Testy diagnostyczne

Humor z zeszytów

Kontakt

VI. ZASADY KONTROLI POSTĘPÓW EDUKACYJNYCH

Z HISTORII.

 

1. Odpowiedzi ustne:

  • StanowiÄ… formÄ™ sprawdzania wiadomoÅ›ci i umiejÄ™tnoÅ›ci przedmiotowych ucznia;
  • PodlegajÄ… ocenie przynajmniej raz w danym semestrze roku szkolnego;
  • DotyczÄ… zawsze materiaÅ‚u programowego z trzech ostatnich lekcji bieżących;
  • O uzyskanej za odpowiedź ustnÄ… ocenie decydujÄ…: zawartość merytoryczna wypowiedzi, w tym posÅ‚ugiwanie siÄ™ terminologiÄ… i faktografiÄ… przedmiotowÄ…, kompozycja logiczna wypowiedzi i spójność rozwiÄ…zania, umiejÄ™tność uzasadniania i argumentowania, umiejÄ™tność formuÅ‚owania myÅ›li, wyrażania sÄ…dów i opinii, jasność i precyzyjność wypowiedzi, poprawność jÄ™zykowa;
  • Ustalona za odpowiedz ustnÄ… ocena powinna być krótko uzasadniona przez nauczyciela przedmiotu w formie ustnej lub pisemnej.
  • Ustalona ocena z odpowiedzi ustnej ucznia nie podlega poprawie.

2. Prace pisemne:

  1. Sprawdziany:

 

  • Zaplanowane przez nauczyciela formy sprawdzajÄ…ce wiedzÄ™ i umiejÄ™tnoÅ›ci uczniów sÄ… obowiÄ…zkowe.
  • Sprawdziany przeprowadza siÄ™ po zrealizowaniu danego dziaÅ‚u programowego - obejmujÄ… one wiÄ™kszÄ… partiÄ™ materiaÅ‚u skÅ‚adajÄ…cÄ… siÄ™ na caÅ‚y zakres dziaÅ‚u programowego;
  • Nauczyciel przedmiotu ma obowiÄ…zek powiadamiania uczniów przynajmniej z jednotygodniowym wyprzedzeniem o terminie i zakresie pisemnych sprawdzianów wiadomoÅ›ci;
  • UczeÅ„ powinien być zapoznany z kryteriami stosowanymi przy ocenie danego sprawdzianu;
  • W przypadku nieuczestniczenia w pisemnym sprawdzianie, bez wzglÄ™du na przyczyny, uczeÅ„ ma obowiÄ…zek poddać siÄ™ tej formie sprawdzania osiÄ…gnięć w okreÅ›lonym przez nauczyciela terminie, niepoddanie siÄ™ tej formie sprawdzania osiÄ…gnięć jest równoznaczne z wystawieniem oceny niedostatecznej;
  • W przypadku nieobecnoÅ›ci nauczyciela w dniu zapowiedzianego sprawdzianu lub uzasadnionej nieobecnoÅ›ci klasy, termin zostanie uzgodniony ponownie, ale nie obowiÄ…zuje wtedy konieczność tygodniowego wyprzedzenia;
  • Nauczyciel zobowiÄ…zany jest do sprawdzenia prac klasowych w ciÄ…gu dwóch tygodni i dlatego termin podania wyników sprawdzianu nie powinien przekraczać dwóch tygodni od czasu jego przeprowadzenia. Dopuszcza siÄ™ wydÅ‚użenie tego okresu, jeÅ›li jest on spowodowany usprawiedliwionÄ… nieobecnoÅ›ciÄ… nauczyciela w szkole.
  • Oceny z prac klasowych nauczyciel wpisuje do dziennika kolorem czerwonym, a prace przechowuje do koÅ„ca danego roku szkolnego.
  • UczeÅ„ ma prawo do poprawy oceny ze sprawdzianu w ciÄ…gu pierwszego tygodnia od oddania przez nauczyciela ocenianych prac. W uzasadnionych przypadkach (na przykÅ‚ad choroba lub badania lekarskie) należy poprawić ocenÄ™ niedostatecznÄ… w maksymalnym terminie dwóch tygodni od momentu oddania prac uczniom. Pierwsza ocena jest odnotowana w dzienniku obok poprawionej i obydwie sÄ… brane pod uwagÄ™ przy ustalaniu oceny Å›ródrocznej i rocznej.
  • Poprawa danego sprawdzianu odbywa siÄ™ tylko raz w formie pisemnej lub ustnej.
  • Na koniec semestru nie przewiduje siÄ™ koÅ„cowego sprawdzianu zaliczeniowego;
  • Przeliczanie punktów zdobytych na sprawdzianie na stopnie szkolne odbywa siÄ™ wedÅ‚ug skali procentowej w stosunku do iloÅ›ci wszystkich, możliwych do uzyskania punktów na nastÄ™pujÄ…cych zasadach:

 

ocena                                         skala 1- 6

niedostateczny                            0 –  40 %

dopuszczajÄ…cy                            41 – 50 %

dostateczny                                51 -  70 %

dobry                                          71 – 90 %

bardzo dobry                              91- 100 %

celujÄ…cy                              powyżej 100 %

 

  • Sprawdzone i ocenione prace pisemne uczeÅ„ (jak i jego rodzic – w razie życzenia) otrzymuje do wglÄ…du na zasadach okreÅ›lonych przez nauczyciela.

 

B. Kartkówki (testy sprawdzajÄ…ce)

  • Przez kartkówkÄ™ należy rozumieć pisemnÄ… formÄ™ sprawdzenia wiadomoÅ›ci trwajÄ…cÄ… nie dÅ‚użej niż 10- 15 minut i obejmujÄ…cÄ… materiaÅ‚ nauczania nie wiÄ™kszy niż z trzech ostatnich lekcji bieżących najczęściej pod postaciÄ… testu wyboru, pytaÅ„ zamkniÄ™tych albo otwartych, lecz niewymagajÄ…cych dÅ‚uższej odpowiedzi;
  • Nie wymagajÄ… wczeÅ›niejszej zapowiedzi oraz uzgadniania terminu - zastÄ™pujÄ… odpowiedzi ustne uczniów;
  • Kartkówka może obejmować również materiaÅ‚ bÄ™dÄ…cy przedmiotem pracy domowej oraz materiaÅ‚ bÄ™dÄ…cy tematem lekcji bieżącej (uczeÅ„ może wówczas korzystać z wÅ‚asnych notatek sporzÄ…dzonych na lekcji po wczeÅ›niejszym uzgodnieniu z nauczycielem);
  • Dopuszcza siÄ™ maksymalnÄ… ilość do trzech kartkówek w danym semestrze;
  • ZgÅ‚oszenie przez ucznia na poczÄ…tku zajęć przysÅ‚ugujÄ…cego mu nieprzygotowania do lekcji zwalnia go z pisania kartkówki;
  • Ocena uzyskana z kartkówki nie podlega poprawie.

 

3. Aktywność ucznia na lekcji:

  • UczeÅ„ ma obowiÄ…zek aktywnie uczestniczyć w lekcjach i angażować siÄ™ we wszelkie czynnoÅ›ci edukacyjne podejmowane na zajÄ™ciach przedmiotowych;
  • Za aktywne uczestniczenie w lekcji – zgÅ‚aszanie siÄ™ do odpowiedzi, kreatywnÄ… pracÄ™ w grupie zadaniowej, zgÅ‚aszanie pomysÅ‚ów i rozwiÄ…zaÅ„ postawionych problemów, uczeÅ„ może otrzymać plusa („+”);
  • Otrzymanie trzech plusów w semestrze skutkuje na koniec każdego semestru ocenÄ… bardzo dobry; natomiast dwa plusy – ocenÄ… dobry, zaÅ› jeden plus w rozliczeniu semestralnym daje ocenÄ™ dostatecznÄ… i oceny te uwzglÄ™dniane sÄ… przy wystawianiu ocen Å›ródrocznych i rocznych z historii;
  • Za szczególne zaangażowanie na lekcji uczeÅ„ może otrzymać nawet ocenÄ™ „bardzo dobry” wpisanÄ… do dziennika po zakoÅ„czeniu lekcji;
  • Brak jakiejkolwiek pracy ucznia na lekcji, pomimo kontroli i zwracania uwagi przez nauczyciela oraz niewykonanie żadnego ćwiczenia i zadania może skutkować ocenÄ… niedostatecznÄ… wpisanÄ… na danej lekcji do dziennika.

