fakt, iż ostatnia partia materiaÅ‚u realizowana jest na bieżąco w klasie trzeciej liceum profilowanego, w której zawsze najwiÄ™cej osób przystÄ™puje do egzaminu maturalnego z historii, oraz na trudnoÅ›ci czasowe zajÄ™cia fakultatywne nie obejmowaÅ‚y już peÅ‚nej realizacji historii najnowszej (od 1914 roku). Przeznaczono jedynie 2 godziny dla wyjaÅ›nienia i utrwalenia najbardziej trudnych dla uczniów zagadnieÅ„.

    Proponowany przydziaÅ‚ godzin.

Nr działu

Tytuł działu

Liczba godzin

I

II

III

IV

Dzieje najdawniejsze.

Starożytność.

Åšredniowiecze.

Czasy nowożytne (od pocz. XVI wieku do 1914 roku)

4

12

14

      25

W trakcie zajęć uczniowie utrwalali i uzupeÅ‚niali swojÄ… wiedzÄ™ i umiejÄ™tnoÅ›ci. Program byÅ‚ nastawiony na wdrażanie ucznia do samoksztaÅ‚cenia siÄ™ i samooceny. StaraÅ‚am siÄ™ ksztaÅ‚tować ich zdolnoÅ›ci, rozwijać zainteresowania i pozytywnie motywować do pracy. PracowaÅ‚am nad wyrobieniem u uczniów poczucia odpowiedzialnoÅ›ci za wyniki wÅ‚asnej pracy. W trakcie zajęć stosowaÅ‚am czÄ™sto metody aktywizujÄ…ce, które podnosiÅ‚y ich atrakcyjność. Praca w grupach uczyÅ‚a wspóÅ‚pracy przy rozwiÄ…zywaniu problemów. Metoda kolorowych kapeluszy ksztaÅ‚ciÅ‚a umiejÄ™tność prezentacji wÅ‚asnego punktu widzenia, ale także szanowania poglÄ…dów innych. Uczniowie uczyli siÄ™ także dobierać argumenty na poparcie wÅ‚asnej tezy. DziaÅ‚ania te wpÅ‚ynęły na lepsze wyniki nauczania.

Podczas realizacji programu i po jego zakoÅ„czeniu przeprowadziÅ‚am wÅ›ród uczniów ankiety ewaluacyjne. Pierwsza dostarczyÅ‚a mi informacji na temat oceny przez uczniów sposobu prowadzonych przeze mnie zajęć. MÅ‚odzież pozytywnie wypowiedziaÅ‚a siÄ™ o sposobie prowadzonych zajęć i stosowanych metodach pracy.

Ankieta koÅ„cowa, dotyczÄ…ca stopnia przydatnoÅ›ci zajęć pokazaÅ‚a, że wedÅ‚ug uczniów fakultety bardzo pomogÅ‚y im w przygotowaniu siÄ™ do matury.

 

Opracowanie programu a nastÄ™pnie jego realizacja wpÅ‚ynęły na usprawnienie mojej umiejÄ™tnoÅ›ci planowania pracy. Bieżąca kontrola postÄ™pów uczniów stanowiÅ‚a bodziec do mojej systematycznej pracy. Wprowadzanie w trakcie zajęć metod aktywizujÄ…cych uczyniÅ‚y je ciekawymi dla uczniów, przynoszÄ…cymi im dużo korzyÅ›ci. Odczuwam satysfakcjÄ™ ze zorganizowania zajęć, które pomogÅ‚y uczniom przygotować siÄ™ do matury.

Uczniowie dziÄ™ki zajÄ™ciom uzyskali pomoc w nauce. Nauczyli siÄ™ planować wÅ‚asnÄ… pracÄ™ i kontrolować stopieÅ„ realizacji zadaÅ„. Byli zadowoleni z prowadzonych zajęć i uzyskiwanych efektów. Cenili dobór metod i ich urozmaicenie. Wykazywali systematycznÄ… obecność na zajÄ™ciach. ZdobytÄ… wiedzÄ™ i umiejÄ™tnoÅ›ci mogli wykorzystać częściowo podczas zajęć lekcyjnych. Również rodzice byli bardzo zadowoleni z pomocy w nauce, jakÄ… szkoÅ‚a zaoferowaÅ‚a ich dzieciom.

SzkoÅ‚a rozszerzyÅ‚a dziÄ™ki dodatkowym zajÄ™ciom swojÄ… ofertÄ™ edukacyjnÄ… oraz zyskaÅ‚a szacunek w Å›rodowisku za wychodzenie naprzeciw potrzebom uczniów.