Testy diagnostyczne

Humor z zeszytów

Kontakt

CZY WARTO ORGANIZOWAĆ W SZKOLE DZIEŃ EUROPEJSKI?

Poniżej przedstawiam wÅ‚asne refleksje dotyczÄ…ce korzyÅ›ci wynikajÄ…cych z organizowania w szkole Dnia Europejskiego. SÄ… one wynikiem moich doÅ›wiadczeÅ„ zwiÄ…zanych z peÅ‚nieniem roli opiekuna Szkolnego Klubu Europejskiego od wrzeÅ›nia 2006 roku. Poniższy tekst przedstawia wszystkie walory poznawcze i wychowawcze tej impezy oraz uzasadnia jej celowoÅ›c. Zawiera również praktyczne wskazówki dotyczÄ…ce przygotowania caÅ‚oÅ›ci imprezy. Opublikowany zostaÅ‚ w pażdzierniku 2007 roku na Å‚amach portalu internetowego: edux.pl - Portal Edukacyjny.


Idea organizowania Dnia Europejskiego w szkoÅ‚ach różnych szczebli nauczania ma już kilkuletniÄ… tradycjÄ™. DzieÅ„ Europejski wpisany jest rokrocznie w kalendarz roku szkolnego niemal wszystkich placówek oÅ›wiatowych. Trudno dziÅ› wyobrazić sobie szkoÅ‚Ä™ bez tej imprezy, trudno znaleźć stronÄ™ internetowÄ… wybranej szkoÅ‚y bez prezentacji zdjęć z takiej wÅ‚aÅ›nie uroczystoÅ›ci, bez wzglÄ™du na to, pod jakÄ… nazwÄ… organizuje siÄ™ tÄ™ imprezÄ™. Różne sÄ… nie tylko nazwy. Różne sÄ… także formy uroczystoÅ›ci, różne motta przyÅ›wiecajÄ… tym imprezom, w różnym okresie roku szkolnego sÄ… organizowane. Umownie jednak pod hasÅ‚em „ DzieÅ„ Europejski” czy też „Dni Europejskie” rozumiemy ogólnoszkolnÄ… inicjatywÄ™ majÄ…cÄ… na celu przede wszystkim prezentacjÄ™ paÅ„stw czÅ‚onkowskich Unii Europejskiej, czÄ™sto poÅ‚Ä…czonÄ… z różnego rodzaju konkursami wiedzy, plastycznymi, tanecznymi, czy literackimi.

     Warto w tym miejscu zadać sobie pytanie dotyczÄ…ce przyczyn tej powszechnoÅ›ci.

Czy wynika ona li tylko niejako„ z obowiÄ…zku” odczuwanego przez pedagogów z racji wejÅ›cia Polski do struktur europejskich? Czy też staÅ‚a siÄ™ jedynie tradycjÄ…, którÄ… trzeba podtrzymywać, nawet, jeÅ›li pierwotny zapaÅ‚ towarzyszÄ…cy zawsze wszelkiego rodzaju innowacjom już dawno minÄ…Å‚? Czy też jest to faktycznie idea zawsze odczytywana na nowo, zawsze Å›wieża, zawsze żywioÅ‚owa, bo przeistaczajÄ…ca siÄ™ w prawdziwe Å›wiÄ™to szkolnej spoÅ‚ecznoÅ›ci? PatrzÄ…c na peÅ‚ne mÅ‚odzieÅ„czego entuzjazmu i radoÅ›ci zdjÄ™cia zamieszczane na witrynach internetowych szkóÅ‚ nabieramy przekonania, że organizowanie takich imprez w szkole ma swoje uzasadnienie. W znakomitej wiÄ™kszoÅ›ci przypadków nie sÄ… one tylko żmudnym i czasochÅ‚onnym obowiÄ…zkiem albo tradycjÄ…, czy też wrÄ™cz rutynÄ…, corocznie powielanÄ… wedÅ‚ug utartych scenariuszy. JeÅ›li bowiem takiej imprezie towarzyszÄ… zabawa i radość, jeÅ›li uczniowie majÄ… w niej możliwość zaprezentowania i promowania na zewnÄ…trz swoich różnorakich umiejÄ™tnoÅ›ci i talentów, poszerzenia i sprawdzenia swej wiedzy z zakresu szeroko rozumianej edukacji europejskiej, jeÅ›li opiekunowie dyskretnie pokierujÄ… przygotowaniami do uroczystoÅ›ci, nie narzucajÄ…c uczniom sztywnych reguÅ‚ i rozwiÄ…zaÅ„, a dajÄ…c upust ich pomysÅ‚owoÅ›ci i kreatywnoÅ›ci „ DzieÅ„ Europejski” ma realne szanse na to, by stać siÄ™ w szkole przebojem i liderem wszelkich szkolnych imprez.

Na powszechność „ Dnia Europejskiego” najwiÄ™kszy zapewne wpÅ‚yw majÄ… korzyÅ›ci, jakie ta uroczystość przynosi caÅ‚ej szkolnej spoÅ‚ecznoÅ›ci. Spróbujemy je w tym miejscu wykazać i zasygnalizować kilka wskazówek praktycznych dla organizatorów takich imprez.

1. WALORY POZNAWCZE IMPREZY.

„ DzieÅ„ Europejski” pozwala na poznanie:

  • walorów przyrodniczych, gospodarczych, turystycznych, kulturalnych i naukowych poszczególnych paÅ„stw Unii Europejskiej;
  • osiÄ…gnięć naukowych i gospodarczych paÅ„stw UE;
  • epizodów z historii paÅ„stw europejskich, ciekawostek historycznych i kulturalnych;
  • biografii sÅ‚awnych Europejczyków (literatów, naukowców i odkrywców, piosenkarzy, aktorów, podróżników, artystów)- stosownie wedÅ‚ug inwencji i zainteresowaÅ„ uczniów;
  • skÅ‚adników i procesu tworzenia kultury i tradycji europejskiej jako konglomeratu poszczególnych kultur narodowych;
  • roli i miejsca kultury Å›ródziemnomorskiej w życiu wspóÅ‚czesnym Europejczyków;
  • dziedzictwa antyku w różnych dziedzinach sztuki i nauki europejskiej , takich jak: teatr, literatura, muzyka, taniec, architektura, malarstwo , rzeźba, nauka (elementy cywilizacji grecko-rzymskiej);
  • starożytnych tradycji znajdujÄ…cych odniesienie w dzisiejszej rzeczywistoÅ›ci;
  • roli i miejsca dziedzictwa narodowego w kulturze europejskiej;
  • roli i osiÄ…gnięć Polaków w kulturze europejskiej;
  • historycznych ,kulturowych i gospodarczych powiÄ…zaÅ„ Polski i Europy;
  • rodzajów i form zwiÄ…zków kulturowych Polski z innymi krÄ™gami kulturowymi w Europie na przestrzeni wieków;
  • korzyÅ›ci i zagrożeÅ„ wynikajÄ…cych z przystÄ…pienia Polski do Unii Europejskiej;
  • dorobku materialnego i duchowego Celtów, Germanów oraz judaizmu i chrzeÅ›cijaÅ„stwa w kulturze europejskiej i w tworzeniu europejskiej tożsamoÅ›ci;
  • specyfiki dziedzictwa kulturowego Europy na tle innych kontynentów;
  • znaczenia wspólnego dziedzictwa kulturowego dla procesu integracji wspóÅ‚czesnej Europy;
  • zwiÄ…zków i zależnoÅ›ci pomiÄ™dzy poszczególnymi kulturami narodowymi w Europie;
  • wyzwaÅ„ kulturowych, spoÅ‚ecznych i gospodarczych stojÄ…cych przed wspóÅ‚czesnÄ… EuropÄ….

Wymienione walory poznawcze stanowiÄ… kompilacjÄ™ celów nauczania ujÄ™tych w programach kilku przedmiotów, jak chociażby geografii, historii, wiedzy o spoÅ‚eczeÅ„stwie, sztuki, a nawet poniekÄ…d jÄ™zyka polskiego czy biologii. Takie poÅ‚Ä…czenie i urozmaicenie przekazywanych treÅ›ci w odbiorze uczniów staje siÄ™ o wiele ciekawsze i atrakcyjniejsze niż tradycyjna lekcja, zwÅ‚aszcza, jeÅ›li przekazowi towarzyszy gra i zabawa. Realizacja treÅ›ci poznawczych w toku „ Dni Europejskich” staje siÄ™ bowiem prawdziwÄ… „naukÄ… poprzez zabawÄ™” umożliwiajÄ…ca zastosowanie bogatego wachlarza pomocy wykonanych przez uczniów indywidualnie albo w toku pracy grupowej. MogÄ… to być pomoce wizualne (plansze edukacyjne, plakaty, tablice informacyjne, wystawki tematyczne, mapy, obrazy, prezentacje multimedialne - jeÅ›li istniejÄ… warunki do ich przedstawienia), ale też prezentacje potraw regionalnych i narodowych, pamiÄ…tek z podróży, strojów historycznych, ludowych czy narodowych (najlepiej oryginalnych, jeÅ›li istnieje możliwość ich wypożyczenia).

CzÄ™sto okazuje siÄ™, że w uczniach drzemie wiele różnych talentów (Å›piew, taniec, krawiectwo, malarstwo czy aktorstwo),które trzeba pielÄ™gnować i promować, dlatego dużą atrakcjÄ™ stanowiÄ… zawsze na tego typu imprezach prezentacje taÅ„ców narodowych w wykonaniu uczniów, przeboje danego kraju w nowych aranżacjach, pokazy mody, scenki rodzajowe. Bogactwo zastosowanych rekwizytów, pomocy i form zależy tutaj jedynie od pomysÅ‚owoÅ›ci, aktywnoÅ›ci i zaangażowania uczniów oraz gotowoÅ›ci do pracy i wysiÅ‚ku w trakcie przygotowaÅ„ do imprezy. Ważne, aby nie gasić spontanicznoÅ›ci i zapaÅ‚u uczniów i dać upust ich inwencji i kreatywnoÅ›ci.

2. WALORY WYCHOWAWCZE IMPREZY.

DzieÅ„ Europejski” sÅ‚uży ksztaÅ‚towaniu i doskonaleniu wielu umiejÄ™tnoÅ›ci, ksztaÅ‚towaniu wartoÅ›ci, postaw i poglÄ…dów niezbÄ™dnych do prawidÅ‚owego funkcjonowania uczniów w dorosÅ‚ym życiu w zintegrowanej Europie, a obecnych przecież na lekcjach niemal wszystkich przedmiotów ogólnoksztaÅ‚cÄ…cych w szkole.

A) Umiejętności:

  • poszukiwania , porzÄ…dkowania i wykorzystywania informacji z różnych źródeÅ‚ (podrÄ™czniki, atlasy, przewodniki, albumy, Internet, materiaÅ‚y z Regionalnych OÅ›rodków Informacji Europejskiej i in.);
  • samodzielnego, Å›wiadomego i selektywnego korzystania z informacji przy wykorzystaniu nowoczesnych technologii informacyjnych;
  • efektywnego posÅ‚ugiwania siÄ™ technologiami informacyjnymi oraz komunikacyjnymi (w trakcie gromadzenia materiaÅ‚ów czy tworzenia prezentacji);
  • analizy materiaÅ‚ów źródÅ‚owych (teksty literackie, dziennikarskie, literatura popularnonaukowa, akty prawne i in.);
  • rozwiÄ…zywania problemów w twórczy sposób;
  • samodzielnego planowania wÅ‚asnej pracy;
  • umiejÄ™tnej i kreatywnej wspóÅ‚pracy w grupie;
  • brania odpowiedzialnoÅ›ci za wspólny efekt pracy;
  • twórczego myÅ›lenia;
  • formuÅ‚owania i obrony wÅ‚asnych opinii, poglÄ…dów, argumentów i propozycji;
  • przedstawiania zagadnieÅ„ w formie graficznej;
  • wypowiadania siÄ™, prezentacji pracy grupy i publicznych wystÄ…pieÅ„;
  • wspóÅ‚pracy z lokalnymi partnerami szkoÅ‚y – regionalne Centra Informacji Europejskiej, biblioteki, oÅ›rodki kultury, teatry, lokalne media ( prasa, telewizja);
  • aktywnego dziaÅ‚ania na rzecz promocji szkoÅ‚y w Å›rodowisku lokalnym i regionalnym;
  • aktywnego dziaÅ‚ania na rzecz spoÅ‚ecznoÅ›ci szkolnej i lokalnej ;
  • aktywnego udziaÅ‚u w dziaÅ‚alnoÅ›ci spoÅ‚ecznej , kulturalnej czy gospodarczej w dorosÅ‚ym życiu.

B) Wartości, postawy, poglądy:

  • patriotyzm;
  • Å›wiadomość swoich obowiÄ…zków wobec ojczyzny i wspóÅ‚obywateli,
  • znajomość wÅ‚asnej ,ojczystej kultury w wymiarze lokalnym ,regionalnym i narodowym , dbaÅ‚ość o jej zachowanie i poszanowanie;
  • poczucie wÅ‚asnej godnoÅ›ci w oparciu o wartoÅ›ci duchowe, tradycje ojczyste i regionalne;
  • poczucie wartoÅ›ci wÅ‚asnej narodowej kultury, tradycji i obyczajowoÅ›ci na tle kultury europejskiej;
  • szacunek i troska o dziedzictwo narodowe i europejskie w zakresie szeroko rozumianej kultury;
  • odpowiedzialność za ochronÄ™ spuÅ›cizny kulturowej Polski i Europy;
  • odpowiedzialność za ochronÄ™ walorów przyrodniczych i turystycznych Polski i Europy;
  • odpowiedzialność za pokój na kontynencie europejskim, a przez to na caÅ‚ym Å›wiecie;
  • odpowiedzialność za ochronÄ™ praw czÅ‚owieka;
  • poszanowanie dla dziedzictwa kulturowego Europy, jaj korzeni kulturowych i religijnych oraz dorobku narodów europejskich w wielu dziedzinach życia;
  • Å›wiadomość wspólnoty i potrzeby wspóÅ‚pracy z innymi narodami Europy, przy zachowaniu i poszanowaniu wÅ‚asnych odrÄ™bnoÅ›ci narodowych;
  • postawy proeuropejskie – otwarcie na inne kraje Unii Europejskiej, szacunek i przyjaźń wobec innych narodów europejskich;
  • tolerancja – poszanowanie dla odmiennej narodowoÅ›ci, rasy, kultury, jÄ™zyka, religii, poglÄ…dów i przekonaÅ„;
  • poczucie potrzeby likwidacji uprzedzeÅ„ narodowych;
  • potÄ™pienie ksenofobii, rasizmu, antysemityzmu, nietolerancji , dyskryminacji rasowej czy narodowej;
  • aktywna dziaÅ‚alność na rzecz spoÅ‚ecznoÅ›ci europejskiej;
  • samodzielność w realizacji zadaÅ„ na rzecz szkoÅ‚y;

Dla prawidÅ‚owego uksztaÅ‚towania przedstawionych wyżej wartoÅ›ci i postaw pożądane byÅ‚oby, aby w trakcie „Dnia Europejskiego” nie rezygnować z prezentacji Polski jako kraju Unii Europejskiej, bo tylko wtedy uczniowie w peÅ‚ni odczujÄ… wspólnotÄ™ kulturowÄ… Polski z resztÄ… kontynentu w ramach zjednoczonej Europy, w którÄ… to wspólnotÄ™ Polska jest wpisana przecież od dawna, bo od zarania swej paÅ„stwowoÅ›ci.

Bogactwo celów poznawczych i wychowawczych, interdyscyplinarność, możliwoÅ›ci promowania swojej szkoÅ‚y na zewnÄ…trz poprzez lokalnÄ… prasÄ™ czy telewizjÄ™, elementy gry i radosnej zabawy towarzyszÄ…ce „Dniom Europejskim” nie sÄ… jedynymi warunkami atrakcyjnoÅ›ci takiej formy uroczystoÅ›ci. NiebagatelnÄ… rolÄ™ odgrywa też rywalizacja pomiÄ™dzy poszczególnymi klasami. Ona staje siÄ™ motorem do wprowadzania zupeÅ‚nie nowatorskich sposobów prezentacji, zastosowania możliwie najciekawszych rekwizytów i pomocy. Ważne sÄ… również, aby nagrody i dyplomy za uczestnictwo w imprezie byÅ‚y interesujÄ…ce i wartoÅ›ciowe, ale zdajemy sobie sprawÄ™ z tego, iż w wiÄ™kszoÅ›ci przypadków decyduje o tym kondycja finansowa szkoÅ‚y (plus ewentualne wsparcie lokalnych sponsorów, o które jednak trzeba samodzielnie zabiegać).

NiezbÄ™dne jest również staranne przygotowanie caÅ‚ej imprezy; sprawna koordynacja dziaÅ‚aÅ„ i rzetelna informacja pomiÄ™dzy poszczególnymi zespoÅ‚ami; zgodna wspóÅ‚praca opiekunów SKE z dyrekcjÄ… szkoÅ‚y, samorzÄ…dem szkolnym i wychowawcami. Wszystkie te czynniki decydujÄ… o efekcie koÅ„cowym i wartoÅ›ci caÅ‚ego przedsiÄ™wziÄ™cia. Co najważniejsze - nie należy zapominać , aby opiekunowie i czÅ‚onkowie szkolnego Klubu Europejskiego dokÅ‚adnie zaplanowali tÄ™ imprezÄ™ na samym poczÄ…tku roku szkolnego, a potem odpowiednio wczeÅ›nie przystÄ…pili do jej realizacji wÅ‚Ä…czajÄ…c w niÄ… caÅ‚Ä… spoÅ‚eczność szkolnÄ….