Przedmiotowy System Oceniania z historii
został opracowany na podstawie:
- Rozporządzenia MEN z dnia 30.04.2007 roku w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych (Dz. U. z 2007 r. Nr 83 poz. 562 z późniejszymi zmianami);
- Wewnątrzszkolnego Systemu Oceniania (WSO) w Zespole Szkół Odzieżowych w Radomiu zatwierdzonego uchwałą Rady Pedagogicznej z dnia 29 sierpnia 2008 r. i obowiązującego od 1 września 2008 roku.
I. ZADANIA PRZEDMIOTOWEGO SYSTEMU OCENIANIA
1. Przedmiotowy system oceniania (PSO) określa warunki i sposób oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów Zespołu Szkół Odzieżowych w Radomiu z przedmiotu: historia.
II. PŁASZCZYZNY OCENIANIA
Ocenianiu podlegają osiągnięcia edukacyjne ucznia z przedmiotu: historia.
Ocenianie osiągnięć edukacyjnych ucznia z historii polega na rozpoznawaniu przez nauczyciela przedmiotu poziomu i postępów w opanowaniu przez ucznia wiadomości i umiejętności w stosunku do wymagań edukacyjnych wynikających z podstawy programowej i realizowanych w szkole programów nauczania, uwzględniających tę podstawę.
III. CELE, ELEMENTY I PROCEDURA OCENIANIA
Ocenianie osiągnięć edukacyjnych z historii odbywa się według Przedmiotowego Systemu Oceniania (PSO) stworzonego na podstawie i w oparciu o Wewnątrzszkolny System Oceniania (WSO).
Ocenianie przedmiotowe z historii ma na celu:
Informowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych i postępów w zakresie historii;
Udzielanie uczniowi pomocy w samodzielnym planowaniu swojego rozwoju;
Motywowanie ucznia do dalszych postępów w nauce przedmiotu;
Dostarczenie rodzicom (prawnym opiekunom) i nauczycielowi informacji o postępach, trudnościach w nauce historii oraz specjalnych uzdolnieniach ucznia;
Umożliwienie nauczycielowi przedmiotu doskonalenia organizacji i metod pracy dydaktyczno – wychowawczej na lekcjach historii;
Zapewnienie nauczycielowi przedmiotu pomocy w zakresie planowania pracy dydaktyczno-wychowawczej na lekcjach historii.
Ocenianie przedmiotowe z historii obejmuje:
Formułowanie przez nauczyciela przedmiotu wymagań edukacyjnych niezbędnych do uzyskania śródrocznej i rocznej oceny klasyfikacyjnej z historii;
Ustalenie kryteriów oceniania bieżącego z historii;
Ocenianie bieżące i ustalenie śródrocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych z historii;
Przeprowadzanie egzaminów klasyfikacyjnych;
Ustalenie rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych z historii;
Ustalenie warunków i sposobu przekazywania rodzicom (opiekunom prawnym) informacji o postępach i trudnościach ucznia w nauce historii.
Procedura oceniania:
Nauczyciel historii systematycznie dokonuje oceny wiedzy i umiejętności ucznia w formach i warunkach zapewniających obiektywność oceny i zapisanych w PSO (patrz część: V);
Nauczyciel przedmiotu powiadamia uczniów przynajmniej z jednotygodniowym wyprzedzeniem o terminie i zakresie pisemnych sprawdzianów wiadomości;
Nauczyciel przedmiotu, w razie konieczności, na prośbę wychowawcy lub na życzenie rodziców (prawnych opiekunów), udziela dodatkowych informacji rodzicom (prawnym opiekunom) o postępach i trudnościach uczniów w nauce historii oraz ocenach z historii w trakcie zebrań wychowawców z rodzicami w tych klasach, w których prowadzi zajęcia z przedmiotu.
IV. ZAPOZNAWANIE Z PRZEDMIOTOWYM
SYSTEMEM OCENIANIA.
1. Nauczyciel na początku każdego roku szkolnego zapoznaje uczniów z PSO z historii, a szczególności informuje o:
- Wymaganiach edukacyjnych niezbędnych do uzyskania poszczególnych śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych z historii, wynikających z realizowanego przez siebie programu nauczania;
- Sposobach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów z historii;
- Warunkach i trybie uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych z historii.
2. Procedura informowania uczniów i rodziców:
- Nauczyciel przedmiotu na pierwszej lekcji historii w danym roku szkolnym zapoznaje uczniów z PSO i dokumentuje to stosownym wpisem w dzienniku lekcyjnym;
- Rodzice, którzy nie uczestniczą w spotkaniach z wychowawcą danej klasy i nie kontaktują się z nauczycielem przedmiotu nie mogą powoływać się na brak informacji o postępach dziecka w nauce historii.
V. FORMY KONTROLI POSTĘPÓW EDUKACYJNYCH
Z HISTORII.
1. W celu sprawdzenia postępów edukacyjnych ucznia w zakresie historii przewiduje się następujące formy kontroli:
- Odpowiedzi ustne;
- Prace pisemne;
- Referaty, prezentacje, projekty;
- Aktywność na lekcji;
- Prace domowe.
2. Prace pisemne mogą być realizowane w formie prac klasowych (sprawdzianów) przewidzianych w planie realizacji programu nauczania lub kartkówek obejmujących materiał nauczania z trzech ostatnich lekcji.
3. Prace domowe mogą być realizowane w formie dłuższej wypowiedzi – opisu, notatki, wypracowania, albo w formie odpowiedzi na postawione pytania.
4. Kontroli podlega również zeszyt przedmiotowy ucznia do historii.