Testy diagnostyczne

Humor z zeszytów

Kontakt

22.WspóÅ‚czesna demokracja w Polsce i na Å›wiecie – problemy i zagrożenia. UczeÅ„:

1) rozważa problemy polityki bezpieczeństwa socjalnego;

2) rozpoznaje przejawy populizmu i wyjaśnia, dlaczego stanowi on zagrożenie dla demokracji;

3) omawia na przykładach patologie życia publicznego (np. korupcja, nepotyzm, klientelizm) i wyjaśnia, dlaczego wpływają one destrukcyjnie na życie publiczne;

4) wyjaśnia, dlaczego tak wielu obywateli nie uczestniczy w życiu politycznym, i przedstawia sposoby zwiększania poziomu partycypacji;

5) przedstawia sposoby, jakimi partie polityczne walczÄ… o elektorat, i ocenia te dziaÅ‚ania wedÅ‚ug standardów demokracji;

6) wyjaśnia, jaką rolę w państwie demokratycznym pełnią ruchy obywatelskiego sprzeciwu i emancypacji.

23.Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej. Uczeń:

1) przedstawia konstytucyjne zasady ustroju państwa;

2) wyjaśnia konstytucyjne pojęcie suwerenności;

3) wyjaśnia relację między prawem międzynarodowym (w tym unijnym) a prawem krajowym;

4) omawia postanowienia dotyczÄ…ce rodzajów stanów nadzwyczajnych i warunków ich wprowadzania;

5) przedstawia procedurÄ™ zmiany Konstytucji.

24. Parlament Rzeczypospolitej Polskiej. Uczeń:

1) wymienia kompetencje Sejmu i Senatu w państwie i przedstawia znaczenie obu izb oraz Zgromadzenia Narodowego w systemie władz Rzeczypospolitej Polskiej;

2) okreÅ›la sytuacje, w jakich może dojść do skrócenia kadencji Sejmu;

3) podaje przykłady stosowania w procedurze legislacyjnej polskiego parlamentu większości zwykłej, bezwzględnej i kwalifikowanej;

4) wyjaÅ›nia szczególny charakter procedury uchwalania ustawy budżetowej.

25. Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej. Uczeń:

1) okreÅ›la gÅ‚ówne kompetencje prezydenta w relacjach z parlamentem, rzÄ…dem, wÅ‚adzÄ… sÄ…downiczÄ…, a także sposób sprawowania wÅ‚adzy w zakresie bezpieczeÅ„stwa paÅ„stwa i polityki zagranicznej;

2) wyjaÅ›nia różnice miÄ™dzy ordynacjami wyborów parlamentarnych i prezydenckich w Polsce;

3) wyjaśnia, w jakich okolicznościach prezydent może być zawieszony lub usunięty z urzędu.

26. Rada Ministrów Rzeczypospolitej Polskiej. UczeÅ„:

1) przedstawia konstytucyjne procedury powoÅ‚ywania i odwoÅ‚ywania rzÄ…du, zmiany rzÄ…du i zmiany ministrów;

2) porównuje sytuacjÄ™ rzÄ…dów mniejszoÅ›ciowych i wiÄ™kszoÅ›ciowych ze wzglÄ™du na możliwoÅ›ci dziaÅ‚ania;

3) rozpoznaje urzędy należące do administracji rządowej; określa kompetencje i procedurę powoływania wojewody;

4) wyjaśnia, podając przykłady, czym zajmuje się administracja zespolona i niezespolona;

5) ocenia funkcjonowanie służby cywilnej w Polsce.

27.Organy kontroli państwowej, ochrony prawa i zaufania publicznego. Uczeń:

1) omawia kompetencje Najwyższej Izby Kontroli i ocenia jej znaczenie dla funkcjonowania instytucji publicznych;

2) przedstawia uprawnienia i sposób dziaÅ‚ania Rzecznika Praw Obywatelskich;

3) opisuje procedurÄ™ lustracyjnÄ… i wskazuje kategorie osób, które jej podlegajÄ…;

4) odwoÅ‚ujÄ…c siÄ™ do wybranych przykÅ‚adów, charakteryzuje zadania Instytutu PamiÄ™ci Narodowej;

5) wymienia podstawowe zadania Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji, UrzÄ™du Ochrony Konkurencji i Konsumentów oraz UrzÄ™du Kontroli Elektronicznej.

28. Samorząd terytorialny w Polsce. Uczeń:

1) omawia formy demokracji przedstawicielskiej i bezpośredniej w samorządach terytorialnych; opisuje instytucję referendum lokalnego;

2) przedstawia zadania i kompetencje samorzÄ…du gminnego, powiatowego i wojewódzkiego;

3) wyjaÅ›nia, jakie sÄ… źródÅ‚a dochodów samorzÄ…dów (dochody wÅ‚asne, dotacje, subwencje) i jak jest uchwalany budżet gminy;

4) znajduje i analizuje informacje na temat dochodów i wydatków wÅ‚asnej gminy;

5) opisuje uprawnienia nadzorcze premiera i wojewody wobec samorzÄ…dów terytorialnych;

6) rozważa problemy oraz perspektywy rozwoju wÅ‚asnej gminy, powiatu lub regionu na podstawie samodzielnie zebranych materiaÅ‚ów.

29. Prawo. Uczeń:

1) wyjaÅ›nia zasady hierarchicznoÅ›ci, spójnoÅ›ci i zupeÅ‚noÅ›ci w systemie prawnym;

2) rozpoznaje rodzaje prawa (międzynarodowe, krajowe, miejscowe; prywatne, publiczne; materialne, formalne; cywilne, karne, administracyjne);

3) rozróżnia źródÅ‚a, z których wywodzÄ… siÄ™ normy w różnych systemach prawnych (prawo: zwyczajowe, precedensowe, religijne, pozytywne).

30. System prawny Rzeczypospolitej Polskiej. Uczeń:

1) opisuje źródÅ‚a prawa w Polsce oraz hierarchiÄ™ aktów prawnych;

2) wyjaśnia, na czym polega praworządność i jakie zasady oraz instytucje stoją na jej straży;

3) wskazuje gaÅ‚Ä™zie prawa i kodeksy, w których szukać należy odpowiednich przepisów;

4) wyjaÅ›nia, w jaki sposób realizuje siÄ™ w Polsce zasadÄ™ niezależnoÅ›ci sÄ…dów i niezawisÅ‚oÅ›ci sÄ™dziego;

5) przedstawia różnicÄ™ miÄ™dzy sÄ™dziami a Å‚awnikami.

31. Sądy i Trybunały. Uczeń:

1) przedstawia sposób powoÅ‚ywania i zadania SÄ…du Najwyższego, TrybunaÅ‚u Konstytucyjnego i TrybunaÅ‚u Stanu;

2) omawia sposób dziaÅ‚ania TrybunaÅ‚u Konstytucyjnego, odwoÅ‚ujÄ…c siÄ™ do przykÅ‚adów rozstrzygniÄ™tych przez niego spraw; ocenia znaczenie skargi konstytucyjnej dla funkcjonowania paÅ„stwa prawa;

3) przedstawia strukturę sądownictwa w Polsce i wyjaśnia, jaką rolę odgrywają w niej Sąd Najwyższy i Krajowa Rada Sądownictwa.

32. Prawo cywilne i rodzinne. Uczeń:

1) rozpoznaje sprawy regulowane przez prawo cywilne: rzeczowe, zobowiązań, rodzinne, spadkowe i handlowe;

2) stosuje w analizie przypadku podstawowe pojęcia i zasady prawa cywilnego (osoba fizyczna, osoba prawna, zdolność prawna a zdolność do czynności prawnych, odpowiedzialność cywilna);

3) opisuje podstawowe zasady postępowania cywilnego (rozpoznawczego: procesowego oraz nieprocesowego i egzekucyjnego) oraz sposoby zaskarżania orzeczeń;

4) analizuje małżeÅ„stwo jako instytucjÄ™ prawnÄ… (warunki zawarcia, prawa i obowiÄ…zki małżonków, wspólnota majÄ…tkowa, rozwód, separacja, małżeÅ„stwo a konkubinat);

5) wyjaśnia, na czym polega władza rodzicielska oraz jakie prawa i obowiązki mają dzieci.

33. Prawo karne. Uczeń:

1) stosuje w analizie przypadku podstawowe pojęcia i zasady prawa karnego

(odpowiedzialność karna, przestępstwo a wykroczenie, zbrodnia i występek, zasada domniemania niewinności);

2) opisuje przebieg postępowania karnego oraz uczestniczące w nim organy i strony; podaje przykłady przestępstw ściganych z oskarżenia publicznego i prywatnego, wyjaśnia rolę oskarżyciela posiłkowego;

3) przedstawia kary i środki karne obowiązujące w polskim prawie oraz prawa przysługujące ofierze, oskarżonemu i świadkowi;

4) podaje zasady wnoszenia apelacji i kasacji w sprawach karnych.

34. Prawo administracyjne. Uczeń:

1) odróżnia akty administracyjne od innego rodzaju dokumentów; rozpoznaje, kiedy akt administracyjny jest ważny;

2) przedstawia strukturę sądownictwa administracyjnego; opisuje przebieg postępowania administracyjnego;

3) wyjaÅ›nia, jak odwoÅ‚ać siÄ™ od decyzji i postanowieÅ„ organów administracyjnych (odwoÅ‚anie, zażalenie, skarga do wojewódzkiego sÄ…du administracyjnego, skarga kasacyjna do Naczelnego SÄ…du Administracyjnego).

35.Obywatel wobec prawa. Uczeń:

1) odnajduje w odpowiednim akcie prawnym przepis dotyczÄ…cy wybranego kazusu prawnego i interpretuje go;

2) wskazuje, do jakich instytucji i osób można siÄ™ zwrócić o pomoc prawnÄ… w konkretnych sytuacjach;

3) pisze fikcyjny pozew w sprawie cywilnej, zawiadomienie o popeÅ‚nieniu przestÄ™pstwa i odwoÅ‚anie od decyzji administracyjnej (wedÅ‚ug wzorów).

36. Prawa człowieka. Uczeń:

1) przedstawia ideÄ™ oraz historyczny rodowód praw czÅ‚owieka;

2) przedstawia argumenty na rzecz uniwersalnoÅ›ci praw czÅ‚owieka i analizuje zastrzeżenia formuÅ‚owane przez jej przeciwników;

3) rozróżnia prawa i wolnoÅ›ci osobiste, polityczne oraz ekonomiczne, spoÅ‚eczne i kulturalne; wskazuje, do której generacji należą poszczególne prawa;

4) rozważa, odwoÅ‚ujÄ…c siÄ™ do historycznych i wspóÅ‚czesnych przykÅ‚adów, dlaczego dochodzi do Å‚amania praw czÅ‚owieka na wielkÄ… skalÄ™ przez reżimy autorytarne.

Copyright 2008 by jolamajsiak.dzs.pl        Powered by dzs.pl & Hosting & Serwery