Testy diagnostyczne

Humor z zeszytów

Kontakt

Sierpień

 

      SierpieÅ„ – miesiÄ…c przeżywany w peÅ‚ni lata, kiedy cudnie kwitnÄ… Å‚Ä…ki, dojrzewajÄ… owoce w sadach, a jagody w lasach. Dla wielu ludzi to okres intensywnej, wytężonej pracy, bo oto wÅ‚aÅ›nie dobiegajÄ… koÅ„ca prace żniwne, trwajÄ… zbiory warzyw i owoców. Dlatego w szczególny sposób miesiÄ…c ten jest zwiÄ…zany z rolnikami, ogrodnikami i sadownikami, czy wÅ‚aÅ›cicielami winnic.

      MajÄ… też w tych dniach swe Å›wiÄ™ta ich patroni - Å›wiÄ™ci czuwajÄ…cy nad ich trudnÄ…, ciężkÄ… pracÄ…, dbajÄ…cy o pomyÅ›lny wzrost i rozwój zbóż, owoców, winoroÅ›li, zióÅ‚. KoÅ›cióÅ‚ w miesiÄ…cu sierpniu wspomina opiekunów rolników: Å›wiÄ™tego Rocha (16.08) i Å›wiÄ™tego BartÅ‚omieja ApostoÅ‚a (24.08); patronów ogrodników i sprzedawców kwiatów: Å›wiÄ™tego Rocha, Å›wiÄ™tÄ… Różę z Limy (23.08) oraz Å›wiÄ™tego Fiakra (30.08). WÅ‚aÅ›ciciele winnic o przychylność proszÄ… Å›wiÄ™tego WawrzyÅ„ca (10.08) i Å›wiÄ™tego Teodora (17.08), zaÅ› pszczelarze Å›wiÄ™tego Bernarda z Clairvaux (20.08).

    MiesiÄ…c sierpieÅ„ naznaczony jest też uroczystoÅ›ciami maryjnymi. Obchodzimy Å›wiÄ™ta Maryi pod wezwaniami: Anielskiej (2.08), Åšnieżnej (5.08), Kalwaryjskiej (13.08), NajÅ›wiÄ™tszej Marii Panny Królowej (22.08) i wreszcie szczególnie uroczyÅ›cie obchodzone w naszej parafii, odpustowe ÅšwiÄ™to WniebowziÄ™cia, czyli Matki Bożej Zielnej (15.08).

      ÅšwiÄ™to to z racji swej nazwy ukazuje wyraziÅ›cie Å›cisÅ‚e zwiÄ…zki Maryi ze Å›wiatem przyrody. Okazuje siÄ™, że nie sÄ… one przypadkowe, a ich poczÄ…tki siÄ™gajÄ… jeszcze czasów pogaÅ„skich, przedchrzeÅ›cijaÅ„skich. Jednym z wiodÄ…cych motywów SÅ‚owian byÅ‚ kult życia i macierzyÅ„stwa zwiÄ…zany w dodatku z naturalnym cyklem przyrody. Kiedy wprowadzono chrzeÅ›cijaÅ„stwo w kulturze ludowej wiele drobnych elementów tego kultu pomieszano z nowymi, niesionymi już przez nowÄ… religiÄ™. Dla przyjmujÄ…cych chrzest najbliższa byÅ‚a dobra i opiekuÅ„cza Matka i Rodzicielka, OrÄ™downiczka i Wspomożycielka – Maryja, matka Chrystusa. Jej postać Å‚Ä…czono z najbardziej przyjaznym, znanym czÅ‚owiekowi Å›rodowiskiem- lasem, polem, kwiatami, zioÅ‚ami. Natura, peÅ‚na tajemnic i zjawisk, które pozostawaÅ‚y dla czÅ‚owieka niezrozumiaÅ‚e przez wieki, budziÅ‚a w ludziach nie tylko chęć poznania, ale też, podobnie jak Maryja dla chrzeÅ›cijan, podziw i szacunek.