4. Prace domowe:

  • MogÄ… być realizowane w formie dÅ‚uższej wypowiedzi – opisu, notatki, wypracowania, albo w formie odpowiedzi na postawione pytania;
  • Przy ustalaniu oceny pisemnej pracy domowej uwzglÄ™dnia siÄ™: zgodność z tematem pracy, poprawność merytorycznÄ…, zawartość rzeczowÄ…, wkÅ‚ad pracy ucznia, kreatywność, spójność jÄ™zykowÄ… oraz poprawność ortograficznÄ…;
  • Wyznaczone przez nauczyciela prace domowe podlegajÄ… ocenie;
  • Brak pracy domowej niezgÅ‚oszony na poczÄ…tku zajęć przez ucznia, a odkryty przez nauczyciela w czasie lekcji skutkuje ocenÄ… niedostatecznÄ… wpisanÄ… do dziennika.

5. Zeszyt przedmiotowy:

  • UczeÅ„ jest zobowiÄ…zany do posiadania zeszytu przedmiotowego na każdej lekcji historii i prowadzenia go systematycznie;
  • Kontrola zeszytów przedmiotowych na ocenÄ™ odbywa siÄ™ dwa razy w roku szkolnym, na koniec każdego semestru, w klasach z dwiema lekcjami historii w tygodniu;
  • Kontrola zeszytów przedmiotowych na ocenÄ™ w klasach z jednÄ… godzinÄ… historii w tygodniu odbywa siÄ™ raz do roku, najczęściej w trakcie drugiego semestru zajęć;
  • Przy ocenie zeszytu przedmiotowego uwzglÄ™dnia siÄ™: kompletność, systematyczność i czytelność prowadzenia notatek, estetykÄ™ zeszytu, poprawność wykonania tabel, rysunków, wykresów itp., poprawność jÄ™zykowÄ… i ortograficznÄ….
  • Nauczyciel może dokonać kontroli zeszytu przedmiotowego ucznia w każdym czasie, a nieusprawiedliwiony brak zeszytu na zajÄ™ciach lub stwierdzone rażące braki w zeszycie skutkujÄ… ocenÄ… niedostatecznÄ… z wpisem do dziennika.

6. Warunki dopuszczalności nieprzygotowania do lekcji:

  • Przez nieprzygotowanie do lekcji rozumie siÄ™ nie tylko brak opanowania wiadomoÅ›ci i umiejÄ™tnoÅ›ci z ostatnich trzech lekcji bieżących, ale również brak zadania domowego (bez wzglÄ™du na jego formÄ™), a także brak wymaganych pomocy naukowych (podrÄ™cznik, zeszyt przedmiotowy, zeszyt ćwiczeÅ„, lub inne niezbÄ™dne na dane zajÄ™cia pomoce na przykÅ‚ad mapy, artykuÅ‚y prasowe i inne);
  • UczeÅ„ ma prawo do zgÅ‚oszenia nieprzygotowania do lekcji jeden raz w semestrze, jeÅ›li zajÄ™cia obejmujÄ… jednÄ… godzinÄ™ w tygodniu, lub dwa razy w semestrze, jeÅ›li zajÄ™cia odbywajÄ… siÄ™ w wymiarze dwóch lub wiÄ™cej godzin lekcyjnych w tygodniu;
  • Nieprzygotowanie do lekcji należy zgÅ‚aszać na poczÄ…tku zajęć lekcyjnych, tuż po przerwie i przywitaniu siÄ™ nauczyciela z klasÄ… – nie jest wymagane wtedy podanie przyczyny nieprzygotowania;
  • W przypadku, kiedy uczeÅ„ nie jest przygotowany do zajęć, a nie zgÅ‚osiÅ‚ tego faktu, w razie kontroli jego wiedzy i umiejÄ™tnoÅ›ci, otrzymuje ocenÄ™ niedostatecznÄ… z wpisem do dziennika;
  • Nieusprawiedliwione niczym nieprzygotowanie siÄ™ do lekcji, trzecie i kolejne skutkuje ocenÄ… niedostatecznÄ…;
  • W przypadkach uzasadnionych, na przykÅ‚ad dÅ‚ugÄ… chorobÄ…, potwierdzonÄ… zwolnieniem lekarskim na piÅ›mie, uczeÅ„ zgÅ‚asza brak przygotowania do lekcji i wówczas nie odnotowuje siÄ™ tego nieprzygotowania jako kolejnego, ani też, jeÅ›li jest to trzecie już nieprzygotowanie, nie skutkuje to ocenÄ… niedostatecznÄ…. W takich wypadkach uczeÅ„ ma jednak obowiÄ…zek uzupeÅ‚nić braki wiedzy i notatki w zeszycie w możliwie szybkim czasie.

 

7. Inne postanowienia:

Sprawdzanie osiÄ…gnięć i postÄ™pów ucznia w nauce cechuje: obiektywizm, indywidualizacja, konsekwencja i systematyczność.

Uczeń jest zobowiązany do posiadania (wybranego przez nauczyciela) podręcznika oraz ewentualnie zeszytu ćwiczeń na każdej lekcji przedmiotu.

Uczeń ma prawo do dodatkowej oceny za wykonane prace nadobowiązkowe i nadprogramowe.

Uczeń ma prawo do nieoceniania po dłuższej, usprawiedliwionej na piśmie nieobecności.

Nauczyciel w ramach indywidualnych konsultacji w wyznaczonym terminie udziela rodzicom informacji o ocenach bieżących i postępach ucznia w nauce.


VII. JAWNOŚĆ OCENIANIA.

 

Oceny, zarówno bieżące, jak klasyfikacyjne Å›ródroczne i roczne sÄ… jawne – zarówno dla ucznia jak i jego rodziców (prawnych opiekunów) i podawane na bieżąco.

Nauczyciel uzasadnia ustalonÄ… ocenÄ™ w formie ustnej lub pisemnej.

Uczeń ma prawo żądać od nauczyciela uzasadnienia otrzymanej oceny, w razie wątpliwości i niejasności.

 

VIII. DOSTOSOWYWANIE WYMAGAŃ EDUKACYJNYCH.

 

  1. Nauczyciel przedmiotu jest obowiÄ…zany, na podstawie opinii publicznej poradni psychologiczno – pedagogicznej, w tym publicznej poradni specjalistycznej, dostosować wymagania edukacyjne z historii do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia i odchylenia rozwojowe lub specyficzne trudnoÅ›ci w uczeniu siÄ™, uniemożliwiajÄ…ce sprostanie tym wymaganiom, z zastrzeżeniem pkt.2.
  2. W przypadku ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego albo indywidualnego nauczania dostosowanie wymagań edukacyjnych z historii do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia może nastąpić na podstawie tego orzeczenia.

 

IX. KLASYFIKACJA ÅšRÓDROCZNA I ROCZNA.

 

Klasyfikacja Å›ródroczna

 

Klasyfikacja Å›ródroczna polega na okresowym podsumowaniu osiÄ…gnięć edukacyjnych ucznia z zajęć edukacyjnych z historii oraz ustaleniu Å›ródrocznych ocen klasyfikacyjnych z tego przedmiotu.

KlasyfikacjÄ™ Å›ródrocznÄ… uczniów z przedmiotu: historia przeprowadza siÄ™ raz w roku zgodnie z przyjÄ™tym terminarzem roku szkolnego.

Nauczyciel przedmiotu jest zobowiÄ…zany w terminie jednego miesiÄ…ca przed ustalonÄ… datÄ… klasyfikacji Å›ródrocznej poinformować uczniów poszczególnych klas o zagrożeniach ocenÄ… niedostatecznÄ… z historii.

Jeżeli w wyniku klasyfikacji Å›ródrocznej stwierdzono, że poziom osiÄ…gnięć edukacyjnych ucznia z historii uniemożliwi lub utrudni kontynuowanie nauki, szkoÅ‚a w miarÄ™ możliwoÅ›ci stwarza uczniowi szanse uzupeÅ‚nienia braków.

Åšródroczna ocena klasyfikacyjna z historii nie ma wpÅ‚ywu na Å›ródrocznÄ… ocenÄ™ z zachowania.

 

Klasyfikacja roczna

 

  1. Klasyfikacja roczna polega na podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych ucznia z zajęć edukacyjnych z historii, określonych w planie nauczania oraz ustaleniu rocznych ocen klasyfikacyjnych z tego przedmiotu.
  2. Nauczyciel przedmiotu jest zobowiÄ…zany w terminie jednego miesiÄ…ca przed ustalonÄ… datÄ… klasyfikacji rocznej poinformować uczniów poszczególnych klas o zagrożeniach ocenÄ… niedostatecznÄ… z historii.
  3. Nauczyciel prowadzący zajęcia edukacyjne z historii jest zobowiązany na tydzień przed zakończeniem zajęć dydaktycznych wpisać do dziennika w osobnej rubryce przewidywane roczne oceny klasyfikacyjne z tego przedmiotu.
  4. Aby uzyskać promocjÄ™ do nastÄ™pnej klasy uczeÅ„ obowiÄ…zany jest zaliczyć pozytywnie materiaÅ‚ nauczania z historii z pierwszego semestru, jeÅ›li za pierwszy semestr uzyskaÅ‚ ocenÄ™ niedostatecznÄ…. Zaliczenie odbywa siÄ™ w formie ustalonej przez nauczyciela najpóźniej do koÅ„ca marca.
  5. W przypadku nieobecności nauczyciela przedmiotu, wpisu klasyfikacyjnej oceny rocznej do dziennika dokonuje wychowawca danej klasy na podstawie informacji uzyskanych od nauczyciela.
  6. Roczna ocena klasyfikacyjna z historii nie ma wpływu na roczną ocenę z zachowania.

 

X. WARUNKI KLASYFIKACJI.

 

Uczeń otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej, jeżeli ze wszystkich obowiązkowych zajęć edukacyjnych, określonych w szkolnym planie nauczania, w tym z zajęć edukacyjnych z historii, uzyskał roczne oceny klasyfikacyjne wyższe od stopnia niedostatecznego.

UczeÅ„, który nie speÅ‚niÅ‚ warunków okreÅ›lonych w ust.1, nie otrzymuje promocji i powtarza klasÄ™.

Laureaci i finaliści olimpiad przedmiotowych z historii otrzymują z tego przedmiotu celującą roczną ocenę klasyfikacyjną.

UczeÅ„ może nie być klasyfikowany z historii, jeżeli brak jest podstaw do ustalenia Å›ródrocznej lub rocznej oceny klasyfikacyjnej z powodu nieobecnoÅ›ci ucznia na zajÄ™ciach edukacyjnych z historii przekraczajÄ…cej poÅ‚owÄ™ czasu przeznaczonego na te zajÄ™cia w szkolnym planie nauczania.

W przypadku nieklasyfikowania ucznia z zajęć edukacyjnych z historii, w dokumentach przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje siÄ™ „niesklasyfikowany”.