Testy diagnostyczne

Humor z zeszytów

Kontakt

Od 1 wrzeÅ›nia 2006 roku do roku 2010 peÅ‚niÅ‚am funkcjÄ™ wychowawcy klasy  technikum o profilu: technik technologii odzieży. NawiÄ…zaÅ‚am dobry kontakt zarówno z każdym z uczniów jak i z rodzicami. PlanujÄ…c pracÄ™ wychowawcy zwracam szczególnÄ… uwagÄ™ na wychowanie ucznia kulturalnego, Å›wiadomego swoich czynów, umiejÄ…cego samodzielnie myÅ›leć, dziaÅ‚ać i oceniać swoje postÄ™powanie. Zwracam szczególnÄ… uwagÄ™ na integracjÄ™ zespoÅ‚u klasowego, wzajemnÄ… pomoc, zdyscyplinowanie na lekcjach, poprawienie wyników w nauce szkolnej (w tym zakresie odpowiednie motywowanie do nauki) oraz poprawienie frekwencji, rozwój zainteresowaÅ„, uwrażliwienie, indywidualnÄ… pomoc uczniom z trudnoÅ›ciami, zarówno szkolnymi jak i tymi, które wynikajÄ… z funkcjonowania w grupie rówieÅ›niczej.

Dużą wagÄ™ przywiÄ…zujÄ™ do aspektów wychowawczych pracy nauczyciela, diagnozowania potrzeb moich wychowanków i wÅ‚aÅ›ciwego i skutecznego rozwiÄ…zywania problemów mÅ‚odzieży. W celu jak najlepszego poznania moich wychowanków oraz wÅ‚aÅ›ciwego ukierunkowania pracy wychowawczej opracowaÅ‚am narzÄ™dzia badawcze do diagnozy problemów edukacyjnych i wychowawczych w mojej klasie w postaci anonimowych ankiet. PrzeprowadzaÅ‚am je wÅ›ród wychowanków poczÄ…wszy od klasy pierwszej. W roku szkolnym 2006/2007 przeprowadziÅ‚am ankiety na temat problemu nikotynizmu (w listopadzie 2006 roku), stosunku uczniów do obowiÄ…zków szkolnych (w grudniu 2006 roku) oraz bezpieczeÅ„stwa i agresji w szkole ( w grudniu 2006 roku).W roku szkolnym 2007/2008 zaÅ› na temat narkomanii (w listopadzie 2007 roku) oraz relacji pomiÄ™dzy uczniami w klasie (w styczniu 2008 roku).

Ankiety pozwoliÅ‚y mi na rozeznanie skali uzależnieÅ„ wÅ›ród moich wychowanków oraz wystÄ™pujÄ…cych w klasie form agresji. UznaÅ‚am za celowe wskazanie uczniom, jak sobie z nimi radzić i gdzie szukać pomocy w razie problemów. PrzeprowadziÅ‚am cykl zajęć na godzinie wychowawczej dotyczÄ…cych uzależnieÅ„ wÅ›ród mÅ‚odzieży - skutków palenia i picia alkoholu, aby przestrzec pozostaÅ‚ych przed zgubnymi nastÄ™pstwami tych naÅ‚ogów. PodejmowaÅ‚am również tematykÄ™ codziennej kultury bycia; relacji miÄ™dzyludzkich; profilaktyki chorób cywilizacyjnych i spoÅ‚ecznych. W te dziaÅ‚ania zaangażowaÅ‚am również pedagoga szkolnego zapraszajÄ…c go na lekcje wychowawcze.

Zaplanowane zadania realizujÄ™ systematycznie w trakcie peÅ‚nienia funkcji wychowawcy. DokonujÄ™ systematycznej analizy: wyników w nauce, osiÄ…gnięć i zaniedbaÅ„ uczniów, frekwencji i zachowania. RozpoznajÄ™ sytuacjÄ™ rodzinnÄ… i materialno – bytowÄ… moich wychowanków. Moje kontakty z wychowankami i ich rodzicami nie ograniczajÄ… siÄ™ do wspólnej godziny wychowawczej i comiesiÄ™cznych „wywiadówek”, ale bardzo czÄ™sto prowadzÄ™ również rozmowy indywidualne z uczniami, bÄ…dź wspólnie z ich rodzicami. Systematyczne i bardzo czÄ™ste kontakty z rodzicami i różnymi instytucjami umożliwiaÅ‚y mi zdiagnozowanie problemów edukacyjnych i wychowawczych uczniów i podjÄ™cie skutecznych Å›rodków zaradczych we wspóÅ‚pracy z rodzicami.

 
Moje dziaÅ‚ania wychowawcze w ostatnich dwóch latach obejmowaÅ‚y również m. in.:

- organizowanie wspólnych spotkaÅ„ klasowych z okazji Wigilii i Wielkanocy;

- pomoc w organizowaniu imprez klasowych z okazji Mikołajek, Walentynek i innych podyktowanych tradycją;

- przygotowanie imprez artystycznych podczas uroczystości szkolnych;

- udziaÅ‚ klasy w akcji ,,SprzÄ…tanie Åšwiata”;

- udział klasy w Dniu Europejskim organizowanym przez Szkolny Klub Europejski;

- organizowanie wycieczek do Muzeum im. Jacka Malczewskiego w Radomiu i Galerii Dziedzictwa Narodowego w Radomiu;

- organizowanie wyjść do kina.

Ukoronowaniem moich wysiÅ‚ków wychowawczych byÅ‚o nie tylko zaangażowanie na rzecz nauki, ale również wyróżniajÄ…ce siÄ™ w caÅ‚ej szkole uspoÅ‚ecznienie klasy. Uczniowie bardzo chÄ™tnie angażujÄ… siÄ™ w dziaÅ‚alność SamorzÄ…du Szkolnego (uczeÅ„ mojej klasy peÅ‚ni funkcjÄ™ PrzewodniczÄ…cego SamorzÄ…du) oraz w organizacjÄ™ szkolnych akademii rocznicowych z okazji Narodowego ÅšwiÄ™ta NiepodlegÅ‚oÅ›ci w dniu 11 listopada czy rocznicy uchwalenia Konstytucji 3 Maja. ChÄ™tnie wÅ‚Ä…czajÄ… siÄ™ w reprezentowanie szkoÅ‚y w poczcie sztandarowym w trakcie ważnych uroczystoÅ›ci patriotycznych o charakterze miejskim i regionalnym, wreszcie w akcje dobrej woli, takie jak zbiórki charytatywne na dzieci chore i potrzebujÄ…ce. Moi wychowankowie dziaÅ‚ajÄ… nie tylko na rzecz klasy i szkoÅ‚y, ale również na rzecz Å›rodowiska lokalnego poprzez systematycznÄ… pracÄ™ w wolontariacie. Aktywnie uczestniczÄ… w imprezach i konkursach ogólnoszkolnych zdobywajÄ…c czoÅ‚owe lokaty - konkursach umiejÄ™tnoÅ›ci (konkurs na najlepszy projekt ubioru – I miejsce, konkurs sudoku i in.) w pokazach mody, Dniu Europejskim (dwukrotnie II miejsce w 2007 i 2008 roku).

Podczas realizacji zadaÅ„ Å›ciÅ›le i systematycznie wspóÅ‚pracujÄ™ z rodzicami dbajÄ…c, aby wspóÅ‚praca ukÅ‚adaÅ‚a siÄ™ jak najlepiej, a rodzice byli moimi partnerami w pracy wychowawczej. ProwadzÄ™ również  systematycznÄ… wspóÅ‚pracÄ™ z Pedagogiem Szkolnym, a w odniesieniu do niektórych uczniów także z ich kuratorami.

CaÅ‚y czas prowadzÄ™ ewaluacjÄ™ swoich dziaÅ‚aÅ„, zbierajÄ…c informacjÄ™ zwrotnÄ… od uczniów jak i rodziców poprzez ankiety.

 

KorzyÅ›ciÄ… dla mnie jest przede wszystkim osiÄ…gniÄ™cie celu, jakim byÅ‚a integracja zespoÅ‚u klasowego, który postrzegany jest przez innych jako  zdyscyplinowany i zachowujÄ…cy szacunek wobec nauczycieli. DrugÄ… bardzo ważnÄ… dla mnie sprawÄ… jest zaufanie, jakim darzÄ… mnie wychowankowie i ich rodzice.

Uczniowie dobrze czujÄ… siÄ™ w gronie kolegów i potrafiÄ… wspóÅ‚dziaÅ‚ać w zespole. Szczególnie aktywnie uczestniczÄ… w życiu szkoÅ‚y, w życiu kulturalnym miasta, pielÄ™gnujÄ… tradycje, wykazujÄ… zaangażowanie w niesieniu pomocy innym. DziaÅ‚ajÄ… na rzecz doskonalenia wÅ‚asnych umiejÄ™tnoÅ›ci i talentów artystycznych czy przedmiotowych. SÄ… Å›wiadomi obowiÄ…zków czekajÄ…cych ich w dorosÅ‚ym życiu, przygotowani do aktywnego uczestnictwa w życiu spoÅ‚ecznym kraju.

Ankieta dotyczÄ…ca bezpieczeÅ„stwa uczniów w szkole wykazaÅ‚a, że generalnie uczniowie mojej klasy czujÄ… siÄ™ w szkole bezpiecznie, chociaż zgÅ‚oszone w ankiecie przypadki agresji wobec nich przybierajÄ…cej różne formy sÄ… niepokojÄ…ce i wymagajÄ… dalszego monitorowania. W pracy wychowawczej szczególnie zadbaÅ‚am zatem o prawidÅ‚owe relacje uczniów klasie i dziaÅ‚aÅ‚am na rzecz integracji zespoÅ‚u. Podjęłam wysiÅ‚ki, aby stworzyć w klasie atmosferÄ™ życzliwoÅ›ci, tolerancji, wzajemnego szacunku uczniów wobec siebie, co przyniosÅ‚o wymierne efekty.

Ankieta dotyczÄ…ca stosunku do obowiÄ…zków szkolnych wykazaÅ‚a dosyć spore zaniedbania uczniów i ich rodziców w zakresie wypeÅ‚niania szkolnych powinnoÅ›ci. Na zebraniach klasowych uÅ›wiadamiaÅ‚am uczniom i rodzicom potrzebÄ™ przeznaczania wiÄ™kszej iloÅ›ci czasu na naukÄ™ domowÄ… i przygotowanie siÄ™ do lekcji. WskazywaÅ‚am rodzicom potrzebÄ™ systematycznej kontroli dzieci pod kÄ…tem wypeÅ‚niania przez nich obowiÄ…zków szkolnych i przygotowywania siÄ™ do zajęć. PoruszaÅ‚am na zebraniach również problem braku podrÄ™czników. Ci uczniowie, którzy nie majÄ… problemów finansowych zostali zobligowani do bezzwÅ‚ocznego zakupu podrÄ™czników, o czym poinformowaÅ‚am rodziców. Obecnie w klasie drugiej technikum stwierdzam radykalnÄ… poprawÄ™ wyników w nauce u kilku uczniów, nawet drugorocznych, co traktujÄ™ jako swoisty sukces zawodowy.

Wielu uczniów mojej klasy znajduje siÄ™ w dość trudnej sytuacji finansowej – sÄ… tu rodziny wielodzietne i rozbite, dlatego zainteresowaÅ‚am siÄ™ możliwoÅ›ciami uzyskania przez nich pomocy materialnej w formie stypendiów celem zakupu podrÄ™czników. SkontaktowaÅ‚am siÄ™ również z bibliotekarkÄ… szkolnÄ…, aby uzyskać informacje o możliwoÅ›ciach wypożyczania przez uczniów podrÄ™czników z biblioteki.

SzkoÅ‚a zyskaÅ‚a to, że mÅ‚odzież dba o estetykÄ™ swojego otoczenia w tym sal lekcyjnych, wyraża dezaprobatÄ™ dla braku czystoÅ›ci, kulturalnie zachowuje siÄ™ w szkole i poza niÄ…, godnie reprezentuje szkoÅ‚Ä™ na zewnÄ…trz. Takie zachowanie mÅ‚odzieży ksztaÅ‚tuje w Å›rodowisku pozytywnÄ… opiniÄ™ o szkole, która z sukcesem realizuje proces wychowawczy.

PodjÄ™te dziaÅ‚ania wpÅ‚ynęły również na integracjÄ™ szkoÅ‚y ze Å›rodowiskiem. Rodzice w atmosferze peÅ‚nego zrozumienia i wzajemnej życzliwoÅ›ci wspóÅ‚pracujÄ… z wychowawcÄ… na rzecz poprawy frekwencji i wyników w nauce swoich dzieci.

 


Od września 2010 roku objęłam funkcję wychowawcy klasy pierwszej technikum o profilu: fototechnik.