    Z tych powodów ÅšwiÄ™to Matki Boskiej Zielnej wskazuje na Å›cisÅ‚y zwiÄ…zek Maryi z cyklem przyrodniczym, a przez to z tradycyjnym rokiem obrzÄ™dowym. Obyczaj Å›wiÄ™cenia zióÅ‚ i plonów z ogrodów, sadów i pól w tymże dniu nastÄ™puje po pracowitym okresie żniw i zbiorów. Staropolskie przysÅ‚owia gÅ‚osiÅ‚y: „Na WniebowziÄ™cie pokoÅ„czone żęcie”, „Na Marii WniebowziÄ™cie najprzedniejsze żęcie” oraz „Na Matki Boskiej Zielnej każdy orzech peÅ‚ny”. ZioÅ‚a, których opiekunkÄ… jest Matka Boża,  Å›wiÄ™cone w dniu Jej WniebowziÄ™cia majÄ… szczególne wÅ‚aÅ›ciwoÅ›ci lecznicze. Wiele zresztÄ… z nich nosi, wywodzÄ…ce siÄ™ z tradycji ludowej, nazwy zwiÄ…zane z MaryjÄ…. I tak dziurawiec to ”dzwonki Matki Boskiej” bÄ…dź „krewka Matki Boskiej”; wierzba pospolita jest okreÅ›lana czÄ™sto zamiennie jako ”koszyczki Matki Boskiej”, zaÅ› dziewanna to „warkocze Matki Boskiej”.

   Zwyczaj Å›wiÄ™cenia zióÅ‚, owoców i kwiatów wpisaÅ‚ siÄ™ w ÅšwiÄ™to WniebowziÄ™cia Maryi od samego poczÄ…tku jego istnienia. A przyjmuje siÄ™, że byÅ‚o ono obchodzone w Jerozolimie już okoÅ‚o 450 roku po Chrystusie i jest jednym z najstarszych Å›wiÄ…t maryjnych KoÅ›cioÅ‚a katolickiego. ŹródÅ‚em tradycji Å›wiÄ™cenia plonów jest apokryf, czyli pozabiblijny przekaz, wedÅ‚ug którego apostoÅ‚owie na trzeci dzieÅ„ po zaÅ›niÄ™ciu Maryi znaleźli, zamiast jej ciaÅ‚a, wiÄ…zankÄ™ zióÅ‚ i kwiatów o cudownym, niepowtarzalnym zapachu. Tradycja Å›wiÄ™cenia zióÅ‚ i kwiatów w tym dniu na ziemiach polskich przyjęła siÄ™ i utrwaliÅ‚a niedÅ‚ugo po przyjÄ™ciu chrzeÅ›cijaÅ„stwa, a wraz z nim kalendarza Å›wiÄ…t koÅ›cielnych, czyli już w X wieku. Zasuszone zioÅ‚a i kwiaty przetrzymywano w domach jako ochronÄ™ przed burzÄ…, gradem, czy powodziÄ…, a ponadto, wedÅ‚ug ludowych przekonaÅ„, miaÅ‚y one przynieść gospodarzom dostatek i szczęście. Przez wieki Å›wiÄ™to Matki Boskiej Zielnej staÅ‚o siÄ™ w Polsce prawdziwym Å›wiÄ™tem plonów. Wykonane przez ludowych artystów piÄ™kne wieÅ„ce ze zbóż, zióÅ‚, kwiatów i owoców, które możemy podziwiać we wszystkich polskich parafiach tego dnia, staÅ‚y siÄ™ nie tylko pokazem ludzkich osiÄ…gnięć, okazjÄ… do prezentowania dumy z wÅ‚asnych możliwoÅ›ci, ale przede wszystkim symbolem mozolnego trudu wÅ‚ożonego przez czÅ‚owieka w uprawÄ™ i zebranie zapewniajÄ…cych życie plonów. JednoczeÅ›nie jest to Å›wiÄ™to, w którym najpeÅ‚niej dziÄ™kuje siÄ™ Matce boskiej za pomyÅ›lne zbiory i prosi jednoczeÅ›nie, by w przyszÅ‚ym roku mogÅ‚y siÄ™ one powtórzyć.

     Kult Matki Bożej WniebowziÄ™tej w Polsce jest szczególnie rozwiniÄ™ty, o czym Å›wiadczy pokaźna suma ponad trzech tysiÄ™cy koÅ›cioÅ‚ów i kaplic wzniesionych ku jej czci.

 

ArtykuÅ‚ opublikowany w gazecie parafialnej „Fara” – miesiÄ™czniku Parafii NajÅ›wiÄ™tszej Marii Panny WniebowziÄ™tej w JaÅ›le , nr 8(42) 2004, w sierpniu 2004 roku